Film: Gone Baby Gone

Film • Geschreven door Joost (Tweek) op 17-01-2008 @ 13:30
print 
Het is alweer tien jaar geleden dat Matt Damon en Ben Affleck de Oscar voor beste scenario in ontvangst mochten nemen. Beide kozen daarna voor een carrière als acteur en lieten het schrijven voor wat het was. Ben Affleck schreef daarna een serie van blockbusters en flops op zijn naam, maar is nu terug als schrijver en voor het eerst ook als regisseur. Gone Baby Gone moet uitwijzen of hij beter achter de camera kan blijven dan ervoor.



De ontvoering
Wanneer Amanda McCready (Madeline O’Brien) uit haar huis ontvoerd wordt schakelen haar tante Beatrice McCready (Amy Madigan) en haar man Lionel McCready (Titus Welliver) de privé-detectives Patrick Kenzie (Casey Affleck) en Angie Gennaro (Michelle Monaghan) in om te helpen bij het onderzoek. Zij geven eerlijk toe dat ze onervaren zijn met dit soort zaken, maar aangezien de politie weinig vorderingen maakt hopen de tante en oom dat de twee met hun kennis van de buurt de zaak kunnen helpen. De politie verleent zijn medewerking aan de twee en ze mogen samenwerken met de agenten Remy Bressant (Ed Harris) en Nick Poole (John Ashton). Naarmate het onderzoek vordert komen de twee privé-detectives er achter dat niet alles is wat het lijkt en worden ze geconfronteerd met dilemma’s die het uiterste van hen vergen.



Achter de camera
Ben Affleck bewees met Good Will Hunting al dat hij het in zich heeft om een goed scenario te schrijven. Voor Gone Baby Gone werkte hij samen met zijn goede vriend Aaron Stockard. Uitgangspunt was het gelijknamige boek van Dennis Lehane, wiens boek Mystic River eerder al werd verfilmd in 2003 door Clint Eastwood. De film weet een goede balans te vinden tussen karakterontwikkeling en de onderliggende gedachte van de film. Die zich laat vertalen als: is alles in te delen in zuiver goed en slecht? Het verhaal speelt zich af in Boston, de plek waar Ben en Casey opgroeide. De liefde van Ben voor deze plek laat zich dan ook zien in de film. De achterbuurten van Boston worden op prachtige wijze in beeld gebracht. Alle figuranten wonen ook in de buurten waar gefilmd werd, dit in combinatie met de mooie cinematografie zorgt voor een gevoel van authenticiteit die je niet vaak ziet in films.



Voor de camera
Casey Affleck schitterde eerder dit jaar al in The Assassination of Jesse James by The Coward Robert Ford en maakt ook nu weer indruk. Hij weet het personage Patrick Kenzie perfect neer te zetten. Ook Ed Harris laat zich weer eens van zijn beste kant zien als de intense, door het leven getekende Remy Bressant. Amy Ryan had de moeilijke taak om de drugsverslaafde moeder neer te zetten. Ze doet dit op een zeer overtuigende wijze: het lijkt alsof ze haar zo van de straat gehaald hebben. Michelle Monaghan weet minder te overtuigen, het ontbreekt aan chemie met Casey en ondanks dat ze veel in beeld is weet ze geen indruk achter te laten. Dit is deels aan het script te wijten, want als een van de weinige is haar karakter niet al te interessant en lijkt ze alleen aanwezig om het dilemma waar Patrick Kenzie voor komt te staan extra lastig te maken.



Opgelost?
Ben Affleck laat met zijn regiedebuut Gone Baby Gone zien dat zijn plaats achter de camera is. Hij weet het verhaal het juiste tempo te geven en Boston prachtig in beeld te brengen. Casey Affleck laat wederom zien dat er voor hem een grote toekomst als acteur is weggelegd. Het einde is net wat te uitleggerig, maar biedt stof tot discussie en zal nog enkele dagen door je hoofd blijven spelen.


Label: Buena Vista Int. Releasedatum: 17 januari 2008
Kijkwijzer: Waardering film:



Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

1058 views / 47 reacties
Reacties op dit bericht
47  van 47 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ik weet niet of we wel naar dezelfde film hebben gekeken. Het tempo was veel te langzaam, het acteren was tandenknarsend; kortom geen goede film. Een staaltje vriendjespolitiek van de bovenste stapel.
userIcon
Ik ga 'em vanavond kijken, ben benieuwd!
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 @ 13:58 schreef bbtb77 het volgende:
Ik weet niet of we wel naar dezelfde film hebben gekeken. Het tempo was veel te langzaam, het acteren was tandenknarsend; kortom geen goede film. Een staaltje vriendjespolitiek van de bovenste stapel.
Dit ben ik totaal niet met je eens! Ik vond het een onderhoudende film waarbij het dillema wat er speelt idd stof tot nadenken geeft!

Het is een film die goed is opgebouwd! Verwacht dus ook geen verstand op nul actie film!
userIcon
Wat een kutfilm was dit zeg!
Slecht acteerwerk en een oeverloos script. Slap verhaaltje dat uiteindelijk met een paar vergezochte complotten opgevijzeld wordt. Echt meuk.
@ alle azijnpissers hierboven. De film krijgt over het algemeen hele positieve kritieken. 93% positieve kritieken op rottentomatoes bv. De review uitmaken voor vriendjespolitiek slaat dus nergens op. Jullie veel plezier met de volgende film van de hilarische Dwayn 'The Rock' Johnson The Game Plan, die is prb beter geschikt voor jullie. Ik ga nu iig Gone Baby Gone kijken.
userIcon
Dit was echt een ongelooflijk slechte film. Wel heel goede casting, maar het schoot niet op, was erg warrig en niet leuk om naar te kijken.

Crash kreeg toch ook zulke goede recensies? Dat vond ik ook een erg slechte film...
Ben benieuwd naar deze film! Soms kan een dergelijk goed geacteerde film wel wat last hebben van een tergend traag tempo, maar dat is vaak ook een kwestie van wennen.

@ dj koelkast: als je Crash een slechte film vond moet je echt alleen nog maar Mummy films kijken ofzo, dat was simpelweg de beste film van 2004
userIcon
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 @ 15:57 schreef djkoelkast het volgende:
Dit was echt een ongelooflijk slechte film. Wel heel goede casting, maar het schoot niet op, was erg warrig en niet leuk om naar te kijken.

Crash kreeg toch ook zulke goede recensies? Dat vond ik ook een erg slechte film...
Dat jij het slechte films vindt wil niet zeggen dat het slechte films zijn.
Crash was zeker 1 van de beste films van 2004 en Gone Baby Gone zal zeker meedingen aan de titel beste film 2008.
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 @ 16:45 schreef Hugo_Boss het volgende:als je Crash een slechte film vond moet je echt alleen nog maar Mummy films kijken ofzo, dat was simpelweg de beste film van 2004
userIcon
Crash is een lekker cliche filmpje over racisme, net zoals American History X trouwens. Allebei zwaar overrated. Dit zijn films voor het simpele gepeupel (meestal tieners) die niet verder kijken dan de neus lang is en met de rest meeloopt als makke schapen over een dam. Er zijn echt zat betere films in de omloop die de boodschap een stuk realistischer verkondigen dan deze 2 films.
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 @ 01:45 schreef PDOA het volgende:
Crash is een lekker cliche filmpje over racisme, net zoals American History X trouwens. Allebei zwaar overrated. Dit zijn films voor het simpele gepeupel (meestal tieners) die niet verder kijken dan de neus lang is en met de rest meeloopt als makke schapen over een dam. Er zijn echt zat betere films in de omloop die de boodschap een stuk realistischer verkondigen dan deze 2 films.
Zoals?
Beide films die jij noemt zijn in mijn ogen topfilms, het feit dat ze bij een groter publiek populair zijn wil niet meteen zeggen dat het slechte films zijn. Net zomin dat arthouse films of indie films per defenitie beter zijn.

En als je crash een film vindt voor simpel gepeupel, dan ga hem nog maar eens kijken, want dan heb je toch wat dingen gemist de eerste keer.

Gone baby gone, gisteren gekeken, vond ik een van de betere films van dit jaar, kudos voor Ben Affleck!
userIcon
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 @ 15:43 schreef webfreak het volgende:
Wat een kutfilm was dit zeg!
Slecht acteerwerk en een oeverloos script. Slap verhaaltje dat uiteindelijk met een paar vergezochte complotten opgevijzeld wordt. Echt meuk.
Dat jij het "vergezochtte" complot niet begrijpt wil niet meteen zeggen dat het een kutfilm met een oeverloos script is .

Gewoon een topfilm evenals Crash , hoewel ze niet echt vergelijkbaar zijn.
userIcon
Ik dacht dat Good Will Hunting door Matt Damon geschreven was?
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 @ 01:45 schreef PDOA het volgende:
Crash is een lekker cliche filmpje over racisme, net zoals American History X trouwens. Allebei zwaar overrated. Dit zijn films voor het simpele gepeupel (meestal tieners) die niet verder kijken dan de neus lang is en met de rest meeloopt als makke schapen over een dam. Er zijn echt zat betere films in de omloop die de boodschap een stuk realistischer verkondigen dan deze 2 films.
Helemaal mee eens.
Crash is niet meer dan een berg overdreven drama bizar slecht en veel door elkaar geschreven. Vervolgens roept men " wauw wat een geweldige schets van de maatschappij". Onzin. Film is niks anders dan pure bangmakerij wat het gewoon altijd erg goed doet in Amerika. Als je een punt wil maken pak het dan subtiel aan en werk aan een mooi verhaal, maar de film overdrijft zo enorm erg dat ik het " punt" van de film niet meer serieus kan nemen.
Wie is Ben Affleck?
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 @ 01:45 schreef PDOA het volgende:
Crash is een lekker cliche filmpje over racisme, net zoals American History X trouwens. Allebei zwaar overrated. Dit zijn films voor het simpele gepeupel (meestal tieners) die niet verder kijken dan de neus lang is en met de rest meeloopt als makke schapen over een dam. Er zijn echt zat betere films in de omloop die de boodschap een stuk realistischer verkondigen dan deze 2 films.
Kijk, dat bedoel ik.
Er zijn de laatste tijd een hoop slechte films uitgebracht overigens, heb nog niet echt veel juweeltjes mogen bewonderen.
userIcon
quote:
Op Thursday 17 January 2008 @ 18:11 schreef -Jynx- het volgende:

[..]

Maar als je beweert dat deze film (geld ook voor Crash overigens) slecht is of dat er slecht geacteerd wordt, heb je gewoon echt geen flikker versand van films.

Goede recensie, ben het er roerend mee eens. Dit niveau zal Ben met acteren inderdaad nooit halen.
Waar zie jij mij zeggen dat er slecht geacteerd werd? De casting was juist het beste punt van deze film, het warrige verhaal wat alsmaar niet spannend werd (of bijna en dan toch weer niet) en het slakkentempo doen mij echt afhaken. Ik ben geen actiefilm liefhebber, doe mij maar een goede pakkende mysterieuze thriller (en niet van dat spokengedoe). Toch leek deze film me leuk dankzij de recensies en de interessante tekst, achteraf gezien een verspilling van mijn tijd geweest, ik vond dit gewoon een enorm slechte film. Live with it.
ok. ik vond het dus een erg goeie film !!! 8/10
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 19-01-2008 @ 12:49 fotoboek no homepage
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 @ 23:00 schreef waterkanonnetje het volgende:
Wie is Ben Affleck?
Iemand die wil meeliften op het succes van broer Casey (oceans 11, 12 en 13)
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 19-01-2008 @ 12:50 fotoboek no homepage
Ik twijfel btw nog, zie m al 2 maanden in nieuwsgroepen staan, ben bang voor een saai maddy mccain achtig verhaal. En Mystic River vond ik ook al tegenvallen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 @ 14:41 schreef Flugel83 het volgende:

[..]

Dat jij het "vergezochtte" complot niet begrijpt wil niet meteen zeggen dat het een kutfilm met een oeverloos script is .
Niet snappen? Alles wordt juist tot vervelens toe uitgelegd, een hond begrijpt 't nog.
Het is hoe dan ook een 13-in-een-dozijn-script.
Echt een trend van de laatste jaren: Men schrijft een onvernuftig verhaaltje, en weet louter spanning erin te brengen door verwarring te zaaien met verrassende (maar vergezochte) plotwendingen. "De moeder heeft 't gedaan... Nee, het was de oom.. Nee, het was die agent!!".. Lekker geloofwaardig
userIcon
De vergelijking met Crash vind ik wel terecht overigens.
Ook dát was een ontzettende kutfilm die door het klootjesvolk al snel als "bijzonder" wordt gekenmerkt, enkel doordat er met wat losse flarden een conceptuele continuiteit wordt gesuggereerd.
Serieus, zo heb ik er wel 100 gezien! Maar toevallig kreeg deze een Oscar, en tja.. Dan is het ineens de beste film van 2004
userIcon
Géén goeie film, en matig geacteerd.
Bovendien spreekt de hoofdrolspeler onverstaanbaar binnensmonds (wij kijken zonder ondertiteling) en draagt ie de film absoluut niet zoals zou moeten.
En zijn rechterhand is helemaal een overbodige actrice in het geheel....

@Sun, stijgt niet boven het ook al mindere mysic river uit.
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:28 schreef -Jynx- het volgende:
En aan webfreak wil ik geen eens woorden vuil maken.
Doe dat dan ook niet
userIcon
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:03 schreef -Jynx- het volgende:
Hahaha. En ik wou het er nog onder zetten: "Shit doe ik het toch" Maar ik bedacht me toen, zo flauw is die slimme jongen vast niet.
Heb ik je toch overschat zeg, verdomme.
Klopt. Wat een aap is die Webfreak toch. Met z'n overontwikkelde brein en z'n suffe filmsmaak. Om over die bittere reacties nog maar te zwijgen.

Maargoed. Ik vind deze film geenszins in de buurt komen van The Departed, of welke Scorcese-film dan ook. Ik gok erop dat dat ligt aan 't feit dat Scorcese een vakman is, en Affleck een acteurtje dat serieus genomen wil worden (net als Mel Gibson trouwens.. Die mag ook kappen. Ga lekker Leathal Weapon 12 opnemen ofzo).
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 19-01-2008 @ 16:52 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 @ 13:23 schreef Bluezz het volgende:
Sun, stijgt niet boven het ook al mindere mysic river uit.
Ik heb m bijna binnen, kijk wel of t wat is anders kijk ik de ontknoping. Snap niet waarom MR destijds zo gehyped werd. Zal wel aan de schrijver liggen.

Ik heb btw ook niks met de boekverfolmingen van Elmore Leonard, die verfilmingen worden ook alijd hoog aangeslagen.
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 19-01-2008 @ 16:57 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:52 schreef webfreak het volgende:
Maargoed. Ik vind deze film geenszins in de buurt komen van The Departed, of welke Scorcese-film dan ook. Ik gok erop dat dat ligt aan 't feit dat Scorcese een vakman is, en Affleck een acteurtje dat serieus genomen wil worden (net als Mel Gibson trouwens.. Die mag ook kappen. Ga lekker Leathal Weapon 12 opnemen ofzo).
De films van Gibson zijn idd ook behoorlijk overschat. Man without a face was nog wel goed, maar de rest was bagger.
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:10 schreef -Jynx- het volgende:

[..]

Hahaha. Een aap zal ik je niet noemen hoor. En het is ook zeker te veel eer voor Affleck (of Dennis Lehane for that matter) om het verhaal naast dat van The Departed te zetten. Al heeft Scorcese het net zo goed grotendeels uit een boek natuurlijk.
In ieder geval goed te zien dat je The Departed niet slecht en onvernuftig vindt. Anders kon ik je echt totaal niet serieus nemen.
Een boek? Doe je research wat beter.
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 19-01-2008 @ 19:49 fotoboek no homepage
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 @ 18:33 schreef -Jynx- het volgende:
Sorry. Je hebt gelijk. Ik vergiste me. Hij heeft het verhaal niet grotendeels uit een boek maar uit een film uit Hong Kong.
3 films uit Hong Kong, Scorsese heeft de hele trilogie in een deel samengevat
quote:
Op zaterdag 19 januari 2008 @ 14:52 schreef webfreak het volgende:

[..]

Klopt. Wat een aap is die Webfreak toch. Met z'n overontwikkelde brein en z'n suffe filmsmaak. Om over die bittere reacties nog maar te zwijgen.

Maargoed. Ik vind deze film geenszins in de buurt komen van The Departed, of welke Scorcese-film dan ook. Ik gok erop dat dat ligt aan 't feit dat Scorcese een vakman is, en Affleck een acteurtje dat serieus genomen wil worden (net als Mel Gibson trouwens.. Die mag ook kappen. Ga lekker Leathal Weapon 12 opnemen ofzo).
Een middelmatige films als The Departed moet mijns inziens toch echt zijn meerdere erkennen in een film als Apocalypto, welke wat minder tracht de geijkte Hollywood paden te bewandelen.

Tja, de man is niet zo lief voor de joden en homo's. Een beetje controversieel is toch best lekker? Kubrick had ook een laag oude-jongens-krentebrood-gehalte.
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 20-01-2008 @ 10:52 fotoboek no homepage
Apocalypto vond ik dus geen reet aan. Departed was erg geod ondanks dat ik het origineel al kende.

Niet elke acteur is een goede regisseur. Eastwood is een goede regisseur net als Robert Redford, maar Robert DeNiro bakt er weer weinig van
userIcon
Gisteren gezien en ik vond em erg goed en leuk om naar te kijken (en ik ging er niet met al te veel hoop naartoe omdat ik het niet zo op Ben Affleck heb, maar dat viel dus alles mee). Casey vond ik ook erg goed. Niet goed te verstaan, wel goed acteren.

Zal niet in m'n top met beste films ooit komen, maar ik heb me zeker vermaakt!
is wel wat anders dan zijn eerste film:
I Killed My Lesbian Wife, Hung Her on a Meat Hook, and Now I Have a Three-Picture Deal at Disney
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 @ 18:11 schreef -Jynx- het volgende:

[..]

Hahaha. Jij moet het net als die zeikerds hierboven maar bij Ben Stiller films houden. Meningen verschillen, en het kan zodoende altijd zijn dat je een film niet leuk vond. Maar als je beweert dat deze film (geld ook voor Crash overigens) slecht is of dat er slecht geacteerd wordt, heb je gewoon echt geen flikker versand van films.

Goede recensie, ben het er roerend mee eens. Dit niveau zal Ben met acteren inderdaad nooit halen.
Dat zegt niks,er zijn mensen bij de Jostiband die beter acteren.
userIcon
gisteren gezien... zeer mooie en spannende film...!! Ben Affleck heeft een ijzersterk debut
quote:
Op donderdag 17 januari 2008 @ 15:51 schreef bierjoost het volgende:
@ alle azijnpissers hierboven. De film krijgt over het algemeen hele positieve kritieken. 93% positieve kritieken op rottentomatoes bv. De review uitmaken voor vriendjespolitiek slaat dus nergens op. Jullie veel plezier met de volgende film van de hilarische Dwayn 'The Rock' Johnson The Game Plan, die is prb beter geschikt voor jullie. Ik ga nu iig Gone Baby Gone kijken.
Jongen jongen wat een kutpost maak jij weer zeg. Die mensen hierboven uiten hun mening (je weet wel, dat je vertelt hoe jij ergens over denkt) en jij gaat dan, door rottentomatoes aan te halen, net doen alsof hun mening niet "klopt". Jij vindt het een goeie film, zij een slechte. Smaken verschillen gelukkig. We kunnen niet allemaal de hoogstaande elite mening die jij uitdraagt hebben namelijk, zoals je zelf al aangeeft; 93% = niet 100%.....
userIcon
Gisteren gezien... ben halverwege af en toe in slaap gevallen zo saai was 'ie. Ik hoopte dat het eind een hoop goed zou maken, maar ook dat viel me tegen.

Kan me voorstellen dat mensen het een goede film vinden (mn vriendin vond m wel goed), maar ik vond hem super saai.
Mystic river vond ik wel erg goed trouwens.
userIcon
maar maar maar......
angie is cool, gaaf en juist een belangrijk figuur in de boeken!!

mystic river vond ik ook al niks vergeleken met het boek
aardig om te zien hoor, op dinsdagavond als er verder toch niks op is.....
47  van 47 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden