Boek: Hanco Kolk - Meccano De Ruwe Gids

In september is het laatste deel van de serie Meccano van striptekenaar Hanco Kolk verschenen. Vijftien jaar werkte de tekenaar aan het geheel en nu is het af. Ondanks dat het boek deel uit maakt van een reeks is het goed op zichzelf te lezen, als alleenstaand stripverhaal. Voorkennis is niet nodig en dus is het boek voor iedereen te lezen. Dat maakt het tot een goede strip, bestemd voor een breed publiek. De Meccano-serie mag aangemerkt worden als één van de hoogtepunten in het stripgenre. Lezen dus!! Even lekker weg van de wereld met woord en beeld; dat is eens wat anders dan zware literaire werken...

Vorstendom
Even een korte schets van de setting:
Meccano is een klein vorstendom aan de Middellandse Zee (leg een link met plaatsen als Monaco en Dubai!). Een decadente levensstijl is de inwoners niet vreemd. De westerse samenleving wordt hier op een heerlijke satirische manier neergezet.

Miss Meccano wordt in het openbaar verkracht door een compleet door anabolen geflipte wielrenner. Gevolg is dat Céline zwanger raakt. De band tussen moeder en dochter is na de geboorte heel hecht; onafscheidelijk is het juiste woord, want Céline weigert de navelstreng die haar en de baby verbindt door te laten knippen. Enig doel in haar leven is haar dochtertje een perfect leven te geven. Hiervoor doet zij alles, maar dan ook werkelijk alles. Ook als dit uiteindelijk betekent dat hiermee het vorstendom uit elkaar zal vallen in duizenden kleine staatjes. Geluk en vrijheid hebben een hoge prijs.

Tot zover een korte beschrijving van het verhaal in dit laatste deel van de Meccano-reeks. Je moet niet te veel verklappen, een strip moet zichzelf maar vertellen. Korte woorden als hebzucht, hedonisme en opportunisme kenmerken het leven in Meccano.

Perfectie tot in de puntjes
Wat opvalt aan het album is dat Kolk de belangrijkste scènes steeds opnieuw laat terugkomen, maar telkens vertelt vanuit een ander personage. De onderlinge relaties en beïnvloeding van elkaars leven worden zo heel goed zichtbaar. Het album is geheel in een oranje-achtige monochrome kleurstelling opgezet, dit bepaald de sfeer. De zwierige stijl van Kolk is pakkend en grenst aan abstractie. Zo kennen we Kolk en zo zien we zijn werk graag. De perfectie straalt van de tekeningen af. Dit maakt dat De Ruwe Gids toch een dikke vier sterren waard is.

Hanco Kolk (1957) is zijn carrière als striptekenaar ongeveer gelijk begonnen met collega Peter de Wit. In het verleden werkten zij samen aan de strip Gilles de Geus die in het blad Eppo werd opgenomen. Een strip die, terecht, vergeleken werd met de Asterix-serie. Naast het tekenen van stripboeken houdt Kolk zich ook bezig met het schrijven van scenario's (Falco en Donjon), gaf hij een Teleaccursus 'Strip- en Cartoontekenen en maakte hij de krantenstrip 'Single' die in Het Parool verscheen.

Hanco Kolk aan zijn tekentafel

Meer Meccano? Neem een kijkje op www.meccanoonline.com/

Uitgever: De Harmonie ISBN: 9789061698289 Pagina's: 160