Film: Bløf (UMOJA de Film)

Een Manier Om Thuis Te Komen – UMOJA Live, in de volksmond ook bekend als 'Bløf the Movie'. Kan men de mannen van Bløf verwachten in een Nederlandse verfilming van 'The A-Team' of behandelt de film het moeilijke leven van vier homoseksuele, muziekmakende cowboys?

Of misschien in Karate Kid 4?

Degenen die op bovenstaande scenario’s hoopten, komen bedrogen uit. Een Manier om Thuis Te Komen – UMOJA Live (wellicht de slechtste filmtitel ooit), vertelt het verhaal van de platenmakende rondreis van het viertal (plus manager). Voor degenen die onder een rots hebben geleefd of een Nederlandse muziekfobie hebben: Bløf wou eens wat anders (en waarschijnlijk gratis op een wereldreis) en ging in vele landen opzoek naar talent om een plaatje mee te maken. Een aantal nummers die uit deze samenwerking zijn voortgekomen, zijn al grote hits geworden (o.a. Hemingway en dat ene liedje met de 'Counting Crows'). Enfin, het viertal vond dat hun reis wel waardig was voor het witte doek en dus gingen er camera’s mee op reis. Deze beelden en interviews werden gemixt met het concert in het Luxor Theater, waar Bløf samen met de meeste van hun internationale partners een spetterend optreden gaf (ik was er zelf niet bij, maar in de film vond het publiek het zo te zien erg leuk). Dus geen dikke vette actie, maar een zeer muzikale documentaire, die vol zit met leuke anekdotes.

Live from Luxor

Infotainment
We volgen niet alleen het wel en wee van de mannen van Bløf, maar ook dat van hun internationale partners. Sommige partners blijken zeer inspirerend te zijn, zoals de jonge muzikant uit Nigeria, Femi Kuti. Femi strijdt tegen de corruptie in Nigeria en probeert het land uit de armoede te halen. Dit doet hij door middel van zijn muziek. We leren hier samen met Bløf dat muziek zoveel meer kan zijn dan plaatjes maken. De reis laat ons ook zien dat er nog veel mis is in de wereld. De film integreert deze diepe kost op een goede wijze tussen de gezellige anekdotes, waardoor de film een soort van infotainment-achtige feel krijgt.

Inspirerende figuren

Nachtegaaltje onder de films
Dit muzikaal spektakel blinkt werkelijk uit door de belevenis van geluid die de film biedt. Mensen die thuis concertdvd´s kijken en beweren dat het net is alsof ze er echt bij zijn, hebben in een schijnwereld geleefd. Het UMOJA Live gedeelte van de film komt het dichtste bij 'The Real Thing'. Zorg dat je deze film ziet in een bioscoop met een goede geluidsset en wordt weggeblazen door wellicht de mooiste en warmst geluidsmix ooit! Je zal je wanen alsof je in het Luxor Theater bent, wat mede komt door de prachtige concertregistratie van Ismael ten Heuvel. Je zult dan ook moeite krijgen om niet mee te gaan klappen aan het eind van elk nummer.

Een prachtige concertregistratie

Opgehemelde muziekdvd
Hoewel Een Manier Om Thuis Te Komen – UMOJA Live een zeer uitzonderlijke reis verslaat, had de film eigenlijk ook gewoon als dvd'tje bij het nieuwe album kunnen worden geleverd. Het is dan ook de vraag of je je geld aan deze film wilt uitgegeven als er ook topfilms als A Sunday in Kigali en Half Nelson draaien. De film is en blijft zeer interessant en is een must-see voor de Bløf-liefhebber en zeker een sterke aanrader voor de muziekliefhebber en audiofiel. Wie echter een sterke docu wil zien of totaal door de magie van de bios wil worden opgeslokt, kan zijn geld beter ergens anders kwijt.

Label: Benelux Film Distributors Releasedatum: 20 september 2007

Waardering film voor de normale kijker:

Waardering film voor de muziekliefhebber: