
Kurt Austin is de held van NUMA, National Underwater and Marine Agency, en heeft al veel avonturen beleefd. In dit verhaal krijgen Kurt en zijn team het aan de stok met een groepering die van plan is om een poolwisseling te starten. Tijdens zo’n poolwisseling raken de magnetische polen gedesoriënteerd en zal veel apparatuur defect raken. Ook zal er een verlies aan mensenlevens te betreuren zijn, maar daar heeft Lucifers Orde wel vrede mee. Het doel heiligt de middelen. Het hoe en waarom van de poolwisseling is in het verleden beschreven door de briljante geleerde Kovacs. Hij verdween echter spoorloos tijdens het einde van de Tweede Wereldoorlog. Maar de jonge onderzoekster Karla Janos heeft in haar theorie over het uitsterven van de wolharige mammoeten deze poolwisselingen beschreven als oorzaak.
SamenwerkingHet verhaal is geschreven door Clive Cussler en Paul Kemprecoss.
Poolstorm is het zesde boek in deze reeks en in 2007 is in Amerika het zevende deel al uitgegeven. De hoofdpersoon Kurt Austin wordt ondersteund door een hele reeks vrienden en voormalige vijanden. Clive Cussler, geboren op 15 juli 1931 in Aurora, Illinois, heeft al meer dan veertig titels op zijn naam staan. Na een carrière in het Amerikaanse leger ging hij verder in de reclame en advertenties. In 1965 begon hij met schrijven en in 1973 verscheen zijn eerste boek. Co-auteur Paul Kemprecoss heeft niet zoveel boeken op zijn naam staan, maar is daarom zeker niet minder te noemen. De reeks over Kurt Austin wordt door beiden geschreven en beheerd. Detective-verhalen die zich onder water afspelen lijken daarbij het specialisme van Paul te zijn.
RoutineHet boek beschrijft Kurt Austin als breed gebouwd, wit haar en blauwe ogen. Zijn reputatie lijkt smetteloos te zijn en naast zijn atletische bouw heeft hij een scherp denkvermogen. Zijn vrienden zijn ook allen superenthousiast en tweehonderd procent eerlijk. En aangezien je de kracht van een held kunt aflezen aan zijn tegenstanders krijgen we in dit verhaal te maken met drie schurken waarvan er twee van het megalomane soort zijn. Zo geniet Gant enorm van de vossenjacht waarbij hij ervoor zorgt dat de vos nooit kan ontkomen. Dit gegeven is één van de vele problemen in het boek. De karakters zijn mogelijk fantastisch voor de Amerikaanse lezers, maar de diepgang die de schrijvers proberen te gebruiken voor Austin maakt het alleen maar erger. Ook het plot rammelt aan alle kanten, zo moet de ene schurk nog eens uitleggen aan de andere schurk wat ze gaan doen, en even later vormen Kurt en zijn team dezelfde conclusie. De enige reden om het boek uit te lezen was het feit dat je toch wilt weten hoe het afloopt. Beter is het om er maar niet aan te beginnen, tenzij je smult van verhalen over een onkreukbare held en door en door slechte schurken.
Uitgever: The House of Books
ISBN: 9789044319699
Pagina's: 382
Waardering: 



Lees ook:
»
17/05 Boek: Tosca Niterink - Klimmen naar kruishoogte0
»
15/05 Boek: Willem Claassen - Park3
»
07/05 Boek: Denise Mina - Het einde van de wespentijd0
»
05/05 Boek: Jew Face - David Groen4
|
quote:Detectieve-verhalen die zich onder water afspelen lijken daarbij het specialisme van Paul te zijn.
Waar denk je dat die 40 titels van Cussler over gaan?
Om maar niet te spreken van de enorme schrijffout in het woord 'detective'.
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 12:01 schreef ElectricEye het volgende:[..]
Waar denk je dat die 40 titels van Cussler over gaan?
Om maar niet te spreken van de enorme schrijffout in het woord 'detective'.
Dit was voor mij het eerste boek van Clive Cussler, en ofschoon er wel wat speurwerk in zit vond ik dit boek niet passen in een genre als "detective onder water", eerder een techno-actie-verhaal onder water.
De beschrijving over het werk van Paul Kemprecos was overigens duidelijk, vandaar dat ik dat ook geplaatst heb.
en nog bedankt voor je opmerkzaamheid
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 12:23 schreef maduropa het volgende:
[..]
Dit was voor mij het eerste boek van Clive Cussler, en ofschoon er wel wat speurwerk in zit vond ik dit boek niet passen in een genre als "detective onder water", eerder een techno-actie-verhaal onder water.
De beschrijving over het werk van Paul Kemprecos was overigens duidelijk, vandaar dat ik dat ook geplaatst heb.
en nog bedankt voor je opmerkzaamheid
Dan is wat meer achtergrond "onderzoek" naar Clive Cussler niet verkeerd. Zoek maar eens op NUMA, die organisatie bestaat al weer een aantal jaar

En de Kurt Amsler verhalen zuigen sowieso, die van Pitt zijn stukken beter
Inderdaad, Dirk Pitt pwnt die Kurt.
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 16:05 schreef De_Postbode het volgende:
Inderdaad, Dirk Pitt pwnt die Kurt.
Dat is zeker waar, maar Cussler blijft de Baantjer van de natte thrillers.
Elk verhaal hetzelfde plot, andere setting.
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 16:37 schreef ElectricEye het volgende:[..]
Dat is zeker waar, maar Cussler blijft de Baantjer van de natte thrillers.
Elk verhaal hetzelfde plot, andere setting.
Dit is denk ik inderdaad gedeeltelijk waar. Natuurlijk zijn dit geen hoogstaande literaire meesterwerkjes, maar om dit boek nou 1 ster te geven getuigd niet echt van veel kennis van zaken. In zijn genre is Clive Cussler een van de beste schrijvers. Het zijn gewoon avonturen boeken die zich voor een groot gedeelte om en onder het water afspelen. Verhalen hebben vaak dezelfde strekking maar verschillen toch allemaal. In elk boek moet Kurt of in andere boeken Dirk Pitt de wereld redden van de ondergang. Je kunt dit maar slap vinden en daarom een slecht boek noemen, maar dat is hetzelfde als alle James Bond films slecht en hetzelfde noemen.
Nee, geen hoogstaande literatuur, maar in zijn genre een zeer goede schrijver, en dit boek is er geen uitzondering op!
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 17:04 schreef goman het volgende:
[..]
Dit is denk ik inderdaad gedeeltelijk waar. Natuurlijk zijn dit geen hoogstaande literaire meesterwerkjes, maar om dit boek nou 1 ster te geven getuigd niet echt van veel kennis van zaken. In zijn genre is Clive Cussler een van de beste schrijvers. Het zijn gewoon avonturen boeken die zich voor een groot gedeelte om en onder het water afspelen. Verhalen hebben vaak dezelfde strekking maar verschillen toch allemaal. In elk boek moet Kurt of in andere boeken Dirk Pitt de wereld redden van de ondergang. Je kunt dit maar slap vinden en daarom een slecht boek noemen, maar dat is hetzelfde als alle James Bond films slecht en hetzelfde noemen.
Nee, geen hoogstaande literatuur, maar in zijn genre een zeer goede schrijver, en dit boek is er geen uitzondering op!
Hoho, ik noemde Cussler niet slecht. Het is een perfecte schrijver voor een regeanachtige zondagmiddag of een vakantie-weinig-aan-je-kop-lekker-boekie-lezen, maar verwacht idd geen hoogstande vernieuwingen in een nieuw boek van hem.
Het irritantste vind ik eigenlijk nog wel dat-ie zichzelf af en toe laat meespelen. Dat is in mijn ogen het verwerpelijkste wat een schrijver kan doen en het is de overtreffende trap van schaamteloze zelfbevlekking!
quote:Op Monday 19 November 2007 @ 17:50 schreef ElectricEye het volgende:[..]
Hoho, ik noemde Cussler niet slecht. Het is een perfecte schrijver voor een regeanachtige zondagmiddag of een vakantie-weinig-aan-je-kop-lekker-boekie-lezen, maar verwacht idd geen hoogstande vernieuwingen in een nieuw boek van hem.
Het irritantste vind ik eigenlijk nog wel dat-ie zichzelf af en toe laat meespelen. Dat is in mijn ogen het verwerpelijkste wat een schrijver kan doen en het is de overtreffende trap van schaamteloze zelfbevlekking!

Ik heb al zijn boeken over Kurt en Dirk gelezen en heb er een groot aantal in mijn bezit. Ik vind ze heerlijk weglezen. Als ik literatuur had gewild, kocht ik deze boeken niet, deze boeken zijn gewoon voor een avontuurlijke ontspanning. De humor die er in verwerkt zit en de avonturen zelf, zijn altijd geweldig.
Dat Cussler zichzelf in de boeken met Dirk Pitt schrijft, was de eerste keer net zo raar als grappig, de tweede keer was raar, daarna keek ik er niet meer van op.
Ik denk dat het gewoon een geintje is van de schrijver al hoeft het van mij niet.
Cussler is de man, heerlijkere pulp vind je niet.
Ik ben Clive Cussler niet tegengekomen in het boek, wel kwam Dirk Pitt even langs. Zo kreeg Kurt even de mogelijkheid om in de stoom-auto te rijden.
Het stoort mij niet als een schrijver zichzelf in het boek schrijft, maar het moet dan wel op een goede manier gebeuren, Stephen King heeft er zelf ook een handje van.
Ik vind het gewoon erg jammer dat de karakters zo'n enorm onecht super-karakter krijgen en dat de schrijver ontzettend veel gaten in zijn verhaal ook wijd open laat staan. Mogelijk dat de Amerikanen hier van smullen maar ik heb toch graag een groep helden die wat menselijker overkomen. En daarvan zijn meer dan genoeg voorbeelden te vinden die ook niet eens meteen Literatuur genoemd mogen worden.
Van een bestseller-auteur had ik gewoon veel meer verwacht, het viel me zwaar tegen.
Jammer dat je het boek zo slecht waardeert.. Gezien de reacties denk ik toch dat ik het boek wel wil gaan lezen... Dirk Pitt vond ik geweldig en al die boeken heb ik ook in mijn bezit inclusief de film Sahara.
mocht je het boek niet willen behouden.. ik hou me aanbevolen
quote:Op Tuesday 20 November 2007 @ 11:02 schreef Mickeys het volgende:Jammer dat je het boek zo slecht waardeert.. Gezien de reacties denk ik toch dat ik het boek wel wil gaan lezen... Dirk Pitt vond ik geweldig en al die boeken heb ik ook in mijn bezit inclusief de film Sahara.
mocht je het boek niet willen behouden.. ik hou me aanbevolen
Cussler ruless
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 20:20 schreef maduropa het volgende:
Ik vind het gewoon erg jammer dat de karakters zo'n enorm onecht super-karakter krijgen en dat de schrijver ontzettend veel gaten in zijn verhaal ook wijd open laat staan. Mogelijk dat de Amerikanen hier van smullen maar ik heb toch graag een groep helden die wat menselijker overkomen.
Dat maakt de Pitt verhalen ook een stuk beter. Pitt is menselijker op dat gebied, word kraad, neemt wraak, neemt zaken persoonlijk En dat is niet altijd hoe een padvinder-heldje het op zou lossen
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 20:20 schreef maduropa het volgende:
Ik ben Clive Cussler niet tegengekomen in het boek, wel kwam Dirk Pitt even langs. Zo kreeg Kurt even de mogelijkheid om in de stoom-auto te rijden.
Het stoort mij niet als een schrijver zichzelf in het boek schrijft, maar het moet dan wel op een goede manier gebeuren, Stephen King heeft er zelf ook een handje van.
Ik vind het gewoon erg jammer dat de karakters zo'n enorm onecht super-karakter krijgen en dat de schrijver ontzettend veel gaten in zijn verhaal ook wijd open laat staan. Mogelijk dat de Amerikanen hier van smullen maar ik heb toch graag een groep helden die wat menselijker overkomen. En daarvan zijn meer dan genoeg voorbeelden te vinden die ook niet eens meteen Literatuur genoemd mogen worden.
Van een bestseller-auteur had ik gewoon veel meer verwacht, het viel me zwaar tegen.
Mja, het is een stijl die je moet liggen. Lekker snel verhaal, wat heerlijk wegleest. Voor meer ingewikkelde plots kan je beter een andere schrijver zoeken inderdaad. Ik heb al zijn boeken staan, en in zijn genre is hij heer en meester. Wil je wat meer diepgang, dan moet je Patrick Reilly eens zoeken met zijn Scarecrow serie. Ook hetzelfde tempo, maar net ff tikkie beter uitgedacht vaak.
Toch zijn de boeken van Cussler erg goed in het realisme rond onderwaterarcheologie en duiken. Ik heb de engelse versie van het boek gelezen, en ben van mening dat een vertaling erg veel kracht verliest. In mijn ogen is het een goed boek, en is de lage beoordeling waarschijnlijk meer te wijten aan een verkeerde verwachting, dan een slecht boek.
Voor liefhebbers van deze serie zal het niet uitmaken. Elk nieuw boek koop ik van hem

.
Ik lees liever de boeken met Dirk Pitt in de hoofdrol, maar ja een ander hoofdpersoon, maar dezelfde humor!!
En over de verfilming van Sahara. Jammer dat de filmmaker de plank finaal mis sloeg met de acteur die Al Giordino speelt en niet de moeite nam om uit te leggen hoe het komt dat ze met onderdelen van een vliegtuig uit de Sahara ontsnappen.
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 16:05 schreef De_Postbode het volgende:
Inderdaad, Dirk Pitt pwnt die Kurt.
Ik vind Clive op moment heel sterk schrijven maar hij doet onder voor een andere schrijver die de vloer aanveegd met alle andere schrijvers ter wereld. Raymond E Feist owned iedereen. Ruim 500 jaar beschreven over ruim 35 tot 40 boeken.
quote:Op maandag 19 november 2007 @ 16:05 schreef De_Postbode het volgende:
Inderdaad, Dirk Pitt pwnt die Kurt.
Ik vind Clive op moment heel sterk schrijven maar hij doet onder voor een andere schrijver die de vloer aanveegd met alle andere schrijvers ter wereld. Raymond E Feist owned iedereen. Ruim 500 jaar beschreven over ruim 35 tot 40 boeken.