DVD: That 70's Show

Maar liefst acht seizoenen lang trok That 70's Show een groot publiek in de Verenigde Staten en ook in Nederland was de serie een succes. Op dit moment is de komedie echter verbannen naar Comedy Central, een zender die bij veel mensen ver voorbij de 10 zit op de televisie. Gelukkig is de serie nu ook op dvd verkrijgbaar. Beginnend met de eerste twee seizoenen brengt A-film de komende tijd de hele serie uit.

In That 70's Show staat het tienerbestaan van Eric Forman centraal. De serie draait om hem, zijn ouders, zijn vriendin Donna en hun vrienden. Eigenlijk beleven ze niet zoveel bijzonders, maar hangen ze vooral met elkaar rond in de kelder van het huis van de Formans en hebben hun handen vol aan hun tienerbestaan in een Amerikaanse suburb in de jaren zeventig. Zo overheerst in de eerste twee seizoenen vooral de seksuele spanning tussen Eric en Donna en de merkwaardige relatie tussen Kelso en Jackie. Daarnaast zien we de buitenlandse student Fez -die de hele wereld wil laten geloven dat hij een echte dekhengst is- en de hippie-achtige Hyde die vooral filosofeert en een bijbaantje heeft in de meest vage fotoshop van het noordelijk halfrond. Ook zien we hoe de ouders van Eric worstelen met de vooruitgang en de ouders van Donna, hun bijzondere buren.

Wat is er nou zo bijzonder aan That 70's Show? Het zit hem niet perse in het decor of de briljante grappen, maar eerder in een soort ongrijpbare chemie. De jonge acteurs (zoals Ashton Kutcher en Topher Grave), toen vrijwel allemaal nog tamelijk onbekend, spelen hun rol overduidelijk met veel plezier. Daarnaast is goed te zien dat er behoorlijk wat talent schuilt in de hoofdrolspelers. Ook de echte jaren '70 sfeer komt goed naar voren in de serie. Dat toont zich niet alleen in de kleding en decor, maar ook in de maatschappelijk ontwikkelingen die op de achtergrond een rol spelen in de serie. Zo is er aandacht voor de opkomst van de supermarkt, speelt de emancipatie een zekere rol en zien we hoe de normen en waarden langzamerhand veranderen.

That 70's Show is niet alleen een kweekvijver geweest voor allerlei talent, maar boven alles gewoon erg leuk. Een heerlijk ontspannen komedie met briljante grappen en leuke verhaallijnen. De release op dvd bestaat per seizoen uit vier dvd's die elk in een slimcase verpakt zitten in een box. De release bevat helaas geen extra's, maar de lage prijs maakt dat ruimschoots goed. Voor minder dan twintig euro per seizoen kun je de serie namelijk al in huis halen.

Label: A-film Releasedatum: 22 maart 2008 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: n.v.t.