CD: Voicst - A Tale Of Two Devils

Een koddig overzicht van metrolijntjes begeleidt het album van Voicst, A Tale Of Two Devils. Elke lijn neemt je mee op reis door een track, met korte opmerkingen of songtekstfragmenten en de tijd waarop ze in het nummer te horen zijn. De kruisingen van de lijnen komen op twee 'hubs' tezamen, "Love Sucks" en "Cause and Effect". Liefde en donkere thematiek komen dan ook meerdere malen terug op deze plaat.

En toch klinken de heren extreem opgewekt, vrolijk en gedreven op het album. De single 'Everyday I Work On The Road' bijvoorbeeld, een nummer dat iedereen nu zo langzamerhand wel moet kennen, bijvoorbeeld. Een hyperkinetisch deuntje met een daarentegen serieuze ondertoon over het mentaal afwezig zijn in een relatie, terwijl je er daadwerkelijk fysiek wel bent. 'Feel Like A Rocket' is ook zo'n upbeat en een door blazer gestutte compositie dat over de liefde verhaalt. In 'A Year And A Bit' vertelt zanger Tjeerd Bomhof over het einde van een relatie over de klanken van een melancholisch, maar toch zo aanstekelijk nummer. De twee duivels van de titeltrack zouden wel eens de reden kunnen zijn van de misstappen en tegenvallers in de liefde. Met twee duiveltjes op je schouders die je influisteren welke richting op te gaan, neem je wel eens de verkeerde afslag.

De muzikale terugkeer van Voicst heeft tweeënhalf jaar geduurd. Na veel touren, reizen en schrijven heeft de band het tweede album, net als het debuut 11-11, in New York opgenomen. Onder leiding van producer Peter Katis (Interpol en The National) werd er veelal gewerkt onder het motto "less is more". Overbodige strapatsen en muzieklijnen werden geschrapt, evenals een pak potentiële tracks voor op de plaat. Twaalf songs bleven er uiteindelijk over, elk met een uniek karakter en uitgebalanceerde uitstraling. De toevoegingen van blazers aan de arrangementen zorgt voor een ander Voicst-geluid, maar past uitstekend bij ze. Ook de medewerking van Perquisite blijft niet onopgemerkt, evenals het scratchwerk van Kypski op de opener 'High As An Amsterdam Tourist'. Het geheel is een sterk, interessant, veelzijdig en upbeat album geworden waarmee de mannen hoge ogen mee gaan gooien, zowel in Nederland als in het buitenland.

Label: PIAS Datum: 11 Januari 2007 Waardering: