Concert: Toppers in Concert 2008

Zonder fratsen zullen de concerten van Gordon, Gerard en René wel nooit worden, maar ook zonder de hulp van C1000 wisten de heren de Arena weer drie keer uitverkocht te krijgen. De supermarktketen had dit jaar blijkbaar geen trek in een spaaractie voor gratis kaarten, waardoor de drie mannen deze editie slechts drie keer hoefden op te treden in de Amsterdam Arena. Afgelopen vrijdag was de première en gisteren mochten de pers én bekend Nederland een kijkje komen nemen. Temidden van feestgedruis, boa's, glitterpakjes en knipperende zwaaistokjes vermaakte Nederlands bekendste zangtrio ruim 50.000 mensen.

Duidelijk over de Top!

Het is niet makkelijk om jezelf elk jaar te overtreffen. De voorgaande jaren hadden De Toppers een aantal leuke gastoptredens geregeld en ook de entree was elk jaar bijzonder spectaculair. Niet gek dus dat de verwachtingen dit jaar ook weer hooggespannen waren. Al ver buiten de Arena was in ieder geval al te zien wat zo'n beetje het thema zou worden van de avond: goud, zilver en paars. Veel van de duizenden bezoekers hadden zich speciaal uitgedost om bij te dragen aan de feestvreugde, waarbij er bijna geen gêne was. Veel te krappe t-shirts (met de meest foute uitspraken van Geer en Goor in glitterletters), iets te korte rokjes bij dames die het niet kunnen hebben en opvallend veel paarse en gouden boa's. Eenmaal binnen was het ook een drukte van belang; bij het damestoilet stond er meer file dan op een zomerse dag in Zandvoort. Een grote klok op het veld telde luid galmend af tot het begin van het concert en om klokslag negen uur kon het tweede Toppersconcert van 2008 beginnen!

In een Mission Impossible-achtig filmpje zagen we de drie zangers naar een vliegtuigje scheuren om middels een parachute bij de Arena te landen. Erbuiten stonden drie goudkleurige trikes klaar om met rauw motorgegrom de laatste meters af te leggen naar de hoofdstedelijke galmbak. Onder luid gejuich reden de drie sterren naar het podium om daar te beginnen aan het tweede concert van die week. Onder toeziend oog van flink aantal BN'ers (o.a. Winston Gerstanowitch, Jan Lammers, Tatjana en Leco van Zadelhoff), begonnen de heren aan hun eerste medley: het feest was begonnen. En hoe je een muzikaal feestje bouwt hoef je de drie Toppers niet te vertellen. Gegarandeerde meezingers, hoempapamuziek en zo nu en dan een gevoelige plaat vulden de Arena met een oceaan aan geluid en veel gedans. Vooral voor de pauze kwamen de bezoekers in de Arena echt goed los.

Na de pauze werd er echter een Franstalige medley ingezet die niet echt aansloeg; de sfeer leek er een beetje uit en kwam pas echt terug toen de eerste gast het podium betrad: Anita Meijer! Ze kreeg het publiek met zich mee en werd na afloop getrakteerd op een flink applaus. Daarna was het tijd voor The Tramps! De krasse knarren waren hun soepele moves en scherpe stem nog niet kwijt en kregen de boel binnen de kortste keren aan het swingen. Het laatste gastoptreden werd opgevuld door de drie finalisten van de laatste reeks van Idols: Nikki, Nathalie en Charlene. Zij verzorgden een matig staaltje "kijk mij eens hard zingen" en het was in ieder geval duidelijk dat met name de eerste twee dames geen kledingadvies hadden gekregen (of het moet van Kim Holland zijn geweest). Het publiek vond het gelukkig allemaal prima, maar dat kan ook liggen aan de grote hoeveelheid bier die er die avond werd geschonken. Ruim een uur te laat (zo'n tien minuten na middernacht) klonk de toegift van Gordon, René en Gerard en kon het publiek moe gefeest hun weg naar huis of kroeg gaan zoeken.

Disco Inferno!

Qua lichtshow was Toppers in Concert 2008 een waar spektakel. Het dak van de Arena was -in tegenstelling tot vorig jaar- verduisterd en daardoor ontstond er echt een discogevoel. Het was alleen jammer dat het geluid op de tweede ring wederom teleurstellend was. Het was niet zo'n ramp als vorig jaar, maar met name op de hoogste rijen was er amper te horen wat er op het podium werd gezegd. Wat dat betreft blijft de Arena niet echt geschikt voor concerten. Wie de Toppers nog live wil zien: er zijn nog een paar kaarten voor het concert van dinsdag, anders zul je moeten wachten tot volgend jaar, dan zijn de Toppers er gegarandeerd weer!

Lokatie: Amsterdam ArenA Concertdatum: 24 mei 2008

FOK!User Paultjuhh maakte een video van het gastoptreden van Bonnie St. Claire en Ron Brandsteder: