CD: Nicola Conte presents Viagem

Nicola Conte heeft voorop het artwork van het album maar voor de zekerheid gezet wat er op Viagem staat. Is wel zo gemakkelijk en duidelijk: “A collection of 60’s brazilian bossa nova & jazz samba”. Beter kon hij het niet zeggen. Over de afgelopen jaren werd de voor Brazilië typische bossa nova steeds populairder. Dankzij crossover artiesten als Bebel Gilberto (Momento, 2007) en de opkomst van lounge met sterke bossa nova en samba invloeden, stijgt zoals gebruikelijk ook de vraag naar het ‘originele’ geluid. Vraag die Nicola Conte met alle liefde beantwoordt.

De Italiaanse DJ, gitarist en producer is van origine klassiek opgeleid, maar viel al gauw voor de zwoele klanken van de Braziliaanse jazz samba en bossa nova die hem uiteindelijk over de gehele wereld brachten. Inmiddels draait hij in clubs van New York tot aan Moskou en als je hem binnenkort graag wilt zien kan dat ook aan het Griekse strand van Kavala. Naast plaatjes draaien, brengt hij er zelf ook graag af en toe eentje uit. In 2000 bracht hij z’n eerste werk uit, Jet Sounds, waarvan zowaar nog een aardige underground hit vanaf werd gehaald. Twee jaar later kwam er nog een remix versie van het album en in 2004 bracht hij een album uit onder de Franse tak van het welbekende jazzlabel Blue Note Records genaamd Other Directions.

Een verzamelalbum uitbrengen was nog niet eens zo’n hele gekke zet. Sterker nog, Viagem is zonder twijfel een home-run geweest voor Conte. De man leeft letterlijk voor en van deze muziek; maar waar hij op eerdere albums zijn visie op de oude Braziliaanse klanken wilde laten horen, pakt hij op Viagem juist de roots van het genre. Het originele geluid zoals het klonk in de jaren zestig van de vorige eeuw, heeft Conte meesterlijk op een album weten samen te vatten. Elke track vloeit moeiteloos over in de andere; van Baden Powell de Aquino’s ‘Canto De Ossanha’ tot Tom Jobim’s ‘Vivo Sonhando’, Conte weet het hart van het genre te grijpen op deze verzamelaar.

Nicola Conte heeft met Viagem de soundtrack voor late zwoele zomeravonden in de tuin, of op het balkon, of waar je je dan ook bevindt weten te maken. Brazilië leek nog niet eerder zo dichtbij te zijn.

Label: Far Out / Rough Trade Releasedatum: 28 Maart 2008