Gadget: Bluetooth stereo headset

Bluetooth hier, bluetooth daar, de wereld wordt steeds meer opgefleurd door felblauwe, knipperende ledjes. Ze zitten op je PC, je telefoon en op je koptelefoon. Het blauwe licht staat symbool voor het systeem Bluetooth, waarmee relatief gemakkelijk draadloos informatie verzonden kan worden tussen apparaten. Meest bekende toepassing is die in een telefoon, waarmee een verbinding kan worden gemaakt met een carkit of headset.

En daar loop je dan, met een hiep-hiep-hoera oortje aan een kant. Vet hoor. Wat moet je ermee als je ook nog wat muziek wilt luisteren? Dat is toch wel handig als dat via hetzelfde apparaatje kan, waarmee je ook belt. Het gehannes als dan toch je telefoon gaat (licht gedramatiseerd): MP3-speler uit, dopjes uit je oren, telefoon oppikken, net te laat, terugbellen, shit, waar is m'n oortje van mijn telefoon, MP3-speler uit je klauwen laten flikkeren...

De CN-530 van Sitecom
Dat kan anders. Tegenwoordig heeft een beetje telefoon ook een geheugenkaart en kun je er MP3's mee luisteren. Om nu te zorgen dat je die muziek ook stereo kunt luisteren zonder draadje, kun je gebruik maken van een bluetooth stereo-headset. Zo heb je maar een apparaatje voor muziek én om te bellen, en een enkel apparaatje op je oren voor het geluid. Klinkt logisch. Ik heb pas het type CN-530 van Sitecom aangeschaft.

De headset met verpakking en lekker wijf

Deze headset wordt in drie verschillende samenstellingen verkocht. Eentje met een dongle die je rechtstreeks in de koptelefoon-uitgang van je MP3-speler of iPod kan prikken en zo het geluid via deze koptelefoon krijgt, eentje met een USB-Bluetooth-dongle om in je PC te duwen, en eentje uhm, met niks.

Natuurlijk geldt het bovenstaande verhaal voor de categorie headsets in het algemeen. Deze variant van Sitecom heeft wel een compleet pakket. In de verpakking zit een lader met heel handig tussenstukje zodat je de headset en dongle tegelijk kunt opladen. De handleiding daarentegen is om te janken. Een flitsend papiertje, maar de juiste instructie om te kunnen pairen (de verbinding te maken tussen de headset en je telefoon of iets dergelijk dus) ontbreekt volledig.

Voor diegene die er wat minder ervaring hebben hebben met Bluetooth: Druk het aan/uit knopje van je headset in en hou 'm ingedrukt. Er gaat nu van alles knipperen. Ondertussen zoek je op je telefoon naar nieuwe apparaten. Aan/uit knop ingedrukt houden he! De sleutel is 0000. Zodra je telefoon zegt dat het gelukt is, kun je de aan/uit knop los laten.

Bediening
De bediening van de headset zit op de zijkant van de rechter schelp. Volgende en vorige nummer, harder en zachter en aan/uit of opnemen. Erg handig, dat werkte meteen. Mijn telefoon hoeft dus niet meer uit mijn broekzak om te zappen. Het geluid is niet helemaal denderend en met name bij gitaargeweld wil het nog wel eens wat suizen. Gelukkig niet strontvervelend, maar het is natuurlijk ook geen Sennheister. Waar het nu precies door komt? Het is niet geheel duidelijk. Komt het door de luidsprekers in de headset zelf, door de Bluetooth, of door het gebruik van een geknutselde A2DP? Het lijkt beter te gaan als er nog veel RAM vrij is, dus waarschijnlijk ligt het probleem buiten de headset zelf.

A2DP?
Nu heb ik niet zo maar een telefoon, maar een PDA. Een mini-PC met zo'n pennetje en een touchscreen. Als voorwaarde om de headset te kunnen gebruiken, moet die PDA het zogenaamde A2DP ondersteunen. Vraag me niet waar het voor staat, het gaat erom dat via dat protocol ook stereogeluid verstuurd kan worden via Bluetooth. Gelukkig stond dat ook bij de specificaties van mijn apparaatje. Alleen is het nooit in de software verwerkt. Ik kon dus weer flink op zoek naar hacks en toestanden om dat aan de praat te krijgen. Moraal van het verhaal: Kijk goed na of je het systeem echt kunt gebruiken. Of koop een splinternieuw model. Kijk bijvoorbeeld even in deze lijst.

En bellen dan?
Tuurlijk, de basis van je telefoon blijft behouden, je kunt er ook mee bellen. In de headset zit namelijk ook een microfoon. Zodra één van je twee vrienden of je moeder belt, gaat de muziek tijdelijk uit. De geluidskwaliteit is acceptabel. Meteen wel een nadeel ontdekt van het draadloos gedoe: Je neemt direct op, zonder eerst te kijken wie het is. Toch gek dat je daar nu zo aan gewend bent. Na het ophangen start de muziek meteen weer. Geen gehannes dus meer met het wisselen van MP3-speler naar telefoon en terug.

Hoe lang kun je luisteren?
Volgens de handleiding kun je een uurtje of tien luisteren, afhankelijk van gebruik uiteraard, en het opladen duurt een uurtje of vier. Deze informatie staat dan wel weer in de handleiding. Vier uur om te laden, dat is redelijk rap. Het hulpstukje wat van één plugje twee plugjes maakt om dongle en headset tegelijk op te kunnen laden, is zoals gezegd ook erg handig.

Tijdens het opladen gaan op beide onderdelen rode lampjes branden. Nee, flikkeren. Dat leek me nogal raar en dus heb ik het maar even nagevraagd bij de klantenservice. Het antwoord: 'niets om je druk over te maken, zolang de koptelefoon het toch doet?' Een uiterst geruststellend antwoord. Een technisch goed product dus. Alleen is de aftersales wat minder, maar dat geeft niks. Ik kan nu al niet meer zonder.

Merk: Sitecom Product: CN-530 Waardering: