DVD: Catch and Release

De romantische komedie Catch and Release heeft de Nederlandse bioscopen destijds niet gehaald. Voor de Jennifer Garner fans onder ons is het misschien leuk dat hij dan nu uit de dvd bak op te vissen is. In de film zien we Jennifer Garner worstelen met de vroegtijdige dood van haar verloofde, en wordt daarin bijgestaan door drie van zijn vrienden.

Aanstaande dood, wat nu?
De film opent met de begrafenis van Grady, de aanstaande van Gray. Gray loopt huilend door het huis heen en wil zich opsluiten op de badkamer. Een vriend van de overledene, Fritz, gebruikt diezelfde badkamer voor een vluggertje met een van de cateraarsters. Dennis en Sammy, twee andere vrienden van Grady, lopen zich ondertussen te verwonderen over alle huwelijkscadeaus die nu jammer genoeg niet gebruikt zullen worden. Na de begrafenis ziet Gray zich gedwongen bij de drie in te trekken, omdat ze de huur van haar huis niet meer kan betalen. In Catch and Release zien we hoe Gray probeert om te gaan met de dood van haar geliefde, een proces wat bemoeilijkt wordt wanneer blijkt dat manlief Grady er een goed gevulde geheime bankrekening op na hield. Deze bankrekening gebruikte hij om zijn geheime minnares met wie hij een geheime zoon had te onderhouden. Drama natuurlijk, maar met een komisch randje: ondertussen vliegen de hormonen in het huis met Dennis, Sammy, en Fritz natuurlijk in het rond.

Jankhoofd
Het is niet vreemd dat Catch and Release in de bioscopen geen succes is geweest: het plot is net zo rammelend als voorspelbaar. Waar komt dat miljoen vandaan? En wat heeft Grady in de blonde Maureen kunnen zien? En natuurlijk belandt Gray na niet al te lange tijd bij de een in bed, tot jaloezie van de andere. De karakters in de film zijn stuk voor stuk stereotypen: de introverte Dennis, de jolige Sammy, en de stoere Fritz, die uiteindelijk natuurlijk helemaal niet zo oppervlakkig blijkt te zijn als gedacht. Het jankhoofd wat Jennifer Garner als Gray gedurende de hele film met zich meedraagt is ook een goede reden om de dvd links te laten liggen. Met de zwijmelende muziek en de zogenaamd dramatische wendingen in het verhaal lijkt het er op alsof er geen enkele moeite gedaan is om de film boven het gemiddelde uit te doen stijgen.

Kevin Smith is als Sammy de broodnodige comic relief

Gelukkige is daar Kevin Smith
Toch is het geen ramp om naar Catch and Release te moeten kijken, daar zorgt Kevin Smith wel voor in zijn rol als Sammy, de comic relief van de film. Smith (Jay and Silent Bob, Clerks) probeert er met zijn theepakjeswijsheden nog het beste van te maken en zorgt er voor dat de film nog wel wat vermakelijks mee krijgt. Timothy Olyphant (Hitman) is het lekkere stuk zonder diepgang, waar hij niet veel moeite voor hoeft te doen. Julliette Lewis (Natural Born Killers) stelt echter wel teleur als Maureen, van haar mogen we beter verwachten. Het lijkt er op alsof ze niet goed weet of ze haar eigen rol nu serieus moet nemen of niet. En Jennifer Garner? Tja, Jennifer Garner. Ze mag dan met de serie Alias hoge ogen hebben gegooid, hier zorgt het feit dat ze de hele film maar één gezichtsuitdrukking op weet te zetten alleen maar voor irritaties.

Je kunt best een leuke avond hebben met deze film. Als er verder niks op televisie is, of als je je vriendin die geen zin heeft in Apocalypse Now tevreden wilt stellen. Catch and Release doet geen enkele moeite om boven het genre uit te stijgen. Gelukkig hebben we nog Kevin Smith, wiens personage af en toe nog best grappig uit de hoek kan komen. Op de DVD zijn voor de liefhebbers nog verwijderde scenes, audiocommentaar en audities te vinden. De film zelf is echter nogal overbodig, of je moet wel heel erg fan zijn van Jennifer Garner.

Label: Sony Pictures Home Entertainment
Releasedatum: Augustus 2007 Kijkwijzer:
Waardering Film: Waardering Extra's: