Boek: J.K. Rowling - Harry Potter & The Deathly Hallows

Geen enkele publicatie was belangrijker in het jaar 2007 dan die van het zevende en laatste Harry Potter boek. Het jaar is nog maar half voorbij en toch kan deze enorme happening niet meer geëvenaard worden. Tenzij we natuurlijk de publicatie van de Nederlandse vertaling op 17 november 2007 mee gaan tellen. Dat zal ook wel een groot feestje worden. Alhoewel het met een titel als 'De Relieken van de Dood' wel een doodse boel zal kunnen worden. 'Deathly Hallows' klinkt flink wat mysterieuzer en poëtischer. De titel van het slotdeel van de Harry Potter-reeks klinkt ook een stuk volwassener en dat is exact wat het is: volwassener. De Harry Potter die op de cover van de Engelse jeugdeditie staat, lijkt meer op Hugh Grant dan op onze geliefde tovenaarsleerling. Het verhaal heeft dezelfde groei doorgemaakt. Dit is echt geen kinderboek meer, dit is volwassen drama, horror en spanning.

Harry's queeste
Wie de Harry Potter-reeks nog niet heeft gelezen en dat wel van plan is, doet er goed aan deze review niet te lezen. Er zullen geen spoilers over Deathly Hallows te lezen zijn, maar het verhaal begint uiteraard waar de eerste zes boeken het hebben achtergelaten. En dat is in Privet Drive, het huis waar Harry zijn miserabele jeugd heeft doorgebracht onder de lamme zorgen van zijn oom en tante en in het nare gezelschap van zijn neefje. Er wordt nu niet gescholden op Harry en hij hoeft niet stiekem te doen. Harry staat op het punt om naar een geheime plek te worden gebracht voor zijn veiligheid en bevriende tovenaars hebben hetzelfde geregeld voor de familie Dursley. Dit keer trekt Harry aan de touwtjes. De eerste verrassing van het boek krijgen we als neefje Dudley zich bij het afscheid ineens grootmoedig toont en op een waardige manier afscheid neemt van Harry. Bij het lezen van dat fragment heb je al goed door dat dit boek anders zal zijn dan de andere zes. Er is groei te bemerken in alle aanwezigen en niet in het minst in Harry zelf. Hij is na de dood van Dumbledore (zei toch dat je niet moest doorlezen!) neerslachtig en is zich bewust van de enorme taak die hem wacht. Na de in de soep gelopen tocht naar Harry's nieuwe schuilplaats (sensationele actie!), staat het boek in het teken van Harry's queeste: het zoeken van de Horcruxes, de delen van Voldemorts ziel. Zijn twee beste vrienden, Hermione en Ron, zullen hem uiteraard vergezellen.

Geruchten & werkelijkheid
Sinds de publicatie van het zesde boek, Harry Potter and the Halfblood Prince, twee jaar geleden gonst het van de geruchten over het einde van de reeks. J.K. Rowling heeft zelf verklapt dat twee belangrijke personages de dood zouden vinden in dit slotdeel. De wereld raakte verdeeld. De ene helft geloofde dat Harry zou sterven, de andere helft meende te kunnen voorspellen dat het niet Harry was die de dood zou vinden. En er gaan personages dood in dit duistere boek, belangrijke en minder belangrijke personages. Het is onmogelijk om niet mee te leven met Harry's verdriet, eenzaamheid en onzekerheid. Hij kreeg een taak van Professor Dumbledore en moet die maar naar eigen inzicht volbrengen. Niemand kan hem vertellen hoe hij de klus moet klaren. Slechts zijn instinct is zijn leidraad. Hij heeft vrienden, aan wie hij twijfelt en die twijfelen aan hem. Deze 'coming of age'-roman is een waardige afsluiter van de HP-reeks, alhoewel het ook vele fans zal teleurstellen. Er is namelijk geen Hogwarts, er is geen Hogwarts Express, er zijn geen lessen, er is geen gegein in de hallen. Het verhaal speelt zich grotendeels af in de huizen waar Harry nog veilig kan verblijven en op een groot aantal verschillende kampeerplekken in bossen. De humor is nog wel aanwezig in dit boek, maar de algehele toon is een stuk minder licht en luchtig dan in de andere delen. Toch is Deathly Hallows een waardige afsluiter van de reeks, juist omdat Rowling het lef had om Harry zich te laten ontwikkelen en hem niet te laten stranden als ééndimensionaal tovenaarsleerlingetje. De epiloog is een doodzonde, dat dan weer wel. Volkomen overbodig proza en een zwaar minpunt voor het boek.

18+?
Overigens is het erg amusant om te ontdekken dat mensen die de 'adult edition' van het boek hebben besteld, daadwerkelijk denken dat de tekst een stuk spannender is dan die van de 'children's edition'. Uiteraard heeft Rowling niet twee verschillende versies van het boek geschreven. Het verschil zit uitsluitend in de covers, waarvan de eerste in deze review de childrens edition is en de tweede de adult edition. Helaas, geen extra spannende avonturen voor Harry. Daniel Radcliffe, HP-acteur, compenseert dat aardig door poedelnaakt in het theaterstuk Equus te spelen.

De toekomst
Rowling is al bezig met het schrijven van twee nieuwe romans, houdt de optie voor een achtste Harry Potter open en gaat een Harry Potter-encyclopedie schrijven. Harry Potter dood? Nee, echt niet!

Uitgever: Bloomsbury ISBN: 978 0 7475 9105 4 Pagina's: 607