DVD: Dukes of Hazzard - The Beginning

De succesvolle Amerikaanse serie The Dukes of Hazzard is echt een typisch jaren '80 product. Snelle auto's, sexy dames en een hoop zinloze en 'over the top' stunts. De serie is heden ten dage nog steeds populair en werd twee jaar geleden zelfs 'vereerd' met een nieuwe film. Dezelfde karakters, maar dan ingevuld door andere acteurs, en door de teletijdmachine gehaald om het aan te laten sluiten bij de smaak van tegenwoordig. De nieuwe film was zeker financieel gezien een behoorlijk succes. Dat betekent in Hollywood vaak dat er al snel meer mee gedaan wordt. Warner Bros. brengt nu dan ook een nieuwe Dukes op de markt, in de vorm van een soort prequel. Dukes of Hazzard - The Beginning komt rechtstreeks vanuit de studio uit op dvd en is sinds kort verkrijgbaar.

Rijles in General Lee
Twee snotjongens, dat zijn de jongens van Duke. Geen levenservaring, ze denken dat ze heel wat zijn en het zijn zeker nog geen womanizers. Het lot brengt de twee neven bij elkaar op de boerderij van hun oom, Jesse. Al snel merken ze dat Hazzard County zucht onder het leiderschap van J.D. Hogg. Hij legt het hele gebied droog en dreigt de boerderij van Jesse af te pakken vanwege een achterstand in de hypotheekbetalingen. Bo en Luke proberen hun oom te helpen door illegaal alcohol te verkopen. J.D. Hogg is het een doorn in het oog, maar het lukt de politie maar niet om de twee snelle jongens te pakken te krijgen. Dan ontdekken Bo en Luke dat de drooglegging niet bedoeld is om de mensheid te behoeden voor dronkenschap, maar dat J.D. Hogg er een heel andere agenda op nahoudt.

De echte Dukes? Niet gezien!
Waar de Dukes in de televisieserie al oud en ervaren zijn, daar zijn de acteurs in Dukes of Hazzard - The Beginning nog nat achter de oren. Als fan ken je misschien al de ontstaansgeschiedenis van de stuntende jongens uit Hazzard County, maar in deze jolige prequel wordt pas echt uit de doeken gedaan hoe het duo geworden is zoals we ze kennen. Althans, dat is wat de hoes suggereert. Eigenlijk leren we vrij weinig over de Dukes. De film laat wel zien hoe de jongens samenkomen, hoe ze aan 'General Lee' komen en hoe nichtje Daisy toch opeens zo strak, fris en fruitig wordt, maar aan alles kun je zien dat het daar de makers helemaal niet om te doen is. Tuurlijk, als je je film linkt aan de Dukes, dan moet je wel meegaan in de details van de originele serie, maar het is hier alleen gebruikt als kapstok voor een goedkoop verhaal.

Geen echte mannen en vrouwen in deze Dukes of Hazzard

Op geen moment komt het echte Dukesgevoel naar voren in de film en het wordt al snel duidelijk dat Dukes of Hazzard - The Beginning eigenlijk gewoon een Highschoolkomedie is, maar dan op de set van de originele Dukes, en met hun auto. Flauwe grappen, dik aangezette karakters, een vrij tamme (en angstaanjagend dunne) Daisy Duke , matige stunts én een flinterdun verhaal zorgen ervoor dat deze film nergens piekt. De twee jonge jongens (zeker geen echte Dukes!) hebben niet echt een doel in 't leven, behalve een beetje rondrijden en seksueel getinte grapjes maken. Voor de doorgewinterde fan van de originele serie zal het even schrikken zijn en ook voor de liefhebbers van flauwe komedies biedt deze film te weinig.

Label: Warner Bros. Releasedatum: 22 augustus 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: Geen