CD: Henry Rollins - Big Ugly Mouth e.a.

Henry Rollins ken je wellicht nog als de opgefokte duivel annex bodybuilder die "I'm a liar!" brult in één van de clips van The Rollins Band. Dit nummer is al weer meer dan tien jaar oud en in de jaren ervoor was Rollins actief als zanger van de hardcore-band Black Flag. De hyperactieve Amerikaan, die onder andere meewerkte aan het debuutalbum van Tool, kan inmiddels ook al buigen over een groot aantal spoken-word-cd's. Twee 'veelzeggende' releases lichten we er hier uit: 'Big Ugly Mouth' en 'Talk is Cheap -volume 3'.

'Big Ugly Mouth' is (net als 'Talk is Cheap') een dubbelaar, en bevat behalve de elf tracks van CD1 18 tracks van 'Short Walk On A Long Pier', dat ooit al als 'cassette-only' in zeer kleine oplage uitkwam. Dit "nieuwe" album is vorig jaar ge-remasterd, zodat Rollins zich naar eigen zeggen minder hoeft te 'generen' voor zijn produkt.

Live On Dutch Radio
De vertelstijl op deze spoken-word albums is over de gehele linie "gecontroleerd agressief". In opener 'Peach' vertelt Rollins over zijn gehate vader, en ook op de rest van de tracks maakt Rollins zich kwaad over van alles en nog wat. Gelukkig weet hij dit op kleurrijke, amusante wijze te brengen; het aanwezige publiek juicht en lacht regelmatig om de kleurrijke anekdotes uit het veelbewogen leven van Henry Rollins. Op cd2, 'Short Walk On A Long Pier', is er zelfs een Nederlands tintje terug te vinden. Behalve het feit dat er wordt geopend met 'Pre-Show in Holland' en ruwe geluidsopnames te horen zijn van 'Bullshitting With The Friendly Dutch' (een informeel babbeltje) sluit Henry Rollins met een aanstekelijk woedende performance: 'Live On Dutch Radio'.

Your Anger Manager
Het andere album, 'Talk is Cheap' bevat minder, maar langere tracks, die respectievelijk bijna anderhalf en één uur duren. Disc 1 opent met 'Your Anger Manager', en dat is wel één van de beste typeringen die de man gegeven kan worden. Net als op 'Big Ugly Mouth' is het geluid degelijk, en klinken de opnames vertrouwd en bijna huiskamer-achtig aan.

"I just want you to understand me, I beg for understanding. I'm a pissed-off motherfucker! Very angry guy. But you know that. But what I need you to really understand is: I'm not angry at you. I'm angry FOR YOU. Huge difference…"

Dit citaat komt uit 'Your Anger Manager', waarin Rollins zich op hilarische wijze voorstelt als degene die alle woede van de mensheid op zijn schouders neemt. De andere drie tracks op CD1 zijn 'War's Greatest Hits Vol.1' en '-volume 2', en 'A Love Story'. Op CD2 staan slechts twee tracks, die elk ongeveer een half uur duren. Vooral 'The Ramones' is een leuke visie van Rollins op de muziekcultuur, en een eigenzinnige lofrede over de slungelige Ramones-frontman Joey Ramone.

prekende performer
'Big Ugly Mouth' en 'Talk is Cheap -volume 3' zijn twee aardige albums die je goed kennis laten maken met Rollins als prekende performer. Je Engels hoeft niet van het allerhoogste niveau te zijn om Rollins goed te kunnen volgen. Voor de die-hard Rollins fans is dit verplichte kost. Maar honger hoeven de volgelingen van hem toch al niet te hebben, want met alle 'spoken words' van Rollins kun je al een hele lange avond vullen (volume 4 is immers inmiddels ook al uit!). Het moment van verzadiging zal bij de ene luisteraar echter veel eerder bereikt zijn dan de ander, maar je hoeft je nooit meer echt kwaad te maken, dat dien je over te laten aan Mr. 'Anger Manager' himself; Henry Rollins!

Big Ugly Mouth Label: 21361 Records Releasedatum: 20 maart 2006

Talk is Cheap Label: 21361 Records Releasedatum: 21 augustus 2006