DVD: Jane Eyre

Menig volwassene zal het boek gelezen hebben in zijn of haar middelbare schooltijd; vaste kost voor de boekenlijst: Engelse literatuur ten top. In die tijd moesten we het ook nog daadwerkelijk lezen. Uitgaven op VHS of dvd waren er immers veelal niet. Hoe anders is dat vandaag de dag. Met de verfilming van Charlotte Brontë’s Jane Eyre is er weer een klassieker op de markt gebracht. De BBC maakte er een vierdelige serie van die nu in een dubbel-dvd-box is uitgekomen. Een mooie set van een klassieker die je toch eigenlijk wel gezien en/of gelezen moet hebben.

Rang en stand
Jane (Ruth Wilson) wordt als klein meisje in eerste instantie bij haar oom en tante opgevoed. Deze zijn hier echter niet blij mee en besluiten haar naar een weeshuis te sturen. Hier groeit ze op. Met slechts één vriendin, die ook nog eens veel te jong komt te overlijden, brengt Jane haar kinder- en tienertijd door in het weeshuis; gepest en slecht behandeld. Uiteindelijk weet ze los te komen van deze nare ervaring en treedt ze in dienst van Mr. Rochester (Toby Stephens) om daar de gouvernante te worden van diens aangenomen dochter Adèle. Wat in veel liefdesverhalen gebeurt, gebeurt ook hier: Jane wordt verliefd op haar werkgever. Naar later blijkt zijn deze gevoelens wederzijds. Ondanks het verschil in stand ontstaat er toch een relatie tussen Jane en Edward (Mr. Rochester). Ze besluiten te trouwen. Echter, vlak voor de daadwerkelijke huwelijksvoltrekking komt er een mysterieus geheim aan het licht: Edward blijkt al getrouwd te zijn. Hierop besluit Jane te vertrekken. Al dolend en dwalend komt ze terecht bij St. John Rivers en zijn zusters, een klooster op het platteland. Hier wordt ze opgevangen en probeert ze haar leven weer op te pakken. Ze gaat er lesgeven, wat ze ook deed voor ze bij Mr. Rochester als gouvernante aan het werk ging. Haar liefde voor hem blijft echter. Als er dan ook nog een geheim uit haar eigen jeugd boven komt drijven en ze hiermee eindelijk in het reine kan komen, gaat ze weer op zoek naar Edward. En zoals veel liefdesklassiekers eindigen, zo eindigt ook Jane Eyre - ze leefden nog lang en gelukkig.

Meesterwerk
De casting door de BBC is erg goed. Het personage van Jane, vertolkt door Ruth Wilson, is zeer goed neergezet. In het boek wordt Jane omschreven als een niet erg aantrekkelijke doch zeer meelevende en lieve jonge vrouw. Dit beeld wordt door Wilson perfect weergegeven. Ook zij is niet uitgesproken knap, maar heeft een lieve en zachtmoedige uitstraling. Naast het karakter Jane treffen we Mr. Rochester aan, een rol van Toby Stephens. Een hele goede keus, zo blijkt. Hij weet het personage cynisch neer te zetten, met al zijn puberale streken om het geheel aandoenlijk te maken. Dat er chemie is tussen de twee hoofdrolspelers draagt alleen maar bij aan het verhaal. Naast de rolverdeling is ook de setting heel fraai. Het Engeland uit die tijd wordt mooi in beeld gebracht; de weeshuizen donker en duister, de kastelen groot en imposant en het landschap idyllisch en groen. Al met al een hele mooie vertaling van Brontë’s meesterwerk.

De uitgave komt in een mooie twee-disc-box met kartonnen hoes erom. Op elke schijf staan twee afleveringen. Op de tweede disc staan ook nog een aantal 'bloopers' als extra. Waarom 'bloopers' tussen aanhalingstekens? Omdat ze niet echt hilarisch zijn. Zelfs hier straalt de Engelse stijfheid vanaf. Ze voegen ook weinig toe aan de serie en hadden net zo goed weggelaten kunnen worden. De serie heeft het ook helemaal niet nodig, want deze staat als een huis. Het is zeker een aanrader om deze vertolking van Jane Eyre te bekijken en je zult dan ook geen spijt krijgen van de aankoop.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 14 september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: