DVD - Bloedbroeders

Van de Puttense en Baarnse moordzaak zijn we dankzij onze nationale speurneus Peter R. de Vries inmiddels verdacht goed op de hoogte. In het begin van de jaren '60 werd Baarn al eerder opgeschrikt door een koelbloedige moord. In plaats van een eindeloze reeks reconstructies op SBS6, voorzien van de smeuïge stem van Arend Langenberg, gebruikt de Vlaamse regisseur Arno Dierickx de Baarnse moordzaak als uitgangspunt voor zijn filmdebuut: Bloedbroeders.

Afgaand op de sinistere openingsscène lijkt Dierickx de nadruk te willen leggen op het eerste deel van de filmtitel. Maar al snel lijkt de film te ontaarden in een zwoele feel-goodmovie met een duister randje, een soort Nederlandse variant op de klassieker Stand By Me, het door Rob Reiner verfilmde boek van Stephen King. De tijd (een vijf weken lange zomervakantie) en de setting van Bloedbroeders lenen zich er goed voor. Zo speelt het verhaal zich grotendeels af in en rondom het enorme landhuis van de rijkeluiszoontjes Arnout en Victor van Riebeeck, gelegen in de Baarnse bossen.

Die twee broers Arnout en Victor -respectievelijk gespeeld door Matthijs van de Sande Bakhuyzen (links foto onder) en Derk Stenvers- spelen samen met hun wat nerdy vriend Simon (Erik van Heijningen) de hoofdrol in dit psychologische drama. In plaats van een ingewikkelde whodunnit waarin de moord centraal staat, is één van de thema's van de film de enorme klassenverschillen tussen hen. De broertjes Van Riebeeck komen zoals gezegd uit de hogere klasse, de briljante gymnasiast Simon Bakker (midden foto onder) komt uit een eenvoudig milieu, maar zoekt aansluiting bij de Van Riebeecks om aan zijn burgerlijke komaf te ontsnappen. Wanneer ze na een diefstalletje van de brutale lefgozer Ronnie (Sander van Amsterdam) hem een schuilplaats op de zolder van de villa aanbieden, beginnen de problemen.

Het feit dat Dierickx voor de psychologische invalshoek kiest, is de kracht maar tegelijkertijd de zwakte van de film. Door afstand te nemen van de waargebeurde versie van het verhaal is er ruimte om het op een dromerige wijze te vertellen, met prachtig in beeld gebrachte scènes en dito nostalgische muziek (bijvoorbeeld het overbekende 'Blue Moon', een hit in die dagen). Doch het feit waarom de drie jongens uiteindelijk tot hun lugubere daad komen, blijft gissen voor de kijker. De jongensboekachtige sfeer is dan ook wat overbelicht, het motief van de moord helaas wat onderbelicht. Ook qua acteerprestaties stijgen (ondanks de aanwezigheid van Pierre Bokma als pa van Riebeeck) slechts twee acteurs boven zichzelf uit: Matthijs van de Sande Bakhuyzen in zijn rol als Arnout, en Sander van Amsterdam (foto onder) in zijn rol als Ronnie, het uiteindelijke slachtoffer.

'Vriendschap lijkt doodeenvoudig' is de dubbelzinnige titel op de achterzijde van deze dvd. Het maken van een psychologische thriller is dat niet. Arno Dierickx is er in geslaagd om een 95 minuten durend waargebeurd verhaal op spannende wijze te vertellen, maar de afwerking is wat karig. Na de aftiteling komt nog even kort in beeld welke consequenties de moord voor de drie daders had, maar verdere extra's ontbreken op deze dvd. En dat is waarschijnlijk alleen tot opluchting van de twee werkelijke 'bloedbroeders' uit Baarn..

Label: Videofilm Express Releasedatum: 27 mei 2008 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t