CD: Gnarls Barkley - The Odd Couple

Een betere albumtitel voor het tweede werk had het toch al zo typische duo van Gnarls Barkley niet kunnen bedenken: The Odd Couple. De act brak in 2006 door met de inmiddels welbekende track 'Crazy'. Ondanks dat het debuutalbum St. Elsewhere vol stond met hits van soortgelijke aard, werd het al snel een stuk stiller rond de act. The Odd Couple tekent de terugkeer van het duo op het hoogste niveau.

Cee-Lo (Thomas Callaway) en Danger Mouse (Brian Burton) hadden hun credits in de muziekbusiness al lang verdiend voordat ze aan Gnarls Barkley begonnen. Cee-Lo zat ooit in Goodie Mob en produceerde daarna vele acts, net als Danger Mouse die onder meer verantwoordelijk was voor het succesalbum Demon Days van Gorillaz. Sinds 2005 opereren ze samen onder de naam Gnarls Barkley, en wisten ze in korte tijd veel succes te boeken met hun originele mix van hiphop, soul, pop en funk.

Van The Odd Couple had men dan ook hoge verwachtingen. Verwachtingen welke grotendeels wel voldaan worden op dit nieuwe album. Waar St. Elsewhere vol stond met vrolijke en up-tempo songs, lijken de heren het met dit nieuwe album van de andere kant hebben willen bekijken. De songs klinken donkerder, bekruipen je en het kwartje valt ook niet meteen. Na enkele luisterbeurten begin je door te krijgen hoe goed en eigenlijk geniaal weer het album in elkaar zit. Van beats die compleet naast elkaar heen lijken te lopen, tot aan zwierige melodieën en catchy refreinen zoals in de single 'Run'. Ondanks dat deze single wederom erg vrolijk en gevat is, kreeg deze jammer genoeg erg weinig airplay. Enkele hoogtepunten op het album zijn het soulvolle 'Who's Gonna Save My Soul', het bekruipende 'Would Be Killer', en 'Open Book'.

Dit jaar zal Gnarls Barkley op het North Sea Jazz festival optreden. Voor fans van de act, die verder durven te kijken dan die ene hit, is The Odd Couple zeker een aanrader.

Label: Warner Music UK Releasedatum: 30 maart 2008