Film: Saw IV

Film • Geschreven door Joost (Tweek) op 03-01-2008 @ 08:58
print 
Na het succes van Saw II kregen deel drie en vier het groene licht. Dat is ook niet zo heel gek, want het maken van een Saw film kost bijna niks en levert bakken met geld op. Saw III deed het dan ook weer uitstekend in de bioscoop. Onderhand is het een traditie geworden dat er elk jaar weer een nieuwe Saw uitkomt. Het gevaar wat dan op de loer ligt, is dat de film wordt afgeraffeld en ieder deel slechter is. Saw lijkt hier tot nu toe een uitzondering op te zijn, maar geldt dat ook voor Saw IV?



Het verhaal gaat verder
Het verhaal gaat verder waar het vorige deel geëindigd is en begint dan ook met de autopsie van Jigsaw (Tobin Bell). In zijn maag wordt een bandje gevonden met de boodschap dat ondanks zijn dood het spel nog lang niet afgelopen is. Hoffman (Costas MAndylor), voor wie de boodschap bedoeld is, bevindt zich dan ook al snel in een benarde positie. Zijn lot lijkt af te hangen van de SWAT agent Rigg (Lyriq Bent) die een serie van tests moet doorstaan. Ondertussen proberen FBI agenten Strahm (Scott Patterson) en Perez (Athena Karkanis) er achter te komen of Rigg nu slachtoffer of dader is.



Meer van hetzelfde?
Het verhaal lijkt sterk op dat van deel drie; het lot van de mensen die gevangen zijn wordt door een ander bepaald. Niet erg origineel dus. Gelukkig is de creativiteit wel weer te vinden in de martelwerktuigen. Er zijn weer genoeg redenen om de handen voor de ogen te houden of even weg te kijken. Hoffman en Rigg speelden in de voorgaande delen al kleine rollen. Het verhaal borduurt dan ook voort op de eerste delen, waarbij de basis ongewijzigd is.



Toch weer anders?
Nu Jigsaw dood is, is het tijd om wat van zijn verleden te laten zien. Hier wordt dan ook meer dan in de voorgaande delen op ingegaan. Zo krijgen we een beter inzicht in de beweegreden van John en zien we zijn eerste martelwerktuig. Dit zorgt ervoor dat de film voldoende interessant blijft en voorkomt de valkuilen waar andere horrorseries altijd last van hebben. De extra informatie heeft nut en sluit opzich logisch aan op de vorige delen. Al kan je erover discussiëren of alles wel klopt.



Het einde?
Saw IV biedt precies wat je er van verwacht; meer van hetzelfde. Maar dat is helemaal niet erg. De Saw serie heeft een duidelijke doelgroep en die zal dan ook zeker weer aan zijn trekken komen bij dit deel. De film weet te boeien door een verdieping van het personage Jigsaw. Wie overigens dacht dat dit het laatste deel in de serie was, deel vijf en zes zijn alweer in de maak.


Label: Independent Films Releasedatum: 3 januari 2008
Kijkwijzer: Waardering:



Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

380 views / 62 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 62 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 03-01-2008 @ 09:07 fotoboek no homepage
Heb m vorige week op DVD gezien en daar hoort ie ook thuis, direct2DVD, het wordt steeds minder, verhaal, de gore en de verrassing.
userIcon
quote:
Op Thursday 3 January 2008 @ 09:07 schreef SunChaser het volgende:
Heb m vorige week op DVD gezien en daar hoort ie ook thuis, direct2DVD, het wordt steeds minder, verhaal, de gore en de verrassing.
jij ouwe downloadert!
Vind de serie steeds minder worden, zal waarschijnlijk deze ook wel kijken maar of ik hem net zo goed als deel 1 zal vinden is nog maar de vraag.
Een paar dagen terug gezien. De film is precies wat je ervan verwacht, niet meer en niet minder. Wederom een mooi vorm gegeven film waar de grimmige sfeer heel duidelijk aanwezig is. Ook kom je weer meer te weten over Jigsaw, en zie je ook hoe hij aan zijn eerste slachtoffer komt, en hoe die dan weer aan zijn einde komt.

De 'puzzels' zijn weer inventief, en sommige weer heel ranzig, allemaal dingen die je van de film verwacht als je hem aanzet, en hij steld dan ook niet teleur.

Het verhaal begint nu wel heel zwakjes te worden, het heeft een paar aardige twists maar persoonlijk vond ik het einde zeer teleur stellen, de reden waarom wordt wel duidelijk als je de film zelf aanzet.

Over het algemeen genomen een leuke Saw film, net als deel 3 een stuk beter dan deel 2, en lang niet zo speciaal als deel 1.
userIcon
Ik daarentegen vind de serie steeds beter worden. Waar deel 1 een goed idee had maar veel te gelikt en saai was om echt interessant te worden was er bij 2 al wat meer vaart en goede gore ingekomen(zei het met iets teveel tiener horror elementen).
3 Had vaart goeie gore en een volwassener sfeertje en 4 neemt diezelfde goede vaart en sfeer en gooit daar de verhaal elementen van deel 1 bij in maar dan een stuk beter uitgewerkt dan in deel 1.

Tot nu toe zit er voor mij dus een stijgende lijn in de serie.
saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai.. uitgemolken concept begint onderhand wel op police academy te lijken...
userIcon
?

Neem toch aan dat het een film is voor 16 jaar en ouder, ik heb nog nooit een goede horror (gore) voor 12 jaar en ouder gezien.
userIcon
Ik heb m nog niet gezien maar ik vond deel drie al minder, ben erg benieuwd wat er van deel vier is terecht gekomen.
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 12:16 schreef Lippie85 het volgende:
[afbeelding] ?

Neem toch aan dat het een film is voor 16 jaar en ouder, ik heb nog nooit een goede horror (gore) voor 12 jaar en ouder gezien.
het is dan ook geen horror.
userIcon
quote:
Het gevaar wat dan op de loer ligt, is dat de film wordt afgeraffeld en ieder deel slechter is. Saw lijkt hier tot nu toe een uitzondering op te zijn..
Hahaha

Je wilt toch serieus niet zeggen dat je het goede films vindt?!?
userIcon
vond 'm wat leuker als deel 3, dat eigenlijk helemaal nergens op sloeg kwa verhaal, maar zo goed als deel 1 zal het natuurlijk niet meer worden, tis gewoon hap slik weg, leuk om even gekeken te hebben maar meer ook niet
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 03-01-2008 @ 13:47 fotoboek no homepage
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 13:25 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Hahaha

Je wilt toch serieus niet zeggen dat je het goede films vindt?!?
Idd, dit einde was echt een aanfluiting, snapte er ook geen reet van, wat ver gezocht.
userIcon
Saw lijkt mij onbeschrijfelijk goor Maar toch ben ik inmiddels wel nieuwsgierig geworden. Is het een aaneenhechting van gorigheid of kan ik als niet-horrorfan toch eens Saw in de speler doen?
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 03-01-2008 @ 13:54 fotoboek no homepage
Nee, het is erg goor.
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 13:53 schreef Pitbulleke het volgende:
Saw lijkt mij onbeschrijfelijk goor Maar toch ben ik inmiddels wel nieuwsgierig geworden. Is het een aaneenhechting van gorigheid of kan ik als niet-horrorfan toch eens Saw in de speler doen?
Ik ben niet zo van de bloody films, maar heb ze wel alle 3 gezien, vond deel I de beste en de andere 2 wat minder. Er zitten wel gore momenten in ja Ik wil deel IV ook wel zien omdat het een soort vervolg is op deel III
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 13:54 schreef SunChaser het volgende:
Nee, het is erg goor.
Bedankt, laat maar dan
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 13:04 schreef rihago het volgende:

[..]

het is dan ook geen horror.
Saw is zeker wel horror.
userIcon
Dit leest een beetje weg als een kinderboek zo, lapje tekst - plaatje - lapje tekst - plaats. :p
Ik heb gister SAW IV in de bioscoop gezien. Ik verwachte er niet teveel gewoon meer van het zelfde en wat rare wendingen

Toen ik de bios uitliep riepen mijn maten en ik tegelijk voor een vierde deel is deze film zeker niet slecht!!!

Een aantal scenes was toch weer briljant uitgedachte... Vooral die zieke geest die al die apparaten achter z'n bureautje bedenkt haha respect voor die gozer!!.. het budget van de film is niet erg hoog... en het is meer van het zelfde... maar mocht er een deel 5 komen zal je mij zeker in de bioscoop vinden!!

Kvind de film toch een dikke 7,5 waard (maar eerlijk is eerlijk je moet wel van dit soort films houden..)
userIcon
vind het een beetje een afgezaagde film
userIcon
Ik vond de film ook lichtjes tegenvallen. Het einde viel vooral tegen, net als de mensen hierboven al melden. Maar met een biertje (of ander drankje) de ene hand, een zak chips in de andere is dit een makkelijk weg kijkende film
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 13:25 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Hahaha

Je wilt toch serieus niet zeggen dat je het goede films vindt?!?
Deel 1 is briljant, Deel 2 is goed, Deel 3 is een tegenvaller en Deel 4 heb ik nog niet gezien.
Al met al scoort de gehele serie tot nu toe van Saw bij mij wel een voldoende.

Het grootste nadeel vind ik is dat Deel 3 het verhaal van Deel 2 ontkracht. In Deel 2 speelt Amanda een prachtige rol, maar als je ziet hoe een hopeloos trutje het is in Deel 3 kun je bijna niet geloven dat ze in Deel 2 die rol zo sterk wist te spelen. Zulke continuïteit fouten moeten ze echt voor oppassen, en ik hoop dat ze dat in Deel 4 gedaan hebben.
userIcon
Edit: 1 keer is genoeg.
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 17:06 schreef XyritZz het volgende:

[..]

Deel 1 is briljant, Deel 2 is goed, Deel 3 is een tegenvaller en Deel 4 heb ik nog niet gezien.
Al met al scoort de gehele serie tot nu toe van Saw bij mij wel een voldoende.
ja precies, ze hadden na deel 2 moeten stoppen
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 15:33 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Saw is zeker wel horror.
vind het meer psychodelic thriller ofzo..

wordt alleen maar met je hersens gespeeld.

Uiteindelijk valt het wel mee met wat je te zien krijgt.
ik heb deze film nog niet gezien wil hem zeker nog wel gaan bekijken
ook al denk ik niet dat deze beter is als deel 1 die vond ik tot nu toe nog het beste
userIcon
Deel 1 was geweldig, deel 2 bestaat niet imo, dus deel 3 is voor mij deel 2 en zo verder! Blijf het erg leuk vinden om te kijken, dus ze mogen lekker doorgaan!!
userIcon
Ik ben het niet helemaal eens met de beoordeling. Ik heb hem zojuist gezien en vond het al met al helemaal geen zwakke film. Ik begrijp dat er geen oscars zullen vallen, maar ik vond het verhaal boeien en de Gore was ook weer prima.
SPOILER
Al vind ik de nieuwe 'jigsaw' niet bijzonder spannend nog.
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 15:33 schreef ChickenMan het volgende:

[..]

Saw is zeker wel horror.
Saw ligt een beetje op het randje van een horror en een psychologische thriller (psychedelisch zie ik er echt niet in ). En dat vind ik wel goed aan deze film. Het is niet zo sterk verontrustend als Silence of the Lambs, maar het is ook niet zo slap als Nightmare on Elmstreet. Leuk gevonden middenweg en het sprak me ook wel aan dat in deel 3 en nu in deel 4 duidelijk uiteen wordt gezet wat de moraal van het verhaal is: 'Cherish your life'
SPOILER
Net zoals met deeltje 2 werd er hier een tijdgrap mee uitgehaald, deel 5 zal dan ook pas te maken hebben met het bandje van het begin
Jammergenoeg zijn er tegenwoordig te veel films die van hetzelfde concept proberen mee te eten zodat de schok van een been eraf zagen voor vrijheid een beetje weg is. In deel 3 word nogmaals uitgelegd dat mensen een kans hebben om te leven en dat als je dit wegneemt dat je niets anders bent dan de mensen die je veracht, wat in mijn ogen een mooie les is. In deel 4 de les is ook weer netjes, en tsja er zullen 6 delen komen als het goed is, en slachtoffer in deel 5 is al uitgezocht als je goed hebt opgelet.
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 20:09 schreef Risce het volgende:
Saw ligt een beetje op het randje van een horror en een psychologische thriller (psychedelisch zie ik er echt niet in ). En dat vind ik wel goed aan deze film. Het is niet zo sterk verontrustend als Silence of the Lambs, maar het is ook niet zo slap als Nightmare on Elmstreet. Leuk gevonden middenweg en het sprak me ook wel aan dat in deel 3 en nu in deel 4 duidelijk uiteen wordt gezet wat de moraal van het verhaal is: 'Cherish your life'
Psychologische thriller? Dat er nou net wordt gedaan alsof er een psychologisch diepgaand en verrassend plot achter schuilgaat, zegt niet zoveel. De serie heeft wat dat betreft net zoveel psychologische diepgang als de slashers uit de jaren 80, ware het niet dat maagd blijven nu vervangen is door 'Iets nuttigs met je leven doen', anders zul je vreselijk sterven.

Uiteindelijk gaat het gewoon om mensen op zoveel mogelijk creatieve manieren om zeep te helpen, net weer als in de eerdergenoemde slashers. En series als Saw en Hostel zijn dan ook gewoon de slashers van het nieuwe millennium.

Ook heeft de reeks nogal leentjebuur gespeeld bij de giallo's uit de jaren 70: een plot dat vooral voortgedreven wordt door de wens om steeds weer 'onverwachte' wendingen uit de hoge hoed te toveren, om te eindigen met de onverwachte dader/ontknoping. Daarvoor moet overigens wel veel logica opgeofferd worden en moeten de personages zich regelmatig bijzonder onlogisch en/of dom gedragen.
Iemand die de betreffende giallo's gezien heeft, zal dit wel herkennen. Je kreeg daar bijna het idee van dat Italianen wel hele merkwaardige mensen moesten zijn, gezien hun bizarre gedrag en dialogen in die films In Saw zijn overigens ook directe referenties te zien aan de giallo's, zoals de dader met de zwarte handschoenen en de pop.

Verder niks mis met dit alles overigens. Als je er niet meer van maakt dan het is: een horrorfilm die niet zuinig is met gore (gelukkig). Verstand op nul, niet teveel van verwachten en dan kun je je er goed mee vermaken. Een film die zo weinig doekjes windt om een geimproviseerde hersenoperatie of een autopsie is niet helemaal door en door slecht

En voor psychologische thrillers moet je natuurlijk gewoon bij Hitchcock zijn.
userIcon
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 @ 00:22 schreef watchers het volgende:


Ook heeft de reeks nogal leentjebuur gespeeld bij de giallo's uit de jaren 70: een plot dat vooral voortgedreven wordt door de wens om steeds weer 'onverwachte' wendingen uit de hoge hoed te toveren, om te eindigen met de onverwachte dader/ontknoping. Daarvoor moet overigens wel veel logica opgeofferd worden en moeten de personages zich regelmatig bijzonder onlogisch en/of dom gedragen.
Iemand die de betreffende giallo's gezien heeft, zal dit wel herkennen. Je kreeg daar bijna het idee van dat Italianen wel hele merkwaardige mensen moesten zijn, gezien hun bizarre gedrag en dialogen in die films In Saw zijn overigens ook directe referenties te zien aan de giallo's, zoals de dader met de zwarte handschoenen en de pop.
Hear hear! Argento fan hier.

Wel leuk om te melden overigens is dat de pop uit Saw gebaseerd is op de pop uit Profondo Rosso van Dario Argento
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 04-01-2008 @ 09:46 fotoboek no homepage
Twee vond ik net zo sterk als 1, door de grap met de beelden die ze zagen. Maar Saw 4 heeft dezelfde grap en boodschap als deel 2, namelijk je
SPOILER
moet geduld en vertrouwen
hebben
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 04-01-2008 @ 09:47 fotoboek no homepage
Liever had ik een hele prequel gezien over hoe hij Jigsaw werd, dat gedeelte was namelijk wel boeiend.
userIcon
Ik vond deel 3 al megatriest. Die hele film hangt aan elkaar van flashbacks.
Deze ga ik niet eens kijken. Het is gewoon doodsaai.

Maarja, ondertussen zal ongetwijfeld deel V wel in de maak zijn. Of een prequel, lekker verrassend
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 04-01-2008 @ 10:14 fotoboek no homepage
Deel 3 was al minder omdat er werd valsgespeeld met de boobytraps.
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 20:09 schreef Risce het volgende:

[..]

Saw ligt een beetje op het randje van een horror en een psychologische thriller (psychedelisch zie ik er echt niet in ). En dat vind ik wel goed aan deze film. Het is niet zo sterk verontrustend als Silence of the Lambs, maar het is ook niet zo slap als Nightmare on Elmstreet. Leuk gevonden middenweg en het sprak me ook wel aan dat in deel 3 en nu in deel 4 duidelijk uiteen wordt gezet wat de moraal van het verhaal is: 'Cherish your life'
Je had pas bij deel 3 en 4 door wat het moraal is? Bij deel 1 werd het duidelijk, bij deel 2 uitgemolken en deel 3 en 4 heb ik gelukkig niet meer gezien.
vrouw SunChaser (Redactie Frontpage) 04-01-2008 @ 10:47 fotoboek no homepage
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 @ 10:25 schreef Odin83 het volgende:

[..]

Je had pas bij deel 3 en 4 door wat het moraal is? Bij deel 1 werd het duidelijk, bij deel 2 uitgemolken en deel 3 en 4 heb ik gelukkig niet meer gezien.
Idd, het concept was juist in deel 1 al bekend, Jigsaw had kanker en je moet uit je leven halen wat erinzat.
Saw 2 was een hele goede film gewoon (ook als je alle ranzige zooi weg liet.. verhaal en spanning waren goed). Die zag ik als eerste. Daarna pas Saw 1 gezien en dat was ook een hele aardige film.
Deel 3 was eigenlijk niets meer aan en deel 4 helemaal triest... alleen maar vies en het verhaal kennen we inmiddels wel. Spanning is echt nergens meer te zoeken en de boel is zo voorspelbaar als wat geworden. Na deel 2 hadden ze wat mij betreft ook mogen stoppen.
Ach voor de zeikers onder ons... als je vind dat ze na deel 1 of 2 hadden moeten stoppen... hier een tip:

Je bent niet verplicht vervolgens deel 3, 4 te gaan kijken :p

Ik vond SAW IV iig een prima bioscoop filmpje... grolschje er bij, bietje popcorn!
userIcon
Hoe de neuk kan de kijkwijzer op 12 jaar en ouder staan !!?!?!
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 @ 01:42 schreef Zeitgeist het volgende:
Hear hear! Argento fan hier.
Ik ben ook wel te porren voor het genre, al is het alleen maar omdat het een barokke wereld op zich is. Je moet er alleen wel even aan wennen dat stijl boven zaken als realistische personages gaat. Want als er ergens zich zo'n beetje alle karakters extreem verdacht gedragen, dan is het wel in de giallo
quote:
Wel leuk om te melden overigens is dat de pop uit Saw gebaseerd is op de pop uit Profondo Rosso van Dario Argento
Yup, vandaar mijn opmerking daarover. De regisseur van de eerste Saw was dan ook een fan van het genre.
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 @ 00:18 schreef Manula het volgende:
Jammergenoeg zijn er tegenwoordig te veel films die van hetzelfde concept proberen mee te eten zodat de schok van een been eraf zagen voor vrijheid een beetje weg is. In deel 3 word nogmaals uitgelegd dat mensen een kans hebben om te leven en dat als je dit wegneemt dat je niets anders bent dan de mensen die je veracht, wat in mijn ogen een mooie les is. In deel 4 de les is ook weer netjes, en tsja er zullen 6 delen komen als het goed is, en slachtoffer in deel 5 is al uitgezocht als je goed hebt opgelet.
Wat natuurlijk met het toenemen van het aantal delen redelijk hilarisch begint te worden -onder andere door het gedoe met de tijd- is dat je straks zo'n beetje de helft van de bevolking blijkt te hebben die een handlanger van JigSaw blijkt te zijn, zonder uitzondering voorzien van bijzondere kwaliteiten op het gebied van bouwen van zeer complexe machines in een paar uur tijd zonder dat iemand iets doorheeft Zelfs aan de ruimste opvatting van 'suspension of disbelief' zitten natuurlijk grenzen op een gegeven moment.
Ik vind hem ook mar matig en hem steeds minder worden
userIcon
quote:
Op Thursday 3 January 2008 @ 12:16 schreef Lippie85 het volgende:
[afbeelding] ?

Neem toch aan dat het een film is voor 16 jaar en ouder, ik heb nog nooit een goede horror (gore) voor 12 jaar en ouder gezien.
quote:
Op vrijdag 4 januari 2008 @ 16:04 schreef BaajGuardian het volgende:
Hoe de neuk kan de kijkwijzer op 12 jaar en ouder staan !!?!?!
Dat was een fout van mij en die is nu verholpen, bedankt voor het melden in ieder geval.
userIcon
quote:
Op donderdag 3 januari 2008 @ 12:00 schreef Jboog het volgende:
saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaai.. uitgemolken concept begint onderhand wel op police academy te lijken...
ik vraag me bij dit soort reacties altijd af of je de film nu al wel daadwerkelijk gezien hebt of niet...
userIcon
Een paar maanden terug al in de bios in Australie gezien en met afstand de slechtste film van het jaar. Onbegrijpelijk hoe ze een geniale film als SAW de 3 opvolgende films zo hebben kunnen verkrachten.
Doodzonde, maar ik beschouw saw2, 3 en 4 dan maar als een compleet andere filmreeks.
userIcon
SPOILER
volgens mij snapte de reviewer niet zo goed dat de hele film (op het mortuarium gedeelte na) een flashback was
userIcon
quote:
Op zaterdag 5 januari 2008 @ 16:07 schreef Herald het volgende:
SPOILER
volgens mij snapte de reviewer niet zo goed dat de hele film (op het mortuarium gedeelte na) een flashback was
SPOILER
Nee hoor dat is me niet ontgaan, maar daar zit juist de twist op het eind in, vandaar dat in mijn recensie het verhaal ook uit wordt gelegd alsof het geen flashback betrefd. Anders weet iedereen meteen dat Hoffman het overleefd en hoogstwaarschijnelijk de nieuwe handlanger is. Weg twist en dat is niet de bedoeling. Vandaar dat ik je reactie nu ook even als spoiler heb gezet/
50  van 62 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 26/05 Film: On the Road1
» 23/05 Film: Men in Black III12
» 17/05 Film: Oslo, August 31st3
» 17/05 DVD: Mission: Impossible - Ghost Protocol7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden