DVD: 9-11 Los Angeles Right at your door

In eerste instantie doet de titel van de film 9-11 Los Angeles - Right at your door vermoeden dat er een directe link bestaat met de aanslagen van 11 september 2001 op het World Trade Center in New York. Maar verder dan de connectie dat het beide om een terroristische aanslag gaat, komt het niet. Dit betekent echter niet dat het verhaal daarom niet goed zou zijn of de film minder gewaardeerd dient te worden. Het enige dat de titel hier eigenlijk doet, is misleiden. Het zien van de film leidt hierdoor wel tot een verrassing omdat je als kijker een ander verhaal en andere achtergronden verwacht. De spanning is er niet minder om in deze thriller van regisseur Chris Gorak.

Het echtpaar Brad (Rory Cochrane) en Lexi (Mary McCormack) zijn pas verhuisd en wonen in Los Angeles. Het huis staat nog vol onuitgepakte dozen, maar toch moet het gewone leven weer zijn aanvang nemen. Dit betekent dat Lexi weer aan de slag moet. ZIj heeft een baan in het centrum van Los Angeles. Op een doordeweekse dag vertrekt zij van huis naar haar werk. Kort na haar aankomst vindt er in de stad en in Beverly Hills een aantal bomaanslagen plaats. Al snel lijkt het hier te gaan om aanslagen waarbij een levensgevaarlijk virus is gebruikt, dat zich door de stofwolken verspreidt over het centrum van de stad en de omliggende wijken.

Via de radio verneemt Brad, die als werkeloze muzikant thuis zit, van de aanslagen. Meteen probeert hij Lexi op haar mobiele telefoon te bereiken, maar zonder resultaat. Hij komt er maar niet door. Hij besluit in de auto te stappen en naar de stad toe te rijden. Hij hoopt daar zijn vrouw aan te treffen zodat hij haar mee kan nemen. Op weg naar de stad wordt hij echter door de politie tegengehouden en gesommeerd terug te gaan naar huis. Ondanks wat tegenstribbelen besluit Brad dit toch maar te doen. Thuisgekomen wordt hem via de radio vertelt dat hij binnen moet blijven en zijn hele huis moet afsluiten en dichttapen om zo de giftige stoffen buiten te houden. Zij die buiten zijn mogen niet naar binnen en vice versa. Als dan enkele uren later Lexi aan de deur van hun huis staat, moet Brad kiezen voor zijn eigen veiligheid en haar buiten laten staan.

Wat zich dan afspeelt is een reeks van gebeurtenissen die allen laten zien hoe gevaarlijk een gifaanval kan zijn voor een stad en zijn inwoners. Een indringend kijkje in de relatie van een man en een vrouw die gescheiden worden door dichtgetapte deuren en ramen en ieder op hun eigen manier proberen er het beste van te maken. Wie van hen zal het drama overleven? Brad, die niet naar buiten mag en dus geen kant op kan, of Lexi die buiten leeft en niet weet in hoeverre zij besmet is geraakt? Het einde van de film zal op deze vraag een verbijsterend antwoord geven.

Zoals eerder aangegeven in het intro heeft de film weinig gemeen met de aanslagen van 11 september 2001, ondanks vermoedens die door de titel worden gerezen. Deze 'misleiding' wordt echter behoorlijk goed gemaakt doordat het verhaal spannend is. Dit komt niet alleen door de manier waarop de acteurs hun rol neerzetten, je kunt de wanhoop voelen, maar ook door de wijze waarop er is gefilmd en geëdit. Vooral het feit dat de beelden grauw van kleur zijn, draagt bij aan de beleving. Het geeft je het idee dat je als kijker in dezelfde asgrauwe omgeving vol giftige stofwolken zit. Dit is een hele goede toevoeging aan de film. Het draagt bij aan het realisme. Dat de film afkomstig is van de makers van Minority Report pleit alleen maar in het voordeel. Hij is zeker van een vergelijkbaar niveau.

De dvd bevat naast de film geen extra's, maar de film alleen is al voldoende om de dvd aan te schaffen. Dit geldt zeker voor mensen die wel van een thriller houden met als thema de voor de Verenigde Staten zo realistische terroristische dreigingen van alle dag.

Label: RCV Releasedatum: 5 september 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: