DVD: Are You Being Served

quote:
Ground floor perfumery,
stationery and leather goods,
wigs and haberdashery
kitchenware and food...going up

Als je bovenstaande tekst zou vergezellen van wat rinkelende kassa's, dan zullen er bij jezelf waarschijnlijk ook wel wat bellen gaan rinkelen. Het was ruim tien jaar de themesong van Are You Being Served, dé komedieserie van de jaren zeventig. Geschreven door het bekende duo David Croft en Jeremy Lloyd, die ook de geestelijk vaders zijn van onder andere 'Allo 'Allo, Dad's Army en It Ain't Half Hot Mum. David Croft schreef zelfs de beroemde openingstune doordat de componisten op dat moment in staking waren en hem niet van dienst wilden zijn. De serie, in Nederland eerst Wordt u al geholpen? geheten, werd met name bekend vanwege de -toen- taboe doorbrekende grappen over seksualiteit en de overdreven karakters als Mr. Humphries en Mrs. Slocombe. Wie kent de uitspraak "Are you free, Mr. Humphries?" niet? Of de talloze woordspelingen over het poesje van Mrs. Slocombe? De serie werd in de jaren negentig nog eindeloos uitgezonden door herhaalkanaal TV10, maar wordt nu amper meer uit de archiefkasten geplukt. Voor de liefhebbers van de Britse oubollige komedie heeft Warner Bros. goed nieuws: de eerste vijf seizoenen zijn sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Hilariteit in het warenhuis
In het Londense warenhuis Grace Bros. is een hele boel veranderd. Door de kritische consumenten is het hele winkelplan omgegooid en worden de dames- en herenafdeling samengevoegd op één winkelvloer. Dat levert al vanaf de eerste dag problemen op, want de heren van de mannenafdeling geven hun ruimte niet makkelijk gewonnen. Aan de andere kant eisen de vrouwen van de damesafdeling alle ruimte voor het etaleren van hun onderbroeken en flitsende bustehouders. De kleurrijke karakters hebben zo allemaal hun eigen manier om om te gaan met de veranderingen. Zo is Mr. Grainger een oude mopperkont die het liefst doet alsof vrouwen alleen maar lange onderbroeken dragen. Mr. Humphries, de overdreven vrolijke homo van het gezelschap, betrekt echt alles op zijn seksualiteit. Niet dat hij daar de enige in is, want Mr. Lucas heeft niets anders aan zijn hoofd dan het verleiden van allerlei vrouwelijk schoon. Aan de andere kant wordt er stevig weerstand geboden tegen de nieuwe beperkte ruimte. Mrs. Slocombe, rond de vijftig jaar, doet zich voor als een wulpse tiener, terwijl ze leiding probeert te geven aan haar jongere en echt wulpse collega Miss Brahms. Het geheel staat onder leiding van de norse vloermanager Capt. Peacock, die op zijn beurt onder de domme Mr. Rumboldt moet dienen. De kleurrijke werknemers houden zich vooral met elkaar bezig en moeten soms ook nog eens de spaarzame bezoekers helpen.

In 2004 werd de serie in de Verenigde Staten vanwege alle seksuele woordspelingen bijna gecensureerd. Volslagen idioot natuurlijk, want de serie dreef zo'n beetje op meligheid, maar het toont wel aan dat Are You Being Served in de jaren zeventig een behoorlijk baanbrekende serie was. Qua humor en taboes blijft de serie natuurlijk ver achter bij wat we tegenwoordig te zien krijgen op televisie, maar toch heeft de komedie zijn kracht niet verloren. De heerlijk flauwe humor, gecombineerd met allerhande kleine verhaallijntjes, is gewoon vermakelijk. Niet iets om continu op te zetten, maar prima te doen voor een regenachtige zondagmiddag. De release op dvd is niet bijzonder; de beeldkwaliteit is gelijk aan die op televisie en naast twee kerstspecials bevatten de schijven geen extra's

Label: Warner Bros. Releasedatum: 20 februari 2008 Kijkwijzer: Waardering serie: Waardering extra's: