DVD: Bert Haanstra - Compleet

Het was een drukte van belang, vorige week woensdag in de prachtige Koningszaal van de Amsterdamse dierentuin Artis. Voor de presentatie van de box Bert Haanstra - Compleet waren leden van de pers, geïnteresseerden, familieleden en acteurs uitgerukt. Onder leiding van Jeroen Krabbé, die sinds kort Allemaal Film presenteert, kregen de twee zoons van Haanstra, Jurre en Rimko, de eerste box officieel uitgereikt. Het was een presentatie waarbij er veel aandacht was voor de mens Bert Haanstra, voor zijn onbekende kanten en enkele persoonlijke anekdotes. Haanstra, die bijna exact tien jaar geleden overleed, werd niet alleen geëerd voor zijn baanbrekende films en documentaires, maar ook voor zijn werk als verzetsheld en bovenal als trouwe vriend, eigenwijze man en goede vader. Als eerste Nederlander won Haanstra een Oscar en nog steeds zijn zijn films en hijzelf internationaal bekend. 2007 moet het jaar worden waarin het werk van Haanstra opnieuw onder de aandacht wordt gebracht. Niet alleen door het uitbrengen van alle films van Haanstra op dvd, maar ook door diverse filmfestivals en vertoningen in het hele land.

Voor de jonge generatie betekent de naam Bert Haanstra vrijwel niets. Slechts een enkele jongere is bekend met zijn werk, terwijl één van zijn speelfilms, Fanfare nog steeds tot de best bezochte films in Nederland behoort. Meer dan twee miljoen mensen namen in 1958 de moeite om Fanfare in de bioscoop te aanschouwen. Misschien komt de verloren interesse doordat de meeste films van Haanstra in zwart-wit zijn opgenomen of misschien wel doordat het geheel wat ouderwets oogt. Zonde, want vrijwel al het werk van zijn hand is tijdloos. Er is bijna geen omroep die tijd en geld wil spenderen om de prachtige films van Haanstra aan het publiek te tonen en tot op heden was het onmogelijk om zijn werk op een andere manier te verkijgen. De rechten daarvan lagen verdeeld over meerdere instellingen en het uitbrengen van al het werk kost een vermogen. Gelukkig heeft Haanstra twee volhardende zoons op de wereld gezet, die niet alleen zelf succesvol zijn in de filmwereld, maar ook veel tijd, geld en moeite hebben gestoken in het verzamelen van materiaal en subsidie. Het resultaat mag met recht compleet worden genoemd: echt alle documentaires, bedrijfsfilms en speelfilms die ooit door Haanstra zijn gemaakt zijn op deze oeuvrerelease terug te vinden. Niet alleen is de box helemaal compleet, ook zijn alle filmbeelden opnieuw ingescanned en zijn zowel beeld als geluid flink opgevijzeld. Daarnaast is niet alleen van alle films het Nederlandse én Engelse geluidsspoor beschikbaar, maar ook zijn alle films beschikbaar met ondertiteling.

Haanstra, tijdens de opname van Alleman

Bij de beesten af, Zoo, Glas, Fanfare en Alleman, stuk voor stuk juweeltjes. Films waarin niet alleen een verhaal of portret wordt neergezet, maar vooral de mens in al haar facetten naar voren komt. Met verborgen camera's filmde Haanstra het Nederlandse volk om zijn publiek een spiegel voor te houden. In de kooien van dierenverblijven van Artis plaatste hij camera's om de mensen zo te filmen dat het leek alsof zij zelf achter de tralies waren te bewonderen. De film Glas was Haanstra's kunstzinnige en Oscarwinnende interpretatie van het productieproces van glazen flessen bij Royal Leerdam; beweging, machines en muziek leverden een fris filmisch ballet op. Stuk voor stuk voorbeelden van het revolutionaire werk van Haanstra. Al deze films -en meer- zijn dus terug te vinden in deze geweldige box, die elke liefhebber van documentaires of Nederlandse films in huis zou moeten hebben.

Hans Kaart als Geurtsen, in Fanfare

Voor de liefhebbers van het werk van Bert Haanstra is deze box een must-have. De kartonnen box, met daarin tien slimcases met daarin evenveel dvd's, kost rond de zestig euro en is algemeen verkrijgbaar. Elke slimcase bevat ook nog eens een klein boekwerkje met daarin informatie over de films die op de dvd staan. Op elke dvd vind je overigens ook nog eens allerlei extra's over de films die Haanstra heeft gemaakt. Van interviews met de cast tot een soort -zoals Jurre Haanstra tijdens de premiere zei: "Making of, avant-la-lettre" van verschillende producties. Alhoewel deze release eigenlijk al compleet is, is er nóg een editie, die misschien nog wel meer de moeite waard is. Speciaal voor de lezers van De Volkskrant is er een nog uitgebreidere box verkrijgbaar. Die release is niet alleen mooier vorm gegeven (de dvd's zijn in gewone hoesjes verpakt en niet in van die dunne), maar bevat ook nog een extraatje: een boek. Geschreven door Klaas Vos, beschrijft het niet alleen gedetailleerd de carrière van Haanstra, maar bevat ook korte omschrijvingen van alle films en foto's van de set. Het maakt het overzicht echt compleet, al komen er later dit jaar nog een ander boek over Haanstra uit en verschijnt er in oktober een documentaire over zijn leven.

Jurre Haanstra, Kees Brusse, Jeroen Krabbé en Rimko Haanstra tijdens de uitreiking

Het is niet meer dan terecht dat deze filmmaker, tien jaar na zijn overlijden, zo wordt geëerd. Complimenten voor Jurre en Rimko Haanstra en hun inzet, maar ook voor de prachtige release door Just Entertainment. Een compleet beeld van al het werk van Bert Haanstra, tien dvd's van een geweldige kwaliteit; en dat voor nog geen zeventig euro.

Label: Just Entertainment Releasedatum: 15 september 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's:

Het Nederlands Film Festival heeft dit jaar speciale aandacht voor het werk van Bert Haanstra. Op de site van het Film Festival vind je meer informatie over de voorstellingen in september en oktober. Daarnaast kun je de films van Haanstra ook bekijken op het Bert Haanstra Festival dat in oktober plaats vindt; meer informatie vind je op de site.