DVD: The Number 23

Ooit wel eens nagedacht over het getal 23? Er zijn mensen die geloven dat alles op de één of andere manier in verband staat met het nummer 23. Zo viert ondergetekende op 11/12 zijn verjaardag, kun je van 11-9-2001 ook makkelijk 23 maken, zou Julius Ceasar 23 keer zijn gestoken en zonk de Titanic op 15/4/1912: 1+5+4+1+9+1+2=23. Zo kunnen we nog wel even door gaan en dat is precies wat Walter Sparrow, gespeeld door Jim Carrey, dan ook doet wanneer hij voor zijn verjaardag een boek met de naam The Number 23 krijgt.

Zonderlinge Fingerling
Walter raakt al snel geobsedeerd door het boek, wat het levensverhaal over ene Fingerling vertelt. Deze Fingerling is een typische detective en komt allerlei schone vrouwen in nood te hulp. Zo ook op een dag Isobel Lydia Hunt, ook wel the Suicide Blonde genoemd: ze springt uiteindelijk uit het raam, gek geworden door het getal 23. Fingerling begint zich ook te interesseren voor het raadsel wat dit getal behelst en Walter ziet steeds meer overeenkomsten tussen zichzelf en het hoofdpersoon uit het boek. Langzaam gaat Walter, net als Fingerling, dingen achter het getal zoeken die er niet zijn, en hij vermoedt dat er wel eens gruwelijk complot achter het getal zou kunnen zitten. Walters vrouw Agatha (Virginia Madsen) en zoon Robin (Logan Lerman) zien met lede ogen aan hoe Walters leven om het getal 23 begint te draaien en proberen hem te behoeden voor de ondergang.

Niet in evenwicht
Joel Schumacher regisseerde The Number 23, die met Phone Booth en Falling Down eerder al opvallende thrillers heeft afgeleverd. Nu is The Number 23 zeker opvallend te noemen, maar een erg sterke film is het niet bepaald. Dit is voornamelijk te danken aan het zwakke, rommelige en ook wel voorspelbare verhaal. Naar de uiteindelijk zogenaamde grote plottwist wordt zo lang toegewerkt dat het niet echt een verrassing meer genoemd kan worden. Het verhaal is niet helemaal in evenwicht: de ontknoping neemt wel erg veel tijd in beslag. Verder is het jammer dat wat aanvankelijk als een interessante intelligente film rond het mysterie 23 begint, uiteindelijk afzwakt naar een standaard thriller die zich meer richt op Walter Sparrow dan op het mysterie zelf.

Weinig Diepgang
Wat niet alleen jammer is omdat het mysterie zelf zo interessant is, maar vooral omdat Jim Carrey voor zijn doen een ware wanprestatie levert. Een geniale komiek die zijn gezicht in alle mogelijk posities kan trekken, maar in Eternal Sunshine of the Spotless Mind ook al liet zien dat hij serieus goed kan acteren. In deze film neemt hij echter geen enkele moeite om zijn personage enige diepgang of geloofwaardigheid mee te geven. Zijn dubbelrol als Fingerling is zwaar aangezet, wat ook wel past bij de film noir-stijl waarin dit parallelle verhaal wordt verteld. Maar als de wanhopige Sparrow komt hij te vaak onbedoeld komisch over. Het lijkt of Schumacher The Number 23 nogal haastig heeft afgemaakt; zo zien de flashbacks er nogal amateuristisch uit en had er wel wat meer aandacht aan het rommelige script besteedt mogen worden.

The Number 23 had een leuke film kunnen zijn wanneer het zich minder had gericht op Jim Carrey en meer op het onderwerp zelf. Dat dat niet is gebeurd heeft er vermoedelijk voor gezorgd dat de film in de bioscopen zwaar is geflopt. Dat hij nu stilletjes op dvd is uitgebracht zonder enige extra’s over het mysterie 23 zegt al genoeg. De numerologische filmliefhebbers onder ons kunnen hun geld beter uitgeven aan Aranofsky’s Pi.

Label: Paradiso H.E. Releasedatum: December 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: n.v.t