CD: Alicia Keys - As I Am

Sinds vorige maand ligt het album As I Am van Alicia Keys in de schappen. Mooi op tijd voor de feestdagen moeten ze bij de platenmaatschappij gedacht hebben. Want dat de cd van de R&B- en soulster een mooi cadeau is voor onder de kerstboom mag wel gesteld worden. Dat ze zich de wijze les van haar moeder heeft aangetrokken - “Je mag alles opgegeven, behalve je pianolessen” - blijkt wel op deze cd. De piano wordt veelvuldig ingezet. In combinatie met de warme stem van Keys staat dit garant voor enkele juweeltjes.

Klassieke roots
Tijdens het eerste nummer wordt al meteen duidelijk welk karakter deze cd zal hebben: een combinatie van het klassieke pianospel met lekkere warme beats aangevuld met de krachtige stem van Alicia. De naam van deze eerste track is ook de titel van het album, As I Am. Het intronummer, dat met recht een intro is - het is kort - zet de toon en laat Keys zien zoals zij is. Het nummer No One is inmiddels wel bekend bij het brede publiek: het is een hit zoals we van de zangeres gewend zijn. Een heel pakkend nummer dat gewoon vanaf het begin hitpotentie had en die ook waarmaakt. De stem van Keys is ietwat ruwer dan op haar vorige albums en ook merk je dat ze wat volwassener is geworden. Het is een mooie ontwikkeling die haar alleen nog maar beter maakt. The Thing About Love is misschien een beetje het lelijke eendje van de cd: het mist de power die de andere nummers duidelijk wel hebben. Als uptempo-nummers moeten we Teenage Love Affair en Wreckness Love zeker noemen. Twee lekkere, dansbare songs die de rustige ballads mooi aanvullen.

Voor oma
Tell You Something is opgedragen aan Alicia's onlangs overleden oma. Dit was ook de reden dat we wat langer op deze nieuwe cd hebben moeten wachten. Het opnemen van zo'n track geeft altijd net iets extra's aan een album. Het voegt de privé emotie toe, waardoor een nummer net dat beetje extra krijgt (Absolute liefdesnummer is Like You'll Never See Me Again. Het is een liefdesles die Alicia je graag even voorhoudt. Naast liefdeslessen wil Keys je ook nog even een dosis zelfvertrouwen geven (vooral de vrouwen dan). Hiervoor produceerde ze het nummer Superwoman. Een titel die ze zelf best mag dragen, zonder haar verder op te hemelen, want perfect is niemand natuurlijk. Maar de grote 'S' van Superwoman mag ze op het podium best opspelden.

Alicia Keys

Afwisselend
Het album is over het geheel genomen een mooi bewijs van hoe een tracklist opgebouwd moet worden: afwisseling is het troefwoord. Uptempo nummers worden naadloos afgewisseld met soulballads. Dat maakt het een zeer aangename ervaring om naar te luisteren, of dat nu op de achtergrond is of geheel bewust omdat je ervoor bent gaan zitten. Voor beide doeleinden is As I Am zeer geschikt. In het booklet dat bij de cd zit vraagt de zangeres aandacht voor de organisatie 'Keep a Child Alive'. Deze organisatie strijdt tegen aids. Het is altijd goed als bekende artiesten zich aan een goed doel verbinden: het genereert terechte aandacht. Koop deze cd dus nog even snel voor de naderende feestdagen, doe er een mooi papiertje omheen, lintje ter versiering en leg het pakje onder de boom. Geheid dat de krijger ervan je dankbaar zal zijn.

Label: J-Records Releasedatum: 9 november 2007 Waardering: