DVD: Death at a Funeral

DVD • Geschreven door Lars (detulp050) op 10-02-2008 @ 11:39
print 
Bij sommige films lijkt het wel alsof de makers mee willen liften op het succes van een andere film. Wie denkt er bij de titel Death at a Funeral immers niet aan Four Weddings and a Funeral? Toch hebben de beide Britse komedies maar twee dingen gemeen: een sterfgeval en een soortgelijke cover. Death at a funeral is nooit in de Nederlandse bioscopen te zien geweest en sinds kort op dvd verkrijgbaar.



Het is een trieste dag voor de broers Daniel (Matthew Macfadyen) en Robert (Rupert Graves). De pater familias is overleden en alle geliefden komen samen om voor eens en altijd afscheid te nemen. De begrafenis ontaardt binnen de kortste keren echter in een bijzondere chaos, niet in het minst vanwege de moeilijke familieverhoudingen. Exen die proberen hun verloren liefde terug te winnen, neven met een drankprobleem en allerhande gekibbel. Tot nu toe lijkt het gezelschap nog wel een beetje op de familie doorsnee, tot er een lilliputter op de stoep staat. Niet voor al uw feesten en partijen, nee, de kleine man wil een bom duiten zien. Hij wil de familie chanteren met een paar obscene foto's die de zojuist opgebaarde in diskrediet zullen brengen. Als hij geen deel van de erfenis krijgt, dan zal hij de polaroids verspreiden en de vader ten schande brengen. Daniel en Robert weten niet wat ze horen en moeten iets verzinnen. Daarbij gaat er echter van alles fout, waardoor de begrafenis definitief lijkt te ontsporen.



Het is jammer dat -de van oorsprong Amerikaanse- schrijver en regisseur Frank Oz moeite heeft met de subtiliteit van de Britse humor. Als je denkt een lilliputter nodig te hebben om de handjes op elkaar te krijgen, dan schort er zeker wat aan het verhaal dat je wilt vertellen. En dat is jammer, want het verhaal van Death at a Funeral weet zichzelf prima staande te houden. Dat is mede te danken aan het aardige acteerwerk van de cast, die duidelijk wel gevoel hebben voor de droge Britse humor. Dat Oz de weg wat dat betreft een beetje kwijt raakt blijkt ook wel uit de meer dan knullige opening en de open deur die hij intrapt door twee lijken te verwisselen. Ook qua humor lijkt Oz niet de juiste vorm te hebben gevonden die je zou verwachten bij een begrafenis. Waar je zwarte humor zou verwachten die soms net over het randje gaat, daar lijken sommige scènes eerder geschikt voor het zevende deel van American Pie. Zeker als er een potje rustgevende pilletjes opduiken die niet zo kalmerend werken als ze lijken.



De release op dvd is kaal. Er zijn alleen wat trailers van andere films op de schijf terug te vinden, zoals we van RCV inmiddels gewend zijn. Op zich geen probleem, want bij een dergelijk oppervlakkige film zijn de extra's er toch vaak alleen maar voor de vorm.

Death at a Funeral is een matige komedie met een paar grappige uitschieters. Doordat er niet duidelijk is gekozen voor een bepaalde vorm van humor, verzandt het geheel in losse grappen. De typisch Britse humor komt amper aan bod en wordt vaak vervangen door flauwe Amerikaanse meligheid. Als tussendoortje is de film wel geschikt, maar verwacht er niet teveel van.


Label: RCV Releasedatum: 22 januari 2008 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.



Lees ook:

» 25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
» 24/05 DVD: Zombibi19
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
» 25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118


delen | eKudos nujij

799 views / 26 reacties
Reacties op dit bericht
26  van 26 reacties op deze pagina. Pagina  1
Onzinrecensie, zeker met zo weinig sterren. Frank Oz is een prima comedy-regiseur (Dirty Rotten Scoundrels, Little Shop of Horrors, What About Bob) en ik vond Death at a Funeral bijzonder leuk en bijzonder Engels. De IMDB-stemmers vonden het zelfs zijn beste film.
Erg grappige en bizarre film vond ik, kan me niet zo vinden in deze review. En als je 'a funeral' in de titel van een film gebruikt lift je mee op het succes van four weddings and a funeral?
userIcon
Ik vond de film erg leuk om te kijken, totaal niet eens met de review..

2 sterren, come on..
man MrManiak (Eindredacteur Films/TV) 10-02-2008 @ 15:38 fotoboek homepage
userIcon
Leuke film... Alhoewel deze recensie echt niet nodig was (zoals de eerste reactie hier ook al zei).
quote:
Wie denkt er bij de titel Death at a Funeral immers niet aan Four Weddings and a Funeral?
"Wie denkt er bij Lord of the Rings immers niet aan the Ring?"

Ook zoiets... Common, zo kun je wel tientallen filmtitels met elkaar linken omdat ze op elkaar lijken.
Ahum... Toen ik las dat deze film nooit in de Nederlandse bioscoop gedraaid had toen zakte mijn broek af. Ik heb 'm nl wel gezien in de bios.... In Nederland ja. Verwacht wel van een recent dat ie beter zijn/haar huiswerk maakt
Nog een puntje: waarom wordt een groot deel van de negatieve beoordeling van de recensent opgehangen aan het gegeven dat de film te veel "Amerikaanse" humor bevat? De hele cast is Brits, de script-schrivjer is Brits, het produktieteam is Brits, de film is opgenomen in de UK, etc. Zelfs de (Amerikaanse) regiseur Frank Oz is van Britse afkomst.

Het klinkt voornamelijk alsof de recensent alles wat hij niet leuk vindt wil ophangen aan een anti-Amerikaans sentiment. Alsof alle Engelse humor subtiel is? Nooit gekeken naar Little Britain?
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 14:53 schreef ymmv het volgende:
Onzinrecensie, zeker met zo weinig sterren. Frank Oz is een prima comedy-regiseur (Dirty Rotten Scoundrels, Little Shop of Horrors, What About Bob) en ik vond Death at a Funeral bijzonder leuk en bijzonder Engels. De IMDB-stemmers vonden het zelfs zijn beste film.
2 sterren, hmm..
ik zelf lag af en toe redelijk dubbel, maar dat heb ik wel vaker bij britse komedies
voor mij was het 4/5 sterren, vond hem best goed

en idd, op IMDB krijgt hij ook een best hoog cijfer, al zegt dat niet alles natuurlijk, maar wel iets
Deze review zuigt aan alle kanten. Ik ben het eens met bovenstaande posts. De film is minimaal 3 sterren waard, 2 is ver in de min.
Wie heeft nou weer deze review geschreven. Ben er niet mee eens gewoon helemaal niet. Of hij/zij heeft niet lekker geslapen of was niet in de mood om het te beoordelen of die gene vindt dat je er niet over mag spotten en dan maar een beschaafde manier vinden om de film af te kraken .maar het is echt een goede flim en een paar goeie grappen. En het is nog erg orgineel ook nog. Ik had het paar maanden geleden in de sneak gezien. Heel de zaal lag plat van het lachen. Ben niet eens met de 2 sterren van de 5 zeker toch wel een 4. Zwarte britse komedie film zonder een blad voor de mond. !

Edit: Death at a funeral is nooit in de Nederlandse bioscopen te zien geweest ???
Noouuuuuu ik heb hem toch echt in Vlissingen in de Cinecity gezien op een maandag in de Sneak van 10 uur..Maybe had je het iets anders moeten neerzetten?want de review klopt niet echt !
userIcon
Wat een kul. Ik vond de film hillarisch en kluchtig en met deze review veeg ik mijn kont af. Humorloze...jij lacht je zeker krom bij de serie Alf....

2 sterren...pfffff
userIcon
Heb me toch behoorlijk geamuseerd met deze film
In tegenstelling tot wat sommigen hier denken hoeft een recensie niet vanuit een 'objectief' perspectief geschreven te worden. Maar ik denk dat het wel zo is dat de mening van de recensist niet overeenkomt met wat het gros (van Fok! wel te verstaan) denkt. Ik zou deze film waarderen met 3,5 a 4 sterren
userIcon
Had wel een sterretje bij gemogen, vermakelijke film.
quote:
Op zondag 10 februari 2008 @ 21:26 schreef Votz het volgende:
met deze review veeg ik mijn kont af. Humorloze...jij lacht je zeker krom bij de serie Alf....
Is er dan geen enkele user die het wel eens is met de reviewer? Ik moet zeggen dat ik de film niet gezien heb, maar van een vriend wel gehoord dat het een erg vermakelijke film was. Moet hem dus nog maar eens gaan kijken
userIcon
Slechtste film die ik het vorige jaar gezien heb....bah,bah.
userIcon
deze review is matig, anderhalve ster erbij.. super leuke film... goede dialogen, hylarisch op zijn tijd
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 12:58 schreef Morrigun99 het volgende:
Slechtste film die ik het vorige jaar gezien heb....bah,bah.
He een kloon van de reviewer

userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 15:29 schreef Lippie85 het volgende:

[..]

He een kloon van de reviewer

man Danny (Administrator) 11-02-2008 @ 19:22 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 11 februari 2008 @ 15:29 schreef Lippie85 het volgende:

[..]

He een kloon van de reviewer


Anyway, ik vond 't ook een leuke film. Bij 'tussendoortje' denk ik aan de laatste paar American Pie Presents spinoffs. Deze schaal ikzelf toch iets hoger in
Ik heb hem gister gekocht als ex-rental, ik vond hem wel zeer vermakelijk, vooral toen ze die liliputter vijf van die 'valiumpjes' hadden toegestopt
4 sterren
Ach kom wat een rescensie. Ik vond Death at a Funeral juist 1 van de leukste films die ik het afgelopen jaar heb gezien! 2 sterren, daar ben ik het absoluut niet mee eens.

Leuke cast, veel (voor mij) onbekende namen maar dat had juist wel weer wat. 1 van de broers leek overigens verdomt veel op Ricky Gervais.

Minstens 3, misschien zelfs 4 sterren waard wat mij betreft.
userIcon
Ik vond die film wel leuk vooral als die dwerg uit de kist komt

Leuke film en voor mij minimaal 3 sterren waard.
userIcon
Ik vond hem ook vreselijk leuk, en heb af en toe tot tranen toe gelachen. 4 Sterren!
userIcon
Briljante film. Kan me alleen maar aansluiten bij de bovenstande posts, met uitzondering van de review
userIcon
quote:
Op Sunday 10 February 2008 @ 17:04 schreef ymmv het volgende:
Nog een puntje: waarom wordt een groot deel van de negatieve beoordeling van de recensent opgehangen aan het gegeven dat de film te veel "Amerikaanse" humor bevat? De hele cast is Brits, de script-schrivjer is Brits, het produktieteam is Brits, de film is opgenomen in de UK, etc. Zelfs de (Amerikaanse) regiseur Frank Oz is van Britse afkomst.

Je vergeet alleen dat Alan Tudyk (Simon; de man die hem spaced) een Amerikaan is Maar dat doet er niet toe. Zelf vond ik hem de ster van de film, wat een geweldige acteerprestaties zette hij neer. Vooral het stukje dat hij zijn naam zat te echoën en 'I knew it!'.

Ook ik ben het niet eens met de review. Death at a Funeral was een aparte, leuke film.
26  van 26 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 25/05 DVD: Dolfje Weerwolfje6
» 24/05 DVD: Zombibi19
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7
» 25/04 DVD: The Twilight Saga: Breaking Dawn - Part 118


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden