A73-Zuid, een nieuw stukje weg

SubheaderHet laatste stukje A73 leek lange tijd het zoveelste monster van Loch Ness te worden in Nederland. Iedereen praatte erover, discussieerde mee of wist er net wat meer over, maar niemand had het gezien. Welk tracé werd er gekozen, wiens land moest worden onteigend, ging men de grond in of zelfs de grens over??? Allerlei varianten kwamen voorbij totdat eindelijk de echte aanleg gestart werd. Roermond zou eindelijk ook aangesloten worden aan een grote snelweg, geen last meer van provinciale wegen die dichtslibten door tractors of tijdelijk afgesloten wegen. Nu, na vele jaren bouwen is de weg eindelijk gereed, maar toch nog niet helemaal. De tunnels, de nieuwe trots van Roermond en Swalmen, gaan geregeld op slot of hebben anders maar één rijbaan per richting beschikbaar.

Rijgenot
Het rijgenot op de A73 is echter prima, ondanks de snelheidsbeperking van 90 kilometer (en 70 in de tunnels) ben je nu beduidend sneller van Venlo naar Roermond, en al helemaal van Maastricht naar Nijmegen. Ter hoogte van het Ei van St. Joost is het zelfs al niet meer voor te stellen hoe de provinciale weg er eerst bij lag. Alleen een gat tussen de bomen in de verte toont waar vroeger drukbereden asfalt lag. Het asfalt van de A73 is nog helemaal vers en glijdt als een waar genot onder de banden door. Het zogenaamde plakken is echter nog wat minder, maar gelukkig (of juist helaas) ontbreken de haarspeldbochten waar die extra grip wel degelijk gewenst zou zijn. Maar dit is gewoon een kwestie van inslijten.

Subheader
Aan het eind van de tunnel is al weer licht. Bron: ViaLimburg

Dieptepunt
Het dieptepunt van de A73 is uiteraard de ondertunneling. Laten we het dan maar niet hebben over de tunnel bij Swalmen, want voordat je het idee hebt dat je de tunnel inrijdt, ben je er al weer uit. De tunnel bij Roermond is andere koek. Twee kilometer onder de grond met een maximum snelheid van 70 kilometer per uur. Hierdoor kun je op dit moment maar liefst twee hele minuten genieten. De radio blijft het verbazingwekkend goed doen, zo had ik slechts een kleine storing tegen het einde van de tunnel op Radio 538. Wel verloor de telefoon de verbinding. Dat ook een TomTom de verbinding zal verliezen is natuurlijk niet vreemd, volg in dat geval gewoon de pijlen en je komt vanzelf weer uit de tunnel. Veel kritiek is er gekomen van onder andere de vervoersbranche TLN, omdat het beveiligingssysteem te scherp ingesteld zou staan voor hoog beladen vrachtwagens. Volgens de TLN maakt vijftien centimeter wel degelijk wat uit.

Subheader
Mag die balk ietsje hoger? Bron: ViaLimburg

Aanrader
Door de vele fouten en kinderziektes is deze tunnel helaas niet het pareltje geworden waarop men had gehoopt. Het zal waarschijnlijk nog minimaal een jaar duren voordat alles eindelijk soepel loopt en de problemen verholpen zijn. Ondanks dat is dit stuk A73 toch zeker een aanrader als je van Zuid- naar Noord-Limburg of vice versa gaat. Wel eerst controleren op de radio of de tunnels open zijn.

Uitgever: Rijkswaterstaat
Waardering:


Deze review is in het kader van de dag 1 april geschreven en is daarmee niet op de waarheid gebaseerd. De basis waarop deze reviews zijn gebaseerd is verzonnen, dus elke gelijkenis met de waarheid berust daarmee op puur toeval of een duidelijk geval van satire.