CD: Everybody dance now

Als je eind jaren '70 of begin jaren '80 geboren bent, dan heb je waarschijnlijk een bijzondere band met de dancemuziek uit de jaren '90. In de jaren negentig kwam er een nieuwe muziekstroom bovendrijven: house. Het was het decennium van de Vengaboys, 2 brothers on the 4th floor en natuurlijk 2Unlimited. Het leverde een nieuwe stroming op, compleet met Aussi's, hakkûh, mellow en happy dance. Een decennium waarin je in het begin zat te pielen met vreselijke cassettebandjes en eindigde met de revolutionaire gebrande cd'tjes.

Tegenwoordig moet je maar net geluk hebben dat je op tijd afstemt op het 'foute uur' van Q-music om de leukste 'foute' nummers nog eens op de radio te horen. Ook op televisie komen de dancehits maar mondjesmaat voorbij. Gelukkig biedt Be Yourself Music nu de kans om die nostalgische deuntjes aan je verzameling toe te voegen. Op drie cd's, gebundeld onder de naam Everybody Dance Now, vind je 51 dancenummers uit het laatste decennium van de vorige eeuw.

Een verzamelaar met de naam Everybody Dance Now kan natuurlijk niet zonder de gelijknamige hit van C&C Music Factory. Het nummer opent de eerste cd, waarbij je je al snel weer helemaal in de jaren negentig waant. Met nummers als Rythm is a dancer van Snap en Please don't go van Double You wordt dat gevoel alleen maar sterker. Op de tweede cd vind je onder andere Where are you now van T-Spoon en What is love van Haddaway. Het is niet alleen maar dance wat de klok slaat op deze verzamelaar, maar ook de wat rustigere nummers uit de jaren negentig hebben hun weg naar deze release weten te vinden. Met 51 nummers bevatten de cd's genoeg muziek om je flink te laten genieten, maar er zijn ook wat nummers die ontbreken. Zo bevat de release wel het nummer Get ready (for this) van 2Unlimited, maar niet het veel bekendere No limit. Ook het nummer Sing van Nakatomi had prima een plekje op één van de cd's kunnen krijgen.

Voor de liefhebbers van de hippe muziek uit de jaren negentig is Everybody Dance Now echt een goede tip voor onder de boom. Met meer dan vijftig nummers (waaronder goede meezingers en dansnummers) biedt de cd je meer dan twee uur vermaak. Ook al spreekt niet elk nummer aan (tracklist), het geheel is zeker de moeite waard.

Label: Be Yourself Records Releasedatum: 21 november 2007