DVD: Evan Almighty

Als acteur in een komedieserie heb je nog wel eens kans op een spin-off. Lekker je eigen karakter spelen, maar dan wel in je eigen serie. De laatste tijd komt het ook steeds vaker voor dat figuren (hoofd- of bijrol) uit speelfilms opeens hun eigen film krijgen. Zo was het vijfde deel van American Pie opgehangen aan slechts één hoofdrolspeler uit de originele reeks. Nu is het de beurt aan Evan Baxter (Steve Carell), bekend als nieuwslezer uit Bruce Almighty. Hij speelt de hoofdrol in zijn eigen film. Het resultaat, Evan Almighty, is sinds kort op dvd verkrijgbaar.

Evan Baxter is een geliefd nieuwslezer die besluit dat hij de wereld wil veranderen. Hij stelt zich verkiesbaar voor het congres en wordt door zijn charmante voorkomen met ruime meerderheid gekozen. Hij verhuist met vrouw (Lauren Graham) en koters naar een nieuwbouwwijk net buiten Washington. Het is het begin van een totaal nieuw leven, vol luxe, politiek en tijd voor zijn gezin. Althans, dat is de bedoeling. Als niet alleen zijn werk veel meer tijd opslokt dan gedacht, maar ook God nog eens zijn aadacht wil, zijn de rapen gaar. God (Morgan Freeman) wil dat Evan een ark bouwt voor de op handen zijnde vloed. Evan gelooft maar weinig van het verhaal en probeert gewoon door te gaan met zijn werk. Door de bekende foefjes (die we ook in het eerste deel zagen) weet God Evan toch te overtuigen en al snel verandert het lege stuk grond naast huize Baxter in een ware werkplaats. Zijn familie verklaart hem voor gek en dreigt hem te verlaten. Ook zijn geloofwaardigheid als politicus staat op de tocht. Neemt God een loopje met Evan of zit er meer achter de merkwaardige opdracht?

In Bruce Almighty was God een stuk milder voor zijn gekozen slachtoffer dan in dit 'vervolg'. Waar Bruce (Jim Carrey) nog een tijdje kon beschikken over Gods krachten (en direct de boezem van zijn vriendin Jennifer Aniston vergrootte), daar moet Evan vooral hard aan het werk. Het levert zeker een paar hilarische situaties op, maar het verhaal is een stuk simpeler dan bij het voorgaande deel. Daarnaast moet Evan Almighty het meer hebben van een comibinatie van 'slapstick' en een zwaarwegend moraal dan het vrijzinnige en slimmere plot van Bruce Almighty. Alhoewel God in deze film wel heel erg menselijk wordt neergezet, zal zelfs de meest fundamentalistische christen maar weinig moeite hebben met de film. Waar het eerste deel nog een tikkeltje ondeugend, vernieuwend en brutaal was, daar staat het brave huisvadersleven recht tegenover de hebzucht van de grootkapitalisten. Het mondt uit in een zoetsappige film, met zo nu en dan een vlegelstreek en een paar flinke special effects. Dat mag ook wel, want de productie heeft meer dan 175 miljoen gekost.

De release op dvd ziet er prima uit. Zowel beeld als geluid zijn uitstekend en ook qua extra's bevat de dvd nog genoeg om even zoet mee te zijn. De bloopers zijn kort en matig, maar de 'making of' is de moeite waard. Wat echter wel zwaar teleurstellend is, is de ondertiteling. Niet iedereen is even goed in het volgen van de Engelse taal en de ondertiteling laat gewoon hele stukken van zinnen weg. De essentie van de zinnen zitten zeker in de ondertiteling, maar bijzinnen of kleine grapjes ontbreken met regelmaat.

Evan Almighty is eigenlijk maar amper een vervolg op Bruce Almighty te noemen. Bruce is vervangen door Evan, het verhaal is stukken dunner, de grappen zijn een stuk minder subtiel en sommige ontwikkelingen slaan nergens op. Toch weet de film je met gemak door de negentig minuten heen te helpen en zul je best eens moeten lachen. De release op dvd is qua extra's best goed, maar de ondertiteling is benedenmaats.

Label: Buena Vista H.E. Releasedatum: 2 december 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: