Film: Saw IV

Na het succes van Saw II kregen deel drie en vier het groene licht. Dat is ook niet zo heel gek, want het maken van een Saw film kost bijna niks en levert bakken met geld op. Saw III deed het dan ook weer uitstekend in de bioscoop. Onderhand is het een traditie geworden dat er elk jaar weer een nieuwe Saw uitkomt. Het gevaar wat dan op de loer ligt, is dat de film wordt afgeraffeld en ieder deel slechter is. Saw lijkt hier tot nu toe een uitzondering op te zijn, maar geldt dat ook voor Saw IV?

Het verhaal gaat verder
Het verhaal gaat verder waar het vorige deel geëindigd is en begint dan ook met de autopsie van Jigsaw (Tobin Bell). In zijn maag wordt een bandje gevonden met de boodschap dat ondanks zijn dood het spel nog lang niet afgelopen is. Hoffman (Costas MAndylor), voor wie de boodschap bedoeld is, bevindt zich dan ook al snel in een benarde positie. Zijn lot lijkt af te hangen van de SWAT agent Rigg (Lyriq Bent) die een serie van tests moet doorstaan. Ondertussen proberen FBI agenten Strahm (Scott Patterson) en Perez (Athena Karkanis) er achter te komen of Rigg nu slachtoffer of dader is.

Meer van hetzelfde?
Het verhaal lijkt sterk op dat van deel drie; het lot van de mensen die gevangen zijn wordt door een ander bepaald. Niet erg origineel dus. Gelukkig is de creativiteit wel weer te vinden in de martelwerktuigen. Er zijn weer genoeg redenen om de handen voor de ogen te houden of even weg te kijken. Hoffman en Rigg speelden in de voorgaande delen al kleine rollen. Het verhaal borduurt dan ook voort op de eerste delen, waarbij de basis ongewijzigd is.

Toch weer anders?
Nu Jigsaw dood is, is het tijd om wat van zijn verleden te laten zien. Hier wordt dan ook meer dan in de voorgaande delen op ingegaan. Zo krijgen we een beter inzicht in de beweegreden van John en zien we zijn eerste martelwerktuig. Dit zorgt ervoor dat de film voldoende interessant blijft en voorkomt de valkuilen waar andere horrorseries altijd last van hebben. De extra informatie heeft nut en sluit opzich logisch aan op de vorige delen. Al kan je erover discussiëren of alles wel klopt.

Het einde?
Saw IV biedt precies wat je er van verwacht; meer van hetzelfde. Maar dat is helemaal niet erg. De Saw serie heeft een duidelijke doelgroep en die zal dan ook zeker weer aan zijn trekken komen bij dit deel. De film weet te boeien door een verdieping van het personage Jigsaw. Wie overigens dacht dat dit het laatste deel in de serie was, deel vijf en zes zijn alweer in de maak.

Label: Independent Films Releasedatum: 3 januari 2008
Kijkwijzer: Waardering: