CD's: Doe Maar 6x remastered

Na een reeks spraakmakende concerten zijn sinds ruim een maand alle originele (analoge) tweesporen masters van Doe Maar verkrijgbaar op geremasterde cd's. Dat geldt voor het titelloze debuutalbum Doe Maar, en ook voor de studioalbums Skunk, 4US, Doris Day en andere stukken en Doe de dub. Bovendien verschijnen de geremasterde versies van Skunk, 4US en Doris Day en andere stukken op vinyl. Als klap op de vuurpijl verschijnen van 4US tevens de originele mixen voor het eerst compleet op cd.
Mocht al dit geremasterde materiaal nog niet genoeg zijn: er is ook nog een dubbelaar (met alle a- en b-kanten) uitgekomen: De singles, die momenteel hoog in de album top 100 staat. Verantwoordelijk voor al deze verse remasteringen is Wolfgang Neumann. Deze Duitser heeft zijn sporen (en dat zijn er veel meer dan twee!) inimiddels ruimschoots verdiend, door samenwerkingen met o.a. Bob Clearmountain, Sting en Bob Ludwig.

Het is op zijn zachtst gezegd niet de eerste keer dat Doe Maar in de verkoopbakken komt te liggen. Toch is het altijd wel leuk om het lichtzinnige debuutalbum uit 1979 tegen te komen. Doe Maar bestond toen naast oerleden Ernst Jansz (zang en toetsen) en Jan Hendriks (gitaar) uit drummer Carel Copier en zanger/bassist Piet Dekker. Nummers als Ik zou het willen doen, Politiekman en Anita zijn (om in Doe Maar-termen te blijven)"genieta", en niet geheel ontoevallig van de hand van bohémien Ernst Jansz. Een titel als Wees niet bang voor mijn lul
zou de voorzichtige voorbode worden van Skunk, wat Doe Maar in de zomer van 1981 uitbracht.

Eerder was Henny Vrienten na enig aarzelen toegetreden, waardoor de band naast Jansz een tweede begenadigd liedschrijver in haar gelederen had. Vrienten leverde direct drie nummers aan voor Skunk, waaronder het openingsnummer Sinds 1 dag of twee, dat later ook bekend zou worden als 32 Jaar. Verder schreef hij het opzwepende Smoorverliefd en het wat minder bekende De laatste X. Ernst Jansz' opvallendste bijdrage aan dit album is Ruma Saja, een ode aan Indonesië, het land van zijn vader. Het melige Nederwiet tenslotte is van de hand van Joost Belinfante, die dit lied (over die welbekende plant) zingt en verder met zijn toeters op het album te horen is.

De definitieve doorbraak van Doe Maar volgt echter in 1982 met de single Doris Day van het melancholische reggae-album 'Doris Day En Andere Stukken'. Eén van de andere stukken naast Doris Day is de tweede single en neerslachtige albumopener Is dit alles?. Een stuk vrolijker klinkt Okee, ook van de hand van Vrienten: "Okee, geef mij er dan maar twee, want met die ene kom ik er niet mee, al doet m'n lever zeer, en zijn m'n longen zwart van teer, 't is okee! Geef mij er dan maar twee". Een andere hoogtepunt op dit sterke album is Belle Hélène, geschreven door Ernst Jansz, en pas jaren later een hit geworden.

In 1982 komt van de hand van Henny Vrienten (en Peter Vincent) ook de Doe De Dub Discodubversie uit. Zeven dubversies van "Doris day-stukken": HELP (Radeloos), KAA (Nachtmerrie), WINNETOU (Winnetoe), 1+1=3 (Tijd Genoeg) en Oké (Okee) en de 12"-versies van Is Dit Alles (ALL E.S.) en Situatie.

Als in november 1982 de single De Bom uit wordt gebracht (van 4 december 1982 tot 8 januari 1983 op nummer 1) groeit Doe Maar definitief uit tot succesvolste supergroep uit de Nederlandse popgeschiedenis. Hysterische, on-Nederlandse toestanden rondom de groep zijn het gevolg. Vooral de stoere Vrienten en de wat dromerige Jansz doen de meisjesharten sneller kloppen. Nog sneller kleurt Nederland met allerhande merchandising roze en groen, geheel in de huisstijl van de band. Ruim anderhalf jaar na de release van Skunk bereikt dit album alsnog de nummer 1 positie in de albumlijsten, terwijl de band inmiddels ook in België optreedt.

Het vierde studio-album 4us (spreek uit: virus) verschijnt in maart 1983 op LP, MC en als eerste Nederlandstalige plaat ook op CD(!). Het album is al in de voorverkoop platina en haalt de nummer 1 positie, evenals Pa, de eerste single ooit die op nummer 1 binnenkomt in de Nationale Hitparade. De gekte rondom de band wordt treffend verwoord in 1 Nacht Alleen, de tweede single van dit album, en groeit samen met Pa en De Bom uit tot één van Doe Maars grootste hits.

Optredens in kleinere plaatsen als Loosbroek, Goes, Assen, Tiel en Joure worden in juni 1983 gebruikt voor opnames van het live-dubbelalbum Lijf Aan Lijf. Nadat dit album in september is gemixt, werkt Vrienten in oktober en november 1983 aan zijn soloalbum Geen Ballade. Eind 1983 begint Doe Maar aan de opnames van hun vijfde studioplaat. Macho wordt uitgebracht als single, totdat de heren op 20 februari 1984 besluiten om het bijltje er definitief bij neer te leggen. De Telegraaf meldt het "verschrikkelijke" nieuws twee dagen later als eerste, en diezelfde avond haalt het stoppen van Doe Maar ook nog eens het tot dan toe 'bloedserieuze' NOS-journaal.
Een reeks van verzamelalbums en hitoverzichten zal de jaren erna volgen, totdat de band vijftien jaar later, op 1 november 1999 een eenmalige reünie aankondigt. Enige tijd later verschijnt een nieuw album Klaar, waarvan de nummers Als niet als en Watje als single uitkomen. Watje, met het dan actuele thema zinloos geweld wordt een bescheiden hit. Minder bescheiden zijn de 16(!) optredens in de Rotterdamse Ahoy', waar ruim 175.000 mensen getuige van zijn. Van deze optredens verschijnt het zelfde jaar een cd/dvd: Hees van Ahoy en daarmee wordt Doe Maar bijna twintig jaar na dato opnieuw de meest succesvolle band van het jaar.

Tot slot is er in de recente geremasterde serie ook nog het album de Singles uitgebracht. Een dubbel-cd van 24 A- en B-kantjes van alle singles, plus nog eens acht bonustracks. Die tracks zijn:

CD 1:
1. A. Sinds een dag of 2 - 1980
2. B. Mis
3. A. Smoorverliefd - 1981
4. B. Nix voor jou
5. A. Doris Day - 1982
6. B. Winnetoe
7. A. Is dit alles - 1982
8. B. Tijd genoeg
9. A. De bom -1982
10. B. Skunk
11. A. Pa - 1983
12. B. Lajeninaja
13. A. 1 Nacht alleen - 1983
14. B. Alles gaat voorbij
15. A. Macho - 1984
16. B. Grote broer
17. A. Belle Helene - 1984
18. B. Bella donna

Tracks CD 2:
19. A. Watje - 2000
20. B. Klaar
21. A. Als niet als - 2000
22. B. Aan de bewoners van dit pand
23. A. Bij elkaar - 2000
24. B. Dansmuziek

Bonustracks:
25. A. Anita - 1979
26. B. Wees niet bang voor mijn lul
27. A. Ik zou het willen doen - 1979
28. B. Regen
29. Man o man (dubbele B-kant van De Bom)- 1979
30. A. Pa (live) - 2000
31. B. Overspel (live)
32. Bij elkaar (videoclip) - 2000

Kortom: deze serie is de ultieme kans om anno 2008 al het werk van Doe Maar met de hoogst haalbare geluidskwaliteit aan te schaffen. Dit kan uiteraard indruisen tegen je nostalgische herinneringen. Misschien blijf je de voorkeur geven aan de verlopen langspeelplaten (met kras) die al meer dan een kwart eeuw in je kast staan. Ook dan is er een herkansing, want zoals eerder opgemerkt verschijnen de drie populairste albums; 'Skunk', '4US' en 'Doris Day en andere stukken' ook nog eens op vinyl. Dan heb je toch echt alles wat er is, en is het alleen nog wachten op een echt nieuw album. En jawel: daar zijn de heren nog mee bezig ook!

Label: Telstar Releasedatum: 31 juli 2008