CD/DVD: Muse - HAARP

Lat. 62°23'30 N, long 145°09'03 W, dat zijn de coördinaten van het gebied waar het High Frequency Active Auroral Research Program (HAARP) wordt uitgevoerd. Een onderzoek dat zich richt op de invloed van ionosferische processen op communicatie en surveillance systemen. De interesse van Matthew Bellamy, de zanger van Muse, voor 'conspiracy theories' en de New World Order Conspiracy hebben waarschijnlijk geleid tot de titel van hun laatste liveregistratie H.A.A.R.P.

De uitgave bestaat uit een 14-track tellende cd en een dvd met maar liefst 20 nummers. Het beeld en geluid zijn afkomstig van één van de grootste en schijnbaar beste optredens die Muse tot nu toe gegeven heeft. Op 16 en 17 juni 2007, in het Wembley Stadion stonden er in het totaal 150.000 fans te springen en te schreeuwen op de bombast van de band.

In een volledig uitverkocht Wembley flankeren gigantsiche schotelantennes (a la de echte HAARP-site) het grote podium, dat verder strak en transparant is aangekleed. Met de klanken van Opus 64 uit Romeo en Juliet komt het trio in het midden van de arena op en zet na een korte wandeltocht het overdonderende geluidsgeweld van 'Knights of Cydonia' in. Het publiek verandert stantepede in een kolkende en springende massa en vanaf de eerste noten rockt Muse er 'full on' op los. Het daaropvolgende 'Hysteria', 'Supermassive Black Hole' en 'Map Of Problematique' trekken de lijn van deze muzikale splinterbom door. Het geluid op de dvd is super, de rauwe gitaren van Bellamy komen helder door, terwijl zijn zangkunsten er niet onder lijden. Tezamen met een spetterende licht- en videoshow en goed camerawerk wordt het een zeer dynamisch en aantrekkelijk geheel die de sfeer van een Muse-concert goed neerzet.

Het is tevens een genot om te kijken naar het intrigerende gitaarspel van Bellamy, die met zijn Kaoss pads, phasers en fuzz factories zijn karakteristieke geluid te voorschijn tovert. De bezieling spat van alle drie de bandleden af en slaat over naar het publiek, een gonzende vonk die door de massa heen zoemt is bijna voelbaar op de dvd. De setlist zal bijna niemand teleurstellen, bombastische stadionrockanthems van meerdere studioalbums passeren de revue, alsmede wat ingetogener materiaal (zoals 'Soldier's Poem') om voor enkele rustpunten te zorgen. Een roerende, solide en overweldigende concertregistratie, met een versie van 'New Born' als apotheose, waar veel Muse-liefhebbers erg gelukkig van zullen worden.

De bijgevoegde cd valt echter wat tegen naast de dvd. Het geluid is minder goed afgesteld en bevat een typische 'concert hall' equalizer setting. De gitaren zijn te ver naar achteren geschoven, terwijl het publiek en de echo's in het stadion wel goed hoorbaar zijn. Een te vlakke registratie zonder die magische vonk is het resultaat. Als je de dvd als een heerlijk hoofdgerecht beschouwt, is de cd als bijgerecht wel te behappen. Als volledige maaltijd vult het in ieder geval genoeg.

Label: Warner Datum: 14 Maart 2008 Waardering: