Gadget: Bluetooth stereo headset

Lifestyle • Geschreven door Noud de Greef (gr8w8) op 05-04-2008 @ 09:37
print 
Bluetooth hier, bluetooth daar, de wereld wordt steeds meer opgefleurd door felblauwe, knipperende ledjes. Ze zitten op je PC, je telefoon en op je koptelefoon. Het blauwe licht staat symbool voor het systeem Bluetooth, waarmee relatief gemakkelijk draadloos informatie verzonden kan worden tussen apparaten. Meest bekende toepassing is die in een telefoon, waarmee een verbinding kan worden gemaakt met een carkit of headset.

En daar loop je dan, met een hiep-hiep-hoera oortje aan een kant. Vet hoor. Wat moet je ermee als je ook nog wat muziek wilt luisteren? Dat is toch wel handig als dat via hetzelfde apparaatje kan, waarmee je ook belt. Het gehannes als dan toch je telefoon gaat (licht gedramatiseerd): MP3-speler uit, dopjes uit je oren, telefoon oppikken, net te laat, terugbellen, shit, waar is m'n oortje van mijn telefoon, MP3-speler uit je klauwen laten flikkeren...

De CN-530 van Sitecom
Dat kan anders. Tegenwoordig heeft een beetje telefoon ook een geheugenkaart en kun je er MP3's mee luisteren. Om nu te zorgen dat je die muziek ook stereo kunt luisteren zonder draadje, kun je gebruik maken van een bluetooth stereo-headset. Zo heb je maar een apparaatje voor muziek én om te bellen, en een enkel apparaatje op je oren voor het geluid. Klinkt logisch. Ik heb pas het type CN-530 van Sitecom aangeschaft.


De headset met verpakking en lekker wijf

Deze headset wordt in drie verschillende samenstellingen verkocht. Eentje met een dongle die je rechtstreeks in de koptelefoon-uitgang van je MP3-speler of iPod kan prikken en zo het geluid via deze koptelefoon krijgt, eentje met een USB-Bluetooth-dongle om in je PC te duwen, en eentje uhm, met niks.

Natuurlijk geldt het bovenstaande verhaal voor de categorie headsets in het algemeen. Deze variant van Sitecom heeft wel een compleet pakket. In de verpakking zit een lader met heel handig tussenstukje zodat je de headset en dongle tegelijk kunt opladen. De handleiding daarentegen is om te janken. Een flitsend papiertje, maar de juiste instructie om te kunnen pairen (de verbinding te maken tussen de headset en je telefoon of iets dergelijk dus) ontbreekt volledig.

Voor diegene die er wat minder ervaring hebben hebben met Bluetooth: Druk het aan/uit knopje van je headset in en hou 'm ingedrukt. Er gaat nu van alles knipperen. Ondertussen zoek je op je telefoon naar nieuwe apparaten. Aan/uit knop ingedrukt houden he! De sleutel is 0000. Zodra je telefoon zegt dat het gelukt is, kun je de aan/uit knop los laten.

Bediening
De bediening van de headset zit op de zijkant van de rechter schelp. Volgende en vorige nummer, harder en zachter en aan/uit of opnemen. Erg handig, dat werkte meteen. Mijn telefoon hoeft dus niet meer uit mijn broekzak om te zappen. Het geluid is niet helemaal denderend en met name bij gitaargeweld wil het nog wel eens wat suizen. Gelukkig niet strontvervelend, maar het is natuurlijk ook geen Sennheister. Waar het nu precies door komt? Het is niet geheel duidelijk. Komt het door de luidsprekers in de headset zelf, door de Bluetooth, of door het gebruik van een geknutselde A2DP? Het lijkt beter te gaan als er nog veel RAM vrij is, dus waarschijnlijk ligt het probleem buiten de headset zelf.

A2DP?
Nu heb ik niet zo maar een telefoon, maar een PDA. Een mini-PC met zo'n pennetje en een touchscreen. Als voorwaarde om de headset te kunnen gebruiken, moet die PDA het zogenaamde A2DP ondersteunen. Vraag me niet waar het voor staat, het gaat erom dat via dat protocol ook stereogeluid verstuurd kan worden via Bluetooth. Gelukkig stond dat ook bij de specificaties van mijn apparaatje. Alleen is het nooit in de software verwerkt. Ik kon dus weer flink op zoek naar hacks en toestanden om dat aan de praat te krijgen. Moraal van het verhaal: Kijk goed na of je het systeem echt kunt gebruiken. Of koop een splinternieuw model. Kijk bijvoorbeeld even in deze lijst.

En bellen dan?
Tuurlijk, de basis van je telefoon blijft behouden, je kunt er ook mee bellen. In de headset zit namelijk ook een microfoon. Zodra één van je twee vrienden of je moeder belt, gaat de muziek tijdelijk uit. De geluidskwaliteit is acceptabel. Meteen wel een nadeel ontdekt van het draadloos gedoe: Je neemt direct op, zonder eerst te kijken wie het is. Toch gek dat je daar nu zo aan gewend bent. Na het ophangen start de muziek meteen weer. Geen gehannes dus meer met het wisselen van MP3-speler naar telefoon en terug.

Hoe lang kun je luisteren?
Volgens de handleiding kun je een uurtje of tien luisteren, afhankelijk van gebruik uiteraard, en het opladen duurt een uurtje of vier. Deze informatie staat dan wel weer in de handleiding. Vier uur om te laden, dat is redelijk rap. Het hulpstukje wat van één plugje twee plugjes maakt om dongle en headset tegelijk op te kunnen laden, is zoals gezegd ook erg handig.

Tijdens het opladen gaan op beide onderdelen rode lampjes branden. Nee, flikkeren. Dat leek me nogal raar en dus heb ik het maar even nagevraagd bij de klantenservice. Het antwoord: 'niets om je druk over te maken, zolang de koptelefoon het toch doet?' Een uiterst geruststellend antwoord. Een technisch goed product dus. Alleen is de aftersales wat minder, maar dat geeft niks. Ik kan nu al niet meer zonder.

Merk: Sitecom Product: CN-530 Waardering:



Lees ook:

» 11/04 Boek: Leonor Jonker - No Future Nu0
» 07/07 Lifestyle: XXX-news juni (18+) 17
» 14/04 Lifestyle: Quechua 2 Seconds Base 4.2 tent4
» 13/04 Lifestyle: Quechua 2 Seconds Air tent13


delen | eKudos nujij

4315 views / 24 reacties
Reacties op dit bericht
24  van 24 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Is dit zo eentje met z'n debiele lichtshow aan de zijkant van je hoofd? Zo ja, zijn die achtelijke ledjes ook uit te zetten, om maar niet gigantisch voor lul te lopen?
userIcon
Lijkt me een heel handig ding
userIcon
kameraad had hem ook en vond het een slecht ding. Werkte niet goed met zijn nokia n95, nu heeft ie een motorola die wel goed werkt. Ik vind het design van deze headset trouwens ook niet mooi. Jabra heeft wel een mooie, maar die heeft een knipperend ledje zoals nietzman zegt......
Maar kan je hiermee ook praten bv over teamspeak? en dan alsnog de push to talk functie gebruiken?

of moet ik dan kijken naar de CN-532
Ik heb er 1, als iemand m wil hebben, voor 20 euro mag je m hebben.
Stuur me maar een pm
userIcon
Lichtje is er wel,, knippert kort elke zoveel seconden. Geen groot licht en dus ook geen lichtshow gelukkig.

Met dat teamspeak, bedoel je dan een gelijktidige verbinding met zowel pc/spelcomputer als gsm?
userIcon
quote:



Een flitsend papiertje, maar de juiste instructie om te kunnen pairen (de verbinding te maken tussen de headset en je telefoon of iets dergelijk dus) ontbreekt volledig.






eh... je drukt beide knopjes 4 seconden in en wacht tot het lampje blauw brand... zoals in de handleiding staat.

Wil je gaan pairen met een ANDER apparaat dan meegeleverd lijkt het me niet direct de verantwoordelijkheid van de leverancier om je te vertellen hoe JOUW telefoon/pda werkt.

Je had in dat geval beter de CN-532 kunnen kopen die niet geleverd wordt met receiver en waarvan de handleiding vermeld

quote:


Nadat u de batterijen volledig hebt opgeladen, is de headset klaar voor gebruik. Zet de headset aan door de knop 4 seconden
ingedrukt te houden. De rode en blauwe LED beginnen te knipperen. Uw Bluetooth-apparaat kan nu gepaird worden met de
headset. Als om een PIN-code wordt gevraagd, type dan: 0000


Dat had het al begrijpelijker voor je gemaakt

Ik geef toe, het is niet de beste handleiding ooit maar het is toch ook geen chinees
userIcon
quote:

Moraal van het verhaal: Kijk goed na of je het systeem echt kunt gebruiken. Of koop een splinternieuw model. Kijk bijvoorbeeld even in deze lijst.



*lijst bekijkt*

Shit!!!
userIcon
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 @ 20:45 schreef gr8w8 het volgende:
Lichtje is er wel,, knippert kort elke zoveel seconden.
Een lichtshow dus.

Waarom menen al die apparaten in hemelsnaam nutteloze feedback te geven door met een lampje aan te geven dat ze data binnen krijgen. Dat hóór ik toch ook gewoon?


De eerste esthetisch verantwoorde bluetoothset zal ik aanschaffen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 @ 22:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
eh... je drukt beide knopjes 4 seconden in en wacht tot het lampje blauw brand... zoals in de handleiding staat.

Wil je gaan pairen met een ANDER apparaat dan meegeleverd lijkt het me niet direct de verantwoordelijkheid van de leverancier om je te vertellen hoe JOUW telefoon/pda werkt.

Je had in dat geval beter de CN-532 kunnen kopen die niet geleverd wordt met receiver en waarvan de handleiding vermeld
[..]
Dat impliceert dat iemand die een headset wil hebben voor zijn iPod en een headset wil gebruiken op zijn pda of pc, dus twee verschillende apparaten moet kopen? Want bij de ene zit een plug voor de iPod en die mag dus niet gebruikt worden voor de pda en dus zettenw e het ook niet in de handleiding? Gelukkig denken meer en meer bedrijven vanuit de consument, lijkt wel een trend te zijn...

Voor het pairen vond ik de instructie om ook na de genoemde vier seconden de knop ingedrukt te houden, tot het pairen compleet is dus.
quote:


Dat had het al begrijpelijker voor je gemaakt

Ik geef toe, het is niet de beste handleiding ooit maar het is toch ook geen chinees
Het blijft een minpuntje, voor een product wat 'gemak' moet geven.
userIcon
quote:


Op zondag 6 april 2008 @ 09:05 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Dat impliceert dat iemand die een headset wil hebben voor zijn iPod en een headset wil gebruiken op zijn pda of pc, dus twee verschillende apparaten moet kopen? Want bij de ene zit een plug voor de iPod en die mag dus niet gebruikt worden voor de pda en dus zettenw e het ook niet in de handleiding? Gelukkig denken meer en meer bedrijven vanuit de consument, lijkt wel een trend te zijn...



eh... Het is een headset en een receiver. Die receiver is voor een ipod bedoeld, maar kan ook in de audio uit van een andere MP3 speler. DAAR is dit apparaat voor bedoeld, DAAR is de handleiding voor. Wat jij er verder mee KAN doen is alleen mooi meegenomen, maar voert te ver voor de quick installation guide. Of moet ik voor elke mogelijke PDA, telefoon en laptop met elke mogelijke bluetooth stack gaan beschrijven hoe het werkt? Dan komt er een telefoon boek bij.

quote:




Voor het pairen vond ik de instructie om ook na de genoemde vier seconden de knop ingedrukt te houden, tot het pairen compleet is dus.
[..]



Ja, dat staat er toch?

quote:


Het blijft een minpuntje, voor een product wat 'gemak' moet geven.



Ik zie niet in hoe je kan beoordelen dat een handleiding die geen informatie geeft over een product wat NIET geleverd wordt een minpunt kan zijn.
userIcon
Je gaat me niet wijs maken dat het ontbreken van de uitleg van de basisfunctie van een product verantwoord is omdat er een extra elementje bij zit. Beetje hetzelfde als bij een nieuw fototoestel geen uitleg geven over het maken van een foto omdat je er ook 320x240 mee kunt filmen.
userIcon
quote:



Op zondag 6 april 2008 @ 10:45 schreef gr8w8 het volgende:
Je gaat me niet wijs maken dat het ontbreken van de uitleg van de basisfunctie van een product verantwoord is omdat er een extra elementje bij zit. Beetje hetzelfde als bij een nieuw fototoestel geen uitleg geven over het maken van een foto omdat je er ook 320x240 mee kunt filmen.







Nee, er ontbreekt geen uitleg over basis functionaliteit. Jij wilt in de handleidng van je fototoestel uitleg hoe je USB on the go fotoprinter werkt...

Als je een parallel trekt, dan wel de goede.

Nogmaals het is een quick instal guide van het product wat je koopt. Jij gaat dat product vervolgens op een ANDERE manier gebruiken en verwacht dan dat de fabrikant daarop anticipeert. Dat is toch een beetje vreemd?

Maar goed, we worden het er blijkbaar niet over eens.
Een leuke nuchtere review.


Als je een smartphone met Windows mobile hebt, kun je er voor kiezen dat hij eerst de naam van de beller noemt en dan het gesprek aanbied.
(ook je agenda afspraken laten voorlezen, enz...)
Dan weet je wie er belt voordat je via je headset opneemt.
(start->settings->voice guide)
userIcon
quote:
Op zondag 6 april 2008 @ 17:33 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nee, er ontbreekt geen uitleg over basis functionaliteit. Jij wilt in de handleidng van je fototoestel uitleg hoe je USB on the go fotoprinter werkt...

Als je een parallel trekt, dan wel de goede.

Nogmaals het is een quick instal guide van het product wat je koopt. Jij gaat dat product vervolgens op een ANDERE manier gebruiken en verwacht dan dat de fabrikant daarop anticipeert. Dat is toch een beetje vreemd?

Maar goed, we worden het er blijkbaar niet over eens.
Nee, dat is een lekker voorbeeld. Je hebt het over een extern apparaat wat je zelf er los bij koopt. Bleutooth verbinding maken is toch echt een eigenschap van de headset zelf. De dongle is de uitbreiding van dit type. Daarbuiten impliceert een quick install guide ook niet dat er ook een volledige gids is? Die is niet meegeleverd, niet op de site...
userIcon
quote:


Op zondag 6 april 2008 @ 19:26 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Nee, dat is een lekker voorbeeld. Je hebt het over een extern apparaat wat je zelf er los bij koopt.



Je hebt je PDA niet zelf gekocht?

quote:


Bleutooth verbinding maken is toch echt een eigenschap van de headset zelf.



Precies en die moet je 4 seconden indrukken om in pairing mode te komen. Staat in de handleiding.

quote:


De dongle is de uitbreiding van dit type.



Nou... eigenlijk zijn de andere types een aanpassing op dit type

quote:


Daarbuiten impliceert een quick install guide ook niet dat er ook een volledige gids is? Die is niet meegeleverd, niet op de site...



En dat is het minpunt. Maar verwachten dat een handleiding informatie geeft over een apparaat wat niet wordt meegeleverd noch gefabriceerd wordt door de fabrikant is kolder.

Maar nogmaals, laten we er maar over ophouden, we hebben duidelijk een ander mening.
userIcon
Da's een mooie ja, eerst even nog je gelijk halen, dan zeggen dat we er maar over moeten ophouden.

Ik bedacht net een beter voorbeeld, met je genoemde printer: Als je een camera in een set met printer koopt, krijg toch ook uitleg over de camera en niet alleen de koppeling?

Wat betreft de uitbreiding naar een extern apparaat, is de mogelijkheid om te pairen nou wel of geen eigenschap van de headset? Dus doordat er een dongle bijgeleverd wordt, is dit volgens de fabrikant geen standaard functie meer en moet iemand die ook een headset voor bv een pda wil, maar een tweede exemplaar kopem? Da's ook niet gedacht vanuit de klant...

Maar laten we er maar over ophouden.
userIcon
quote:
Op zondag 6 april 2008 @ 21:11 schreef gr8w8 het volgende:
Ik bedacht net een beter voorbeeld, met je genoemde printer: Als je een camera in een set met printer koopt, krijg toch ook uitleg over de camera en niet alleen de koppeling?
Wat moet je nog meer vertellen over de headset dan? Het lijkt me nogal obvious dat je hem op je hoofd moet zetten.
quote:
Wat betreft de uitbreiding naar een extern apparaat, is de mogelijkheid om te pairen nou wel of geen eigenschap van de headset?
Maar het pairen staat toch gewoon in de handleiding? Je moet de headset in pairmodus zetten. De rest van de handelingen vind op het externe apparaat plaats en zijn dus apparaat afhankelijk... Wat kan de fabrikant van de headset daar verder over vertellen dan?
quote:
Dus doordat er een dongle bijgeleverd wordt, is dit volgens de fabrikant geen standaard functie meer en moet iemand die ook een headset voor bv een pda wil, maar een tweede exemplaar kopem? Da's ook niet gedacht vanuit de klant...
Nee, maar je kan toch van diezelfde fabrikant ook niet verwachten dat hij weet hoe JOUW PDA werkt?
quote:
Maar laten we er maar over ophouden.
Dat zeg ik
userIcon
Ik denk dat voor consensus een kroegbezoek voor vereist is, met heel veel drank!
Ik heb dat ding hier ook liggen (met alleen de dongle). Het zou ideaal voor Skype zijn. Maar dat rare ding wordt dus niet herkend door de pc (Windows XP) Die dongle herkent wel m'n mobiele telefoon, maar die headset niet. M'n telefoon herkent dan weer wel de headset... 't Schiet dus geen meter op en gebruik nog steeds een irritant ding met draadje om te kunnen skypen
misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat kost dat ding?
zoek al eeuwig een bluetooth headset voor mn ipod, alleen de meeste zijn zo duur :/
Als ik jullie was, zou ik dit apparaat niet gebruiken om je muziek mee te luisteren. Ik heb het ding 2 weken gehad en redelijk gebruikt, maar de kwaliteit is redelijk slecht tot zeer slecht voor muziek. Voor telefoongesprekken vind ik 'm prima.
Wat mij betreft, 4 sterren voor bellen, maar slechts 1 ster voor muziek mee te luisteren.
Die van Philips heb ik, prachtding. Kost maar meiertje ofzo.
24  van 24 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 11/04 Boek: Leonor Jonker - No Future Nu0
» 07/07 Lifestyle: XXX-news juni (18+) 17
» 14/04 Lifestyle: Quechua 2 Seconds Base 4.2 tent4
» 13/04 Lifestyle: Quechua 2 Seconds Air tent13


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden