Film: Half Nelson

Een blanke leraar met een drugsverslaving in een zwarte achterstandswijk, die ook nog zijn favoriete leerling lijkt te verliezen aan de drugswereld. Half Nelson lijkt veel overeenkomsten te hebben met Get Rich or Die Tryin’, The Ron Clarck Story en Trainspotting. Meer dan een jaar na de Amerikaanse première kunnen wij kijken of Half Nelson een samenschraapsel is van bovengenoemde films of misschien wel een veel te late topper is.

De houdgreep
Personages in films zitten vaak vast. Het maakt niet uit of dit nu in hun relatie is, hun werk of op een vliegveld. In Half Nelson is dit niet anders. We volgen het leven van Dan Dunne (Ryan Gosling), een geschiedenisleraar in Brooklyn. Dunne is de enige leraar op school die de klas in bedwang kan houden. Hij is dan ook een krachtig persoon in de lessen waar de kids dol op zijn. Naast zijn successen op het werk staat zijn door de drugs ‘mislukte’ privéleven. Dunne zit vast in zijn verslaving, en dat verklaart ook de titel van de film (Half Nelson is een houdgreep bij het worstelen). Als Drey (Shareeka Epps), zijn favoriete leerlinge, hem met een overdosis in de lockerroom vindt, ontstaat er een eigenaardige vriendschap. Door het voorval beginnen de twee zich meer om elkaar te bekommeren. Drey kan het niet aanzien dat Dunne zichzelf kapot maakt door middel van de drugs en Dunne kan het niet aanzien dat Drey langzaamaan een drugskoeriertje begint te worden. Als de situatie op een avond totaal escaleert, lijken beiden in een diep gat te vallen.

Dan the man

De remake
Half Nelson is een ‘remake’ van de op Sundance 2004 winnende short Gowanus, Brooklyn. Gowanus, Brooklyn was de eerste film van de net afgestudeerde Ryan Fleck en Anna Boden. Fleck en Boden hadden een idee voor een film en maakte met lokale acteurs (waaronder Shareeka Epps) een lowbudget versie van Half Nelson. Door het succes van de short was het voor het creatieve duo mogelijk hun ideeën uit te werken in een feature film.

Top notch acting, baby!
De film draait volledig op de acteerkunsten van Gosling en in wat mindere mate op die van Epps. Gosling, die zijn bekendheid grotendeels heeft verkregen met The Notebook, is enkele maanden voor het filmen naar New York verhuist. Dit deed hij om zich zo goed mogelijk in te leven in de rol. Naast Yank spelen, schaduwde Gosling ook een geschiedenisleraar in Brooklyn die op een vergelijkbare school als in de film lesgeeft. Ook trok hij veel met Epps op om hun relatie echter te laten lijken. Dit blijkt een slimme keuze van Gosling, want Half Nelson is zijn beste optreden tot nu toe. Gosling acteert zo luchtig als hij sober is waardoor je als kijker niet het idee krijgt dat hij één van de zovele drugsverslaafden is. Zijn drugsverslaving is hem echt een doorn in het oog, omdat hij zijn zaakjes op school erg goed voor elkaar heeft. Naast deze luchtige, soms erg komische scènes staan erg sterke emotionele passages. Als Gosling fel in discussie gaat met de ‘opdrachtgever’ van Drey is de spanning te snijden.

Een ijzersterke prestatie van Gosling

Naast Gosling speelt Epps ook een erg sterke bijrol. Hoewel dit haar eerste grote film is, doet ze niet onder voor de kindersterretjes die er al twintig op hun naam hebben staan. Epps’ personage is vaak alleen thuis en oogt daarom erg zelfstandig en stoer. Het nieuwe talent speelt haar personage echter op zo'n manier dat men toch door heeft dat ze nog een kind is. Dit alles zonder dat het oppervlakkig wordt, een prachtige prestatie voor een firsttimer.

Vrienden voor het leven

Zoals al eerder gezegd draait Half Nelson volkomen op het acteerwerk. Actiejunkies die verwachten gangfights te zien van triggerhappyachtige figuren kunnen deze film dan ook het beste links laten liggen. Als je echter van ijzersterk acteerwerk houdt en niet vies bent van een luchtige drama met leuke komische noten dan mag je deze film absoluut niet missen.

Label: A-Film Distribution Releasedatum: 20 september 2007
Kijkwijzer: Waardering film: