DVD - Shrek the third

SubheaderHet is al weer tijd voor de derde Shrekfilm op DVD. In de eerste film werden we bij de groene Ogre genaamd Shrek geïntroduceerd toen een machtshongerige Lord Farquaad in Dulac alle sprookjesfiguren uitbande. Gewapend met een ezel als sidekick stal Shrek de show en de prinses. In de tweede film ontmoette Shrek zijn schoonouders en de verborgen agenda’s van de andere sprookjesfiguren. Dit jaar verscheen het derde deel Shrek the third op het witte doek en het is nu ook op dvd verkrijgbaar. Om alles te lezen over hoe de film is kun je het beste hier kijken. In deze review spitsen we ons dan ook op de extra’s die op de tweede dvd te vinden zijn.

Computer
Behalve dat de film volledig met de computer is gemaakt, is er ook een computergedeelte op de 2e disc aanwezig. In het computergedeelte kun je kiezen voor "Shrek Smash Ups", een aantal spelletjes en wat kleurplaten. De spelletjes zijn van het eenvoudige type en bevatten gelukkig de humor die we gewend zijn van de makers. Wel zijn ze allemaal Engelstalig dus een uitleg aan de kleinsten hoe het werkt is wel nodig. Gelukkig zijn ze niet moeilijk. Wat we ook nog vinden zijn de opvoedtips van o.a. Donkey, Puss en Gingy. Deze tips krijg je overigens ook te zien en te horen op het dvd-gedeelte van de film. Uiteraard zijn daar ook nog de nodige clips en trailers van andere "Dreamworks"-films te vinden.

Subheader
Vaar zo snel mogelijk, anders wordt Shrek Koning

Complex
Als we de extra schijf in de dvd plaatsen kunnen we uit vele extra’s kiezen. Zo vinden we een jaarboek van de Worcestershire Academie waarin een aantal studenten vermeld staan. Uiteraard met de nodige commentaren daarin. Ook krijg je een drietal verwijderde scènes voorgeschoteld. Het is erg leuk om te zien hoe een schrijver zijn collega’s een scene beschrijft met behulp van een muur volgeplakt met storyboards en ze zo aan het lachen maakt. Maar toch waren ze blijkbaar niet grappig genoeg want de scènes zijn niet in de film opgenomen. Verder kun je nog genieten van interviews met de cast, waaronder de dames van Saturday Night Live die de stemmen van de prinsessen voor hun rekening hebben genomen (in de Engelse versie). En als je meer wilt weten over hoe de film is gemaakt is er nog de Techniek van Shrek. Met de overduidelijke hulp van AMD en HP zijn er ruim twintig miljoen render-uren gestoken in deze film. In de eerste film was dat vijf miljoen en in Shrek 2 tien miljoen. Als je daarbij in gedachten neemt dat de computers tegenwoordig ook nog eens veel krachtiger zijn dan tijdens de eerdere films moet het wel veel mooier zijn geworden. Alles is in de derde film dan ook vele malen complexer en levensechter dan in zijn voorgangers. Dit is dan ook goed terug te zien in de bewegingen van o.a. haren en kleding. Jammer dat de verviervoudiging alleen voor de computercapaciteit geldt, het verhaal is namelijk niet vier maal zo goed als zijn voorgangers. Maar voor de liefhebber maken de extra's het vast wel weer goed.

Label: Paramount Home Entertainment Releasedatum: 24 oktober 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: - Waardering extra's: