DVD: No Reservations

Zin in een romantische komedie met een culinair tintje? De film No Reservations combineert keuken en romantiek. Sinds kort is de film op dvd verkrijgbaar.

Catherina Zeta Jones speelt de neurotische kok Kate. Ze kookt de sterren van de hemel en is uitzonderlijk perfectionistisch. Haar collega's vinden het een eer om met Kate te werken, maar ze is zeker niet de makkelijkste. Haar baas heeft haar zelfs verplicht om eens met een psycholoog te gaan praten, want buiten haar werk heeft Kate namelijk helemaal geen leven. Ze sluit zich af van mannelijke aandacht en brengt bijna al haar tijd door in de keuken. Het enige contact dat ze buiten haar werk heeft, is met haar zus en nichtje. Alhoewel Kate het niet zo heeft op gezelschap, komen de twee een nachtje logeren. Het zal voor Kate een ommekeer in haar leven betekenen, want haar zus raakt betrokken bij een auto-ongeluk en overlijdt. Vanaf dat moment krijgt Kate de zorg over haar nichtje Zoë. Kate moet flink wennen aan de situatie en krijgt tijdelijk vrij van haar werk. Als ze terugkomt in het restaurant maakt ze kennis met Nick, de kok die tijdens Kates verlof is aangenomen als souschef. Nick is een verademing in de keuken en het valt Kate zwaar om met hem samen te werken. Maar Nicks charmante verschijning maakt toch wat los bij Kate. Kan ze haar leven zomaar omgooien om te zorgen voor Zoe en omgaan met de charmante Nick?

Het plot van No Reservations klinkt een beetje als dat van een woensdagavondfilm van RTL4. De film bevat alle ingrediënten voor een tranentrekker met een happy end: verdriet, liefde en geluk. Het verhaal kent weinig verrassingen en in eerste instantie heb je als kijker ook maar weinig sympathie voor Kate. Toch weet de film te boeien en gaan de karakters steeds meer leven. Het is overduidelijk het werk van de professionals in Hollywood, want zo richting het einde van de film hoop je toch op een 'happy ending', zonder dat er nou echt iets noemenswaardigs is gebeurd. De hindernissen die de karakters in de film tegenkomen, worden met gemak genomen en het verhaal wordt overspoeld met de clichés die je altijd aantreft in een romkom uit Hollywood. Ook qua cast kent No Reservations weinig uitschieters. Zeta Jones speelt met gemak het ijskonijn dat verandert in een warme moeder
en ook Aaron Eckhart speelt zonder problemen de ruige losse jongen met een klein hartje. De enige verrassing is de grappige rol van Bob Balaban, die tijdens zijn sessies met Kate bijzonder droog uit de hoek komt.

De dvd van No Reservations kent weinig verrassingen. Sterker nog, de release valt eigenlijk flink tegen. De schijf bevat namelijk alleen een soort rondleiding op de set, waarbij de regisseur je meeneemt over deze set en met de castleden praat.

No Reservations is net een moderne Cv-ketel. Hartverwarmend, maar vreselijk voorspelbaar. Lichtpuntjes zijn de mooi gefilmde scènes en het professionele acteerwerk. De dvd bevat helaas maar weinig extra materiaal. No Reservations is prima geschikt voor een romantische avond waarbij je van te voren al weet dat je ruim voor het einde al verloren bent in de armen van je vriend(in).

Label: Warner Bros. Releasedatum: 22 februari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: