CD: Blind Guardian - The Forgotten Tales (Remastered)

De Duitse power-metalband Blind Guardian bestaat al zo'n twintig jaar. In 1996 brachten ze het album The Forgotten Tales uit, waarvan dit de geremasterde versie is. Deze versie bevat drie bonusnummers en twee videoclips. Blind Guardian richt zich vaak op middeleeuwse thema's en doet meer dan alleen muziek maken. Ze vertellen verhalen met hun muziek, waarvan het album Nightfall in Middle-Earth uit 1998 een voorbeeld is. Die cd vertelt in zijn totaliteit een verhaal dat gebaseerd is op de Silmarillion van Tolkien.

Mr. Sandman
Ook de songs op dit album zijn niet de standaard metalsongs die je zou verwachten. Dat krijg je in de gaten zodra een alleraardigst koortje 'Mr. Sandman' gaat zingen. Het bevat een geweldige overgang via opvoerende gitaren naar een volle gruntzang. Het eindigt in een apart geheel van opgewekte melodie, knalharde herrie en vrolijkheid. Om maar even in de sfeer te blijven krijgt de luisteraar 'Surfin' USA' voorgeschoteld, dat in op de Blind Guardian-manier lekker ruig klinkt. The Forgotten Tales is een decennium geleden een vrij bijzonder project geweest voor Blind Guardian. Het begon als verzoek van de platenmaatschappij. Virgin wilde graag een volledig 'best of'-album bij de single en clip van 'Mr. Sandman'. Blind Guardian voelde hier niets voor. Na een paar brainstormsessies besloten ze een aantal oudere nummers van hun band opnieuw op te nemen, in akoestische versies. Ook namen ze een aantal covers op van nummers die zij simpelweg goed vonden, puur voor het plezier. Ze voegden wel een beetje 'metallization' (hun eigen term, eigenlijk 'Metall-Legierung') toe.

Boeiende verzameling
De vreemde mix van covers, herschreven eigen nummers, akoestische nummers en een live nummer (erg mooie versie van 'The Bard's Song' waarbij het publiek volledig en luidkeels meedoet) geeft een boeiende verzameling aan metalmuziek, die niet te diep in de fantasy-sfeer zakt, maar gewoon goed vermaakt. Uriah Heeps 'The Wizard' wordt vertegenwoordigd, net als Mike Oldfields 'To France' (mooi!). Je ligt krom van het lachen bij 'Barbara Ann/Long Tall Sally'. Zangkoren, gitaren en volledige orkesten worden op deze cd gebruikt voor de vertolking van de gekozen nummers. De mannen van Blind Guardian hebben duidelijk plezier gehad bij het voldoen aan het verzoek van Virgin. Overigens is dit niet de enige geremasterde Blind Guardian-cd. Ter ere van hun twintigjarig bestaan zijn de eerste acht albums gedaan. Dit levert niet alleen een fijne klank op, maar ook aantrekkelijke bonussen in de vorm van extra tracks en clips (in dit geval 'Mr. Sandman' en 'The Bard's Song'). Voor de prijs van een standaard-cd is dat helemaal geen slechte deal.

Label: Virgin Music Releasedatum: 19 juni 2007 Waardering: