DVD: I Shouldn't Be Alive

Het komt niet vaak voor dat een serie door twee verschillende zenders kort achter elkaar wordt uitgezonden. In 2005 zond Discovery Channel de serie I shouldn't be alive voor het eerst in Nederland uit. Het werd al snel de best bekeken serie van de zender. Het duurde dan ook niet lang tot SBS besloot de rechten van de serie over te kopen en het bij Net5 op de buis te brengen. Het eerste seizoen is sinds kort ook op dvd te verkrijgen.

I shouldn't be alive zou de tekst op het t-shirt van alle hoofdpersonen kunnen zijn. Stuk voor stuk zijn ze in situaties terecht gekomen waarin de gemiddelde sterveling binnen aanzienbare tijd het loodje zou leggen. In de serie vertellen deze fortuinlijke overlevers wat er is gebeurd en op wat voor wonderbaarlijke manier ze zichzelf in leven hebben gehouden. En die verhalen zijn niet misselijk. Het gaat niet om bejaarden die tachtig uur in een lift vast zaten of kleinzerige mannetjes die door een poedel in hun derrière zijn gebeten. Het zijn verhalen met een rauwe edge, waarbij je de wanhoop door de televisie je huiskamer binnen voelt komen. De hoofdpersonen zijn overgeleverd aan de elementen, wilde beesten en soms aan elkaar. Zo zie je hoe een ogenschijnlijk onschuldig boottochtje uitloopt op een real-life versie van Open Water: met zijn allen op open zee en omringt door haaien. Of neem nou het verhaal van de parkranger die met zijn vliegtuigje neerstort in de woeste savanne van Afrika en met twee gebroken benen de carnivoren van zich af moet houden. Stuk voor stuk vertellen ze hun verhaal aan de makers van de serie en de kijkers thuis.

Natuurlijk staat één ding boven water: alle afleveringen kennen een 'happy end'. De serie heet immers niet voor niets I shouldn't be alive. Elke aflevering is opgebouwd uit twee delen. De makers hebben het vertelde verhaal omgezet in een realistisch ogende reconstructie, maar daarnaast zien we de echte overlevenden ook face-to-camera hun verhaal vertellen. Het levert een bijzonder portret op, maar jammer genoeg zijn de hoofdpersonen niet altijd even interessant als de reconstructie. Ze zijn geneigd hun verhaal te voorzien van onnodige opsmuk, terwijl de reconstructie heerlijk ingetogen is.

De release op dvd bestaat uit vier schijfjes met daarop elk twee afleveringen. De dvd's zijn verpakt in een digipack met een behoorlijk lelijke zilverkleurige glimmende rand met de tekst "5 DISC TVSERIE", zoals we deze vaker zien bij tv-series die zijn uitgebracht door Dutch Filmworks. De afleveringen duren bij elkaar zo'n acht uur. Naast de afleveringen bevat de release helaas geen extra materiaal. Sterker nog, de overlevingstips die wel op Discovery Channel werden getoond en niet op Net5, zijn ook niet op de dvd gezet.

I shouldn't be alive is een bijzonder serie over mensen die aan de dood zijn ontsnapt. De extreme omstandigheden waarin zij verkeerden stralen een behoorlijk wanhoop uit, maar het einde is voorspelbaar: ze overleven het altijd. De afleveringen grijpen je aan, alhoewel sommige acteurs nog wat moeite hebben met het uitbeelden van de emotie 'wanhoop'. De release op dvd is vrij kaal en de verpakking is jammer genoeg erg lelijk geworden.

Label: Dutch Filmworks Releasedatum: 12 december 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: N.V.T.