CD: The Scene - 4 Originals

The Scene is een snippertje Nederlands muziekhistorie. Samen met soort- en tijdgenoten als de Trockener Kecks, De Dijk en natuurlijk Claw Boys Claw waren ze beeld- en gehoorbepalend voor Neerlands alternatieve muziek in de periode rondom 1990.

Recent zijn vier albums van The Scene heruitgebracht en als aantrekkelijk geprijsde vierklapper weer te koop. Niet toevallig zijn dat de vier albums die The Scene tussen 1990 en 1996 maakte voor Mercury Records (thans onderdeel van Universal).

Hoewel The Scene het ook wel eens in het Engels geprobeerd heeft, zijn alle albums in deze uitgave Nederlandstalig. Het Engelstalig repertoire heeft nooit aangeslagen, en waarschijnlijk met reden. Nederlands past beter bij zanger/voorman Thé Lau. Waar andere muzikanten worstelen met het Nederlands, hoort het wrange geknauw helemaal bij de stijl van Thé Lau. Hij is de zwoeger, de werker, en daar past het ongepolijste Nederlands perfect bij. Zijn stem is kenmerkend rauw en hees, zijn teksten benaderen soms de abstractheid van die van Blof. Het harde Nederlands benadrukt die eigenschappen alleen maar. Soms zijn de teksten té abstract. Simpeler is beter, luister maar naar eenduidige poprocksongs als Blauw, Iedereen is van de wereld, Samen, maar vooral het betoverende Open. In deze uitgave ontbreekt overigens een tekstboekje, een gemis, hoewel natuurlijk alles prima te verstaan is. De uitgave is sowieso erg karig, niets meer dan de muziek.

Niet toevallig zijn de meest aansprekende nummers te vinden op de twee eerste cd's in deze compilatie (Blauw en Open), de twee latere (Avenue de la Scene en Arena) zijn vager en minder kernachtig. The Scene is op zijn sterkst met compacte nummers, die bovendien een soort van hypnose te weeg brengen. Bas (Emilie Blom van Assendelft), drums (Jeroen Booy), gitaar (Eus van Someren) en toetsen (Otto Cooymans) samen in een eendrachtige pulserende cadans. Een geweldige basis voor de gekwelde en emotionele zang van Thé Lau. Dat deden ze op eerdere albums simpelweg beter dan op latere. Dan krijgen de teksten ook een magische glans, dan passen ze echt. Niettemin hebben ook de twee latere albums lichtpuntjes, zoals bijvoorbeeld De schaduw van het kruis, maar het vuur is minder.

Voor wie de albums van The Scene al bezit, heeft deze uitgave niets toe te voegen. Voor wie dat niet heeft, is het een goedkope manier (circa 20 euro) om ze toe te voegen aan de collectie.

Opvallend is de Engelse titel, het is immers een Nederlandstalige cd, dus waarom geen '4 Originelen' (de Raggende Manne noemden hun verzamelaar toch ook 'Het rottigste van de Raggende Manne'?). The Scene is sinds lange tijd weer spelend actief, opvallend vaak in België overigens: voor informatie zie hun website. Ongetwijfeld heeft dit de timing van deze heruitgave geïnspireerd.

Label Universal Music Datum: 26 juli 2007