CD: Radiohead - The Best Of 2CD/DVD

Als je dan toch nog één keer een slaatje kan slaan uit één van de grootste indiebands van de laatste decennia dan doen we het ook goed moet Parlophone/EMI gedacht hebben. Radiohead heeft gebroken met zijn voormalige werkgever en bracht In Rainbows in eigen beheer uit. Parlophone gaf daarnaast nog eens een een gepimpte boxset van hun Radiohead-jaren uit. En nu de In Rainbow-tour goed en wel onderweg is, besloot men het publiek ook nog eens een Best Of voor te schotelen. Een beslissing die Radiohead zelf waarschijnlijk nooit genomen zou hebben. Radiohead-albums zijn weliswaar geen conceptplaten, maar ze bevangen ieder een aparte sfeer en esthetiek. Het gevaar van een 'best of' is dan ook een incoherent hak op de tak Radioheadoeuvre waarop de samenhang en magie zoek zijn geraakt. Zoals zo'n cd die je in Zuid-Amerika voor een habbekrats koopt van een illegale perserij.

De platenmaatschappijen hebben er echter qua keuzemogelijkheden wel werk van gemaakt. Er bestaat namelijk een one-disc versie (16 tracks), een two-disc versie (nog eens 13 tracks extra), een 4 LP-set en een dvd met daarop 20 videoclips van hun singles plus één livenummer. Eén van de lastigste keuzes voor de albums zal geweest zijn het kaf van het koren te scheiden. Natuurlijk bevatten de cd's de allergrootste en bekendste hits van de band: 'Street Spirit (Fade Out)', 'Creep', 'Paranoid Android' en 'Karma Police'. Het bekendere werk van veelal The Bends en OK Computer heeft zijn plaats voornamelijk op CD 1 gevonden. Het leeuwendeel van de tweede schijf komt van origine van Kid A, Amnesiac en Hail To The Thief. Maar zo zijn Let Down en Talk Show Host op de tweede disc wel een verrassing. Al met al is dit natuurlijk een prima uitgave met materiaal van gruwelijk hoge kwaliteit. Het feit dat Radiohead niet achter deze releases stond (vandaar waarschijnlijk ook een tekst van Chris Salmon in plaats van de bandleden in de inlay) legt wel enige smet op de uitstraling van de uitgave, maar ach, het is ook wel eens handig om al die juweeltjes van hogere kwaliteit op cd te hebben staan.

De dvd is een iets bijzonderder geheel aangezien weinig mensen alle clips in goede kwaliteit thuis hebben liggen. Natuurlijk was er de 7 Television Commercials dvd die al tijden spotgoedkoop in de bakken ligt. Daarop stonden al een zevental videoclips van The Bends en OK Computer. Deze selectie is ook hier aanwezig, maar gezien de redelijk chronologische volgorde van de dvd is dit niet de start. Na de redelijk bekende video van 'Creep' verschijnt er later een blonde, langharige Thom Yorke in beeld. Al liggende in een glazen doodskist ('Pop Is Dead', de enige single zonder bijbehorend album) of al rockend ('Stop Whispering'). Via 'My Iron Lung' werkt de band zich daarna langs twee versies (UK en US) van 'High And Dry'. Over het algemeen zit er een stijgende lijn in de kwaliteit en de esthetische waarde van de clips. Een indrukwekkend tijdperk Radiohead schuift voor je ogen voorbij tot en met 'Sit Down, Stand Up'. Toegevoegde waarde van deze uitgave zijn de vele clips die hier eigenlijk nauwelijks op de buis zijn geweest en ook de live uitvoering van '2+2=5' is een lekker toetje.

Een hoge waardering voor een band als Radiohead staat eigenlijk buiten kijf, maar puur gezien de achtergrond en bijzonderheid van de releases zullen ze het toch met één of twee sterretjes minder moeten doen.

Label: Parlophone Datum: Mei 2008 Waardering CD:
Waardering DVD: