DVD: I Am Legend

De jaren '80 waren een geweldige periode voor de liefhebbers van zombiefilms. De legendarische George A. Romero had het genre razendpopulair gemaakt met films als Dawn of the Dead, Night of the Living Dead en Return of the Living Dead. Jammer genoeg raakte het genre in de jaren '90 een beetje in de vergetelheid en kwamen er amper kwalitatief hoogwaardige zombiefilms uit. Pas met de release van 28 Days Later, van Britse makelij, keerden de zombiefilms weer terug op het grote doek. Na een hele trits nieuwe successen, zoals Shaun of the Dead, een remake van Dawn of the Dead en de nieuwe Romera Day of the Dead durft nu Hollywood ook de stap naar de levende doden te maken. In I Am Legend, die vorig jaar in de bioscoop draaide, is Will Smith een eenzame vechter tegen de liefhebbers van menselijk vlees. De film is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

In I Am Legend heeft een knappe wetenschapper eindelijk een remedie gevonden tegen kanker. Door een soort goedaardig virus zouden er geen kankercellen meer gevormd kunnen worden en bestaande worden afgebroken. Een revolutie op het gebied van de moderne geneeskunde en in eerste instantie is de hele wereld verheugd over het goede nieuws. De positieve stemming slaat echter snel om als blijkt dat de oplossing tegen kanker uiteindelijk dodelijk kan zijn voor mensen. Niet iedereen komt echter te overlijden; een deel van de mensheid verandert in lichtschuwe vleesetende zombies met dierlijke instincten. Slechts een man lijkt immuun voor het virus: viroloog Robert Neville (Will Smith). In een uitgestorven New York heeft hij maar twee dingen op het programma staan: overleven en een remedie vinden tegen het virus. Dat valt niet mee, want de zombies zijn erop gebrand een stukje Robert te proeven en zijn pogingen om een remedie te vinden stranden telkens.

Voor een uitgebreide recensie van de film kun je de review van Joris lezen.

I Am Legend is met twee verschillende releases op de Nederlandse markt gezet. Een vrij kale editie en een speciale editie, waarbij je voor ongeveer twintig euro twee disks in een steelbook krijgt. Meest opvallende aan de release is de tweede schijf. Hierop staat namelijk de gehele film nogmaals, maar dan met een alternatief einde. Een veel gehoorde klacht over I Am Legend is het teleurstellende einde, maar ook dit geboden alternatief is amper de moeite waard. De tweede schijf bevat daarnaast een documentaire over het verhaal van I Am Legend, waarin ook virologen aan het woord komen over het geschetste beeld in de film. Tot slot bevat de schijf een zeer uitgebreide 'making of'. Op de eerste disk zijn -naast de bioscoopfilm- een viertal animatiefilmpjes toegevoegd over een aantal 'slachtoffers' van de virologische ramp. Met name de 'making of' is de moeite waard, de rest is niet erg bijzonder.

Op jacht door verlaten straten

Alhoewel de release van I Am Legend er zeer netjes uitziet, zijn de extra's niet overdonderend. De animatiefilmpjes en het korte wetenschappelijke stukje zijn niet meer dan 'aardig' en het alternatieve einde is nog teleurstellender dan het originele einde. Qua release stelt de speciale editie dus teleur. Toch is I Am Legend op zichzelf een leuke film en zeker de moeite waard om eens te huren. Wil je de film opnemen in je collectie, dan volstaat de 'kale' versie ook.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 12 mei 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: