Film: Kung Fu Panda

De films van DreamWorks zijn een groot succes. De avonturen van Shrek, Shark Tale, Bee Movie: iedereen kent wel één van deze films of heeft er in ieder geval van gehoord. DreamWorks is dan ook zeker geen onbekende in de wereld van de animatiefilm. Maar met de concurrentie van onder andere Pixar moet alles natuurlijk nóg mooier en nóg indrukwekkender. De nieuwste DreamWorks-film, Kung Fu Panda, gaat aardig de goede kant op.

Po (Jack Black) is een luie panda en zoon van een noedelverkoper (een gans). Zijn vader wil graag dat Po later zijn werk overneemt, maar Po ziet dit niet helemaal zitten. Hij droomt vooral van veel eten en van kungfu. Als hij op geheel toevallige wijze wordt verkozen tot de nieuwe ‘drakenkrijger’ om de vallei te beschermen tegen de kwaadaardige Tai Lung, staat zijn wereld op z’n kop. Hij mag samenwerken met zijn grootste idolen, de ‘Furious Five’: Tigress (Angelina Jolie), Crane, Monkey (Jackie Chan), Mantis en Viper (Lucy Liu). Dit alles onder leiding van de meester, Shifu (Dustin Hoffman). Helaas is eten het enige waar Po goed in is. Kan Shifu Po omtoveren tot een ware kungfuvechter? Kan Po Tai Lung verslaan?

De film opent meteen op spectaculaire wijze. In een bijzonder mooie tekenstijl zien we hoe Po droomt dat hij een kungfuvechter is. Dan wordt hij wakker en keren we terug naar de ‘gewone’ 3D-stijl. Maar ook deze is bijzonder mooi, de lat is weer een stukje hoger gelegd. De vacht van Po ziet er prachtig uit en ook de achtergronden mogen er zeker wezen. Vooral ook de kop van de leider en de uitvinder van kungfu, de schildpad Oogway, ziet er erg indrukwekkend uit. Aan de gevechten is te zien dat de makers goed naar traditionele kungfu-films hebben gekeken. De film is een feest voor het oog.

Ook met de humor zit het zeker wel goed. Jack Black is erg goed gecast als de luie panda en ook de andere figuren hebben hun grappige momenten. De film laat je zeker een aantal keren hardop lachen. Vooral de scène met het gevecht om een deegballetje springt eruit. Natuurlijk wordt er op een aantal momenten ook de spot gedreven met het kungfu-genre: Shifu wil Po iets laten zien, maar hij doet erg mysterieus over de plek waar ze heen gaan. Waarop Po reageert: "I know you’re trying to be all mystical and kungfuy, but could you please tell me where we’re going?" Een voorbeeld van het feit dat het hele kungfu-gebeuren niet al te serieus moet worden genomen, al is de film zeker met respect voor de Chinese cultuur gemaakt (de panda als nationaal symbool, de keuze van de overige dieren, de vechtstijlen).

Al met al is Kung Fu Panda een erg vermakelijke film geworden. Het ziet er allemaal prachtig uit, de cast bestaat uit grote namen en er kan zeker gelachen worden. Natuurlijk zit er ook in deze DreamWorks-productie weer een achterliggende boodschap: het gaat niet om hoe je eruit ziet, je kan alles bereiken als je er maar in gelooft. Een wijze levensles. Maar ook als je niet van diepzinnige gedachtes houdt, is deze film erg geschikt als plat vermaak. Prepare for awesomeness!

Label: Universal Pictures Releasedatum: 9 juli 2008
Kijkwijzer: Waardering film: