DVD: Hot Fuzz

In 2004 verraste de Britse regisseur Edgar Wright met Shaun of the Dead, een hilarische persiflage op het zombiegenre, dat al snel uitgroeide tot een ware culthit. Vorig jaar herhaalde hij zijn kunstje in de bioscoop door de Hollywoodversie van het politiewerk nog extravaganter en ongeloofwaardiger weer te geven in Hot Fuzz. Met een veel groter budget dan in 2004, maar nog steeds met Simon Pegg als co-scenarist en hoofdrolspeler. En uiteraard met de gortdroge Engelse humor en over-the-top regiestijl als basisingrediënten, werd het wederom een succes. Sinds kort is Hot Fuzz dus ook op dvd.

Over het verhaal hoeft weinig verteld te worden. Het uitgangspunt van een topagent uit Londen (Angel, gespeeld door Pegg) die naar een klein boeren dorpje wordt overgeplaatst waar helemaal niets gebeurt, wordt gedurende een kleine twee uur uitgebreid met een aantal bizarre plottwists, maar veel doet het er niet toe. Je zou nog kunnen toevoegen dat Pegg met zijn domme sidekick Danny (Nick Frost) probeert te bewijzen dat een aantal dorpsbewoners, die op een bizarre manier om het leven zijn gekomen, eigenlijk vermoord zijn door de eigenaar van de plaatselijke supermarkt. Natuurlijk wordt dit door de korpsleiding genegeerd, in het perfecte dorp kan immers geen sprake zijn van misdaad. Zeker niet vlak voor de 'Best Village of the Year' verkiezing.

Maar het verhaal, al is het best onderhoudend, is vooral een podium voor een enorme dosis grappen, die ook nog eens zeer divers zijn. Van fysieke humor tot verwijzingen naar films als Point Break. Ook de onvermijdelijke absurde plattelandskarakters en de nodige seksueel getinte opmerkingen ontbreken uiteraard niet. Het moet natuurlijk wel je type humor zijn, veel is gericht op een specifiek, cinefiel publiek, maar met de grapdichtheid zit het wel goed.

De grootste kritiek die op Hot Fuzz te leveren valt, is dat hij net wat aan de lange kant is. Want ook al is de humor divers, het merendeel is toch gericht op de persiflage en dat heb je na zo'n 90 minuten wel gehad. De film gaat dan een half uur door, met weliswaar een geweldig explosief slot, maar toch blijft het gevoel dat het iets te veel gerekt wordt om het verhaal volledig af te ronden, wat de humoristische kwaliteiten van de film niet helemaal ten goede komt.

De extra's op de dvd zijn een stuk minder leuk dan de film zelf. Het is maar goed dat de deleted scenes niet in de film terecht zijn gekomen, want in haast alle scènes werken de grappen niet. De bloopers zijn nogal flauw, net als een tweetal korte sketches. De toevoeging van het volledige storyboard is nogal overbodig. Wel geweldig is een korte tv-versie, waar alle scheldwoorden zijn vervangen op kinderlijke wijze (Fudge off!). De enige echt belangrijke toevoeging is het filmcommentaar, maar wie meer wil kan natuurlijk ook een 2-disc special edition aan de andere kant van het kanaal bestellen, met maar liefst vier commentaartracks en een korte film die de regisseur in zijn jeugd maakte.

Label: Universal Releasedatum: 16 januari 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: