
Geen enkele publicatie was belangrijker in het jaar 2007 dan die van het zevende en laatste Harry Potter boek. Het jaar is nog maar half voorbij en toch kan deze enorme happening niet meer geëvenaard worden. Tenzij we natuurlijk de publicatie van de Nederlandse vertaling op 17 november 2007 mee gaan tellen. Dat zal ook wel een groot feestje worden. Alhoewel het met een titel als 'De Relieken van de Dood' wel een doodse boel zal kunnen worden. 'Deathly Hallows' klinkt flink wat mysterieuzer en poëtischer. De titel van het slotdeel van de Harry Potter-reeks klinkt ook een stuk volwassener en dat is exact wat het is: volwassener. De Harry Potter die op de cover van de Engelse jeugdeditie staat, lijkt meer op Hugh Grant dan op onze geliefde tovenaarsleerling. Het verhaal heeft dezelfde groei doorgemaakt. Dit is echt geen kinderboek meer, dit is volwassen drama, horror en spanning.
Harry's queesteWie de Harry Potter-reeks nog niet heeft gelezen en dat wel van plan is, doet er goed aan deze review niet te lezen. Er zullen geen spoilers over
Deathly Hallows te lezen zijn, maar het verhaal begint uiteraard waar de eerste zes boeken het hebben achtergelaten. En dat is in Privet

Drive, het huis waar Harry zijn miserabele jeugd heeft doorgebracht onder de lamme zorgen van zijn oom en tante en in het nare gezelschap van zijn neefje. Er wordt nu niet gescholden op Harry en hij hoeft niet stiekem te doen. Harry staat op het punt om naar een geheime plek te worden gebracht voor zijn veiligheid en bevriende tovenaars hebben hetzelfde geregeld voor de familie Dursley. Dit keer trekt Harry aan de touwtjes. De eerste verrassing van het boek krijgen we als neefje Dudley zich bij het afscheid ineens grootmoedig toont en op een waardige manier afscheid neemt van Harry. Bij het lezen van dat fragment heb je al goed door dat dit boek anders zal zijn dan de andere zes. Er is groei te bemerken in alle aanwezigen en niet in het minst in Harry zelf. Hij is na de dood van Dumbledore (zei toch dat je niet moest doorlezen!) neerslachtig en is zich bewust van de enorme taak die hem wacht. Na de in de soep gelopen tocht naar Harry's nieuwe schuilplaats (sensationele actie!), staat het boek in het teken van Harry's queeste: het zoeken van de Horcruxes, de delen van Voldemorts ziel. Zijn twee beste vrienden, Hermione en Ron, zullen hem uiteraard vergezellen.
Geruchten & werkelijkheidSinds de publicatie van het zesde boek,
Harry Potter and the Halfblood Prince, twee jaar geleden gonst het van de geruchten over het einde van de reeks. J.K. Rowling heeft zelf verklapt dat twee belangrijke personages de dood zouden vinden in dit slotdeel. De wereld raakte verdeeld. De ene helft geloofde dat Harry zou sterven, de andere helft meende te kunnen voorspellen dat het niet Harry was die de dood zou vinden. En er gaan personages dood in dit duistere boek, belangrijke en minder belangrijke personages. Het is onmogelijk om niet mee te leven met Harry's verdriet, eenzaamheid en onzekerheid. Hij kreeg een taak van Professor Dumbledore en moet die maar naar eigen inzicht volbrengen. Niemand kan hem vertellen hoe hij de klus moet klaren. Slechts zijn instinct is zijn leidraad. Hij heeft vrienden, aan wie hij twijfelt en die twijfelen aan hem. Deze 'coming of age'-roman is een waardige afsluiter van de HP-reeks, alhoewel het ook vele fans zal teleurstellen. Er is namelijk geen Hogwarts, er is geen Hogwarts Express, er zijn geen lessen, er is geen gegein in de hallen. Het verhaal speelt zich grotendeels af in de huizen waar Harry nog veilig kan verblijven en op een groot aantal verschillende kampeerplekken in bossen. De humor is nog wel aanwezig in dit boek, maar de algehele toon is een stuk minder licht en luchtig dan in de andere delen. Toch is
Deathly Hallows een waardige afsluiter van de reeks, juist omdat Rowling het lef had om Harry zich te laten ontwikkelen en hem niet te laten stranden als ééndimensionaal tovenaarsleerlingetje. De epiloog is een doodzonde, dat dan weer wel. Volkomen overbodig proza en een zwaar minpunt voor het boek.
18+?Overigens is het erg amusant om te ontdekken dat mensen die de 'adult edition' van het boek hebben besteld, daadwerkelijk denken dat de tekst een stuk spannender is dan die van de 'children's edition'. Uiteraard heeft Rowling niet twee verschillende versies van het boek geschreven. Het verschil zit uitsluitend in de covers, waarvan de eerste in deze review de childrens edition is en de tweede de adult edition. Helaas, geen extra spannende avonturen voor Harry. Daniel Radcliffe, HP-acteur, compenseert dat aardig door poedelnaakt in het theaterstuk Equus te spelen.
De toekomstRowling is al bezig met het schrijven van twee nieuwe romans, houdt de optie voor een achtste Harry Potter open en gaat een Harry Potter-encyclopedie schrijven. Harry Potter dood? Nee, echt niet!
Uitgever: Bloomsbury
ISBN: 978 0 7475 9105 4
Pagina's: 607
Waardering: 




Let op! Zet spoilers tussen de zogenoemde spoilertags, zie de FAQ.
Lees ook:
»
17/05 Boek: Tosca Niterink - Klimmen naar kruishoogte0
»
15/05 Boek: Willem Claassen - Park3
»
07/05 Boek: Denise Mina - Het einde van de wespentijd0
»
05/05 Boek: Jew Face - David Groen4
|
Ja, als je een boek laat reviewen door een Potter fan ga je een hoog cijfer krijgen. Lekker objectief.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 10:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja, als je een boek laat reviewen door een Potter fan ga je een hoog cijfer krijgen. Lekker objectief.
Ja, het is veel beter om het boek te laten reviewen door iemand die nog geen enkele Potter heeft gelezen. Die zal ook echt volgen waar het allemaal over gaat en het boek op de juiste waarde schatten.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 10:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja, als je een boek laat reviewen door een Potter fan ga je een hoog cijfer krijgen. Lekker objectief.
Harry Potter-lezers lijken me nou net de doelgroep van zo'n review, hoewel die m niet naar aanleiding van deze review zullen halen maar waarschijnlijk al gelezen hebben. Maar je wilt een 7e deel uit een serie toch niet laten reviewen door iemand die de rest niet kent? En zodra je de eerste 6 hebt gelezen ben je toch redelijk verslingerd danwel geinteresseerd.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er iemand is die dit boek gaat lezen zonder Potter fan te zijn. Dan haak je neem ik aan al eerder af dan bij het laatste boek.
Ik vond persoonlijk de afwikkeling van het verhaal wat minder in dit boek. ik vind niet dat er een bevredigend antwoord is gegeven op wat er met de overlevende personages en de rest van de wereld gebeurde na de afloop.
We zijn een maand verder en er zijn inmiddels al 11 miljoen exemplaren verkocht, denk dat mensen zich niet meer laten leiden door een recensie over dit (Engelstalige) boek.
Ikzelf vind de boeken erg slecht geschreven. De films zijn wel oke.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 11:26 schreef SunChaser het volgende:
Ikzelf vind de boeken erg slecht geschreven. De films zijn wel oke.
Zoals al eens eerder geschreven in een van de topics hier over; de boeken worden steeds beter. Het eerste deel is inderdaad nog niet echt super geschreven, maar J.K. komt beter in vorm gaande weg de serie.
quote:De epiloog is een doodzonde, dat dan weer wel. Volkomen overbodig proza en een zwaar minpunt voor het boek.
Eensch, ze had het beter iets dichter bij huis kunnen houden. Bijvoorbeeld een maand nadien oid. Maar goed het is haar keuze
Harry Potter ging uiteindelijk de pijp uit toch?
Een goed geschreven boek! Ik vind sommige personage's leuk ontwikkeld. Vooral die van Neville Longbottem. Daar stond ik echt even van te kijken.
Er zaten veel spannende, ontroerende en komische opmerkingen in het boek.
Sommige vrienden van mij vonden het laatste hoofdstuk niet zo, maar ik vond het juist wel leuk.
Vergeleken met het aller eerste boek is Rowling zeker beter geworden met schrijven.
Ik vind deel 6 zeker geen kinderboek meer. Eigenlijk vanaf deel 4 al niet meer.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:10 schreef doemaardrie het volgende:- spoiler -
Moet je het boek lezen
Ik vond hem leuker an 5 en 6, die waren iets voorspelbaarder, en idd Neville is wel echt de verrassing!
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 12:13 schreef vaika83 het volgende:
Een goed geschreven boek! Ik vind sommige personage's leuk ontwikkeld. Vooral die van Neville Longbottem. Daar stond ik echt even van te kijken.
Er zaten veel spannende, ontroerende en komische opmerkingen in het boek.
Sommige vrienden van mij vonden het laatste hoofdstuk niet zo, maar ik vond het juist wel leuk.
Vergeleken met het aller eerste boek is Rowling zeker beter geworden met schrijven.
Ik vind deel 6 zeker geen kinderboek meer. Eigenlijk vanaf deel 4 al niet meer.
Deel 5 vond ik ook al geen kinderboek meer. Er gebeurde zo'n beetje niks leuks en de nare kanten van Harry's karakter kwamen akelig duidelijk naar voren.
Deel 7 vond ik een goede afsluiter. De epiloog was echter een domper. Had die wat langer gemaakt of gewoon weggelaten.
Oh, en de films zuigen over het algemeen. Deel 3 was gezegend met een goede regisseur en de laatste was wel ok, maar verder...
SPOILER!!
DARTH VADER IS HARRY Z'N VADER
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 10:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja, als je een boek laat reviewen door een Potter fan ga je een hoog cijfer krijgen. Lekker objectief.
Jouw drang om FIPO's te scoren leidt dus tot dit soort onzinnige opmerkingen.
OT: Ik vond Deadly Hallows minder dan Half Blood Prince en Order of the Phoenix. Ik had echt het idee dat Rowling haast had, ze bleef niet erg lang stil staan bij bepaalde gebeurtenissen en soms leek het boek meer op fanfiction dan 'the real thing'. Persoonlijk denk ik dat het een beter boek was geweest als ze er 200 pagina's langer over had gedaan. Desalniettemin is het boek een must have voor de fans
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 14:23 schreef hamkaastosti het volgende:
SPOILER!!
- knip -
Levert dat geen copyrightproblemen op
Vond persoonlijk alleen het begin en het einde sterk. De paar honderd pagina's daartussen waren vooral opvulling. Niet bijzonder interessant om te lezen. Wel een volwaardige afsluiting van de serie.
En dat epiloog was vrij kansloos idd.
Dat dácht ik eerst ook, maar ze voert het tempo op, op het begin lijkt het een sleur te worden, daarna gaat alles in razend tempo omhoog, 2 weken na het uitgelezen te hebben vind ik zeker niet dat er 200 pagina's aan toe gevoegd hadden gedient te worden. De Epiloog was..mwa, ik ben hem steeds weer opnieuw aan het lezen om te kijken of er iets nieuws in zit. Ze heeft gezegd dat ze het wazig wilde laten, omdat je jezelf diende te wanen in de mist waar zij zich bevonden, maar dit vond ik minder. Ik hoop dat ze iets van een reunië boek gaat schrijven voor comic relief, maar dit lijkt me stug.
Leuk boek. Best nog wel spannend. Jammer van dat toegevoegde Hollywood einde. Tevens word J.K. geholpen met het schrijven.
Harry had gewoon moeten streven en dan was het afgelopen.
Niet dit.
Neville Longbottom was inderdaad een verrassing voor me, net zoals het hoofdstuk "The Prince's Tale".
Super boek, mooie afsluiter van de serie, alleen die epiloog... Tsja. Ik had gehoord dat ze eerst ieder kind van elke Weasley op had geschreven, maar dat toch geschrapt heeft. Wat mij betreft had ze dat er in mogen laten, en sowieso dat hoofdstuk beter uit mogen werken.
Maar verder:
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:55 schreef MrsO het volgende:Neville Longbottom was inderdaad een verrassing voor me, net zoals het hoofdstuk "The Prince's Tale".
Super boek, mooie afsluiter van de serie, alleen die epiloog... Tsja. Ik had gehoord dat ze eerst ieder kind van elke Weasley op had geschreven, maar dat toch geschrapt heeft. Wat mij betreft had ze dat er in mogen laten, en sowieso dat hoofdstuk beter uit mogen werken.
Maar verder:

zoals je zelf al zegt, ze heeft het zelf ook beter uitgewerkt, ze had inderdaad alle Weasley kinderen willen opschrijven die geboren waren in de laatste 19 jaar. Ze heeft er dus bewust voor gekozen om ons niet volledig, danwel wazig te informeren. Ik was persoonlijk meer geinteresseerd in het feit hoe ze hun NEWTS hebben gehaald en wie er Headmaster is geworden. Was ook leuk om een lijst daarvan te zien, en de leraren die 19 jaar later les gaven daar.
maar goed, mijn wil is geen wet.
Volwassen drama, horror en spanning? Right, klinkt alsof je er nachtmerries van hebt gehad. Het blijven kinderboeken die zijn geschreven om er zo rijk mogelijk van te worden.
De boeken zijn gewoon troep en de films zijn wel ok, wat alleen maar door de SFX komt en niet door het spetterende acteerwerk of het geniale verhaal.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 11:26 schreef SunChaser het volgende:
We zijn een maand verder en er zijn inmiddels al 11 miljoen exemplaren verkocht, denk dat mensen zich niet meer laten leiden door een recensie over dit (Engelstalige) boek.
Ikzelf vind de boeken erg slecht geschreven. De films zijn wel oke.
Ikzelf vind jouw columns erg slecht geschreven en kies er daarom voor om die niet (meer) te lezen. Datzelfde kun jij ook doen met de boeken. Als je de boeken niet leest, voegt je reactie hier niks toe.

Ik vind het inderdaad ook wel een passend einde van het boek, met een compleet overbodige epiloog. De rol van Dumbledore in het geheel vond ik nog wel het meest verrassende van alles. J.K. Rowling is compleet binnen, maar ik vind dat dat gedeeltelijk ook terecht is. De boeken hebben mij vanaf deel vier in de houdgreep genomen en niet meer losgelaten...
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:07 schreef Morthill het volgende:
Vond persoonlijk alleen het begin en het einde sterk. De paar honderd pagina's daartussen waren vooral opvulling. Niet bijzonder interessant om te lezen. Wel een volwaardige afsluiting van de serie.
Bij een tweede lezing worden die tussenpagina's een stuk interessanter, omdat je niet meer zo gehaast bent om naar het einde toe te gaan. Dat was bij mij tenminste zo
Rowling had kunnen schrijven wat ze wilde, al die schapen hadden de boeken toch wel gekocht. Daaruit maak ik op dat het bagger geschreven is en daarvoor hoef ik ze niet eens te lezen. Harry Potter is gewoon troep voor mensen die zich hopeloos willen verplaatsen in een figuur uit een kinderboek.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 16:38 schreef Justevo het volgende:
Volwassen drama, horror en spanning? Right, klinkt alsof je er nachtmerries van hebt gehad. Het blijven kinderboeken die zijn geschreven om er zo rijk mogelijk van te worden.
De boeken zijn gewoon troep en de films zijn wel ok, wat alleen maar door de SFX komt en niet door het spetterende acteerwerk of het geniale verhaal.
Het rare is dat de meeste boekenliefhebbers de films troep vinden en de boeken wel wat leuk vinden.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:14 schreef Justevo het volgende:
Rowling had kunnen schrijven wat ze wilde, al die schapen hadden de boeken toch wel gekocht. Daaruit maak ik op dat het bagger geschreven is en daarvoor hoef ik ze niet eens te lezen. Harry Potter is gewoon troep voor mensen die zich hopeloos willen verplaatsen in een figuur uit een kinderboek.
Bagger geschreven is heel wat anders, haar schrijfstijl in the deathly hallows is mooi, goed uitgewerkt, en zoals altijd, flink gedetailleerd, menig Nederlander zal bovendien flink struikelen over de complexiteit van dit boek, dit en het taalgebruik van Rowling. Ik vind dan ook niet dat het onder het vakje ' Kinderboek ' hoort te staan.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:14 schreef Justevo het volgende:
Rowling had kunnen schrijven wat ze wilde, al die schapen hadden de boeken toch wel gekocht. Daaruit maak ik op dat het bagger geschreven is en daarvoor hoef ik ze niet eens te lezen. Harry Potter is gewoon troep voor mensen die zich hopeloos willen verplaatsen in een figuur uit een kinderboek.
Ik snap je logica niet helemaal. Omdat Rowling alles had kunnen schrijven wat ze wilde en omdat blijkbaar een heleboel mensen de boeken leuk vinden en daarom dit nieuwe deel ook zonder twijfel (gaan) kopen, is het bagger? Het komt een beetje op mij over alsof je je wil afzetten tegen iets wat populair is. Dat daarvoor alle logica overboord gegooid moet worden, lijkt je niet tegen te houden.
Correct me if I'm wrong though.
Ps. Is het niet vaker zo dat mensen boeken lezen om even uit het dagelijks leven getild te kunnen worden? En volgens mij is dat niet alleen voorbehouden aan kinderboeken.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 18:39 schreef Sjurch het volgende:
[..]
Bagger geschreven is heel wat anders, haar schrijfstijl in the deathly hallows is mooi, goed uitgewerkt, en zoals altijd, flink gedetailleerd, menig Nederlander zal bovendien flink struikelen over de complexiteit van dit boek, dit en het taalgebruik van Rowling. Ik vind dan ook niet dat het onder het vakje ' Kinderboek ' hoort te staan.
Zo complex zal het wel niet zijn aangezien kinderen het ook moeten kunnen lezen en begrijpen. Dus dat zal allemaal wel meevallen.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:35 schreef Rikketik het volgende:
[..]
Ik snap je logica niet helemaal. Omdat Rowling alles had kunnen schrijven wat ze wilde en omdat blijkbaar een heleboel mensen de boeken leuk vinden en daarom dit nieuwe deel ook zonder twijfel (gaan) kopen, is het bagger?
Als het boek daadwerkelijk bagger zou zijn geweest, het is nu gewoon simpel een boek dat vermaakt voor sommigen, hadden al die miljoenen mensen het boek alsnog gekocht om later te kunnen concluderen dat het bagger is. Rowling had kunnen schrijven wat ze wilde.
Als docent op een kunstinstelling -eerbiedige stilte ingelast- wil ik bekennen dat J.K Rowling fantastisch kan schrijven. Ik heb overigens alles in het Engels gelezen, bij de vertaling naar het Nederlands moet doorgaans tachtig procent van de spanning weggegooid worden, roekeloze fantasie zonder ouderlijke supervisie schijnt schadelijk te kunnen zijn voor Nederlandse kinderziel. Whatever.
Rowling stijgt ver boven de basisvoorwaarden van het schrijversambacht uit, zet een diep-gelaagde wereld neer die in de eerste instantie onschuldig oogt, maar tegelijkertijd de lezer (v/m) mee laat worstelen met de steeds complexer wordende levensvraagstukken van de hoofdpersonages (die maar weinig mensen in het leven zelf tegen zullen komen).
SPOILERPrachtig einde. Gemene, wrede oorlogstijd die met de nodige impact afgesloten moet worden. Zoals altijd geen enkele ruimte voor flat characters en voorspelbare wendingen. Ik zal Harry erg missen. Ohja, dat geneuzel over de epiloog: Ja, het avontuur is afgelopen, en Harry is gewoon een pappie geworden die het leven van een pappie leidt. Zo gaat dat. En zo stop je een serie ook vrij definitief.
Misschien krijgen we nog een vervolg met Albus en Scorpio.

quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:38 schreef Justevo het volgende:
[..]
Als het boek daadwerkelijk bagger zou zijn geweest, het is nu gewoon simpel een boek dat vermaakt voor sommigen, hadden al die miljoenen mensen het boek alsnog gekocht om later te kunnen concluderen dat het bagger is. Rowling had kunnen schrijven wat ze wilde.
Dat had ze kunnen doen inderdaad, maar getuige de reacties van die miljoenen mensen (overwegend positief), kun je concluderen dat ze dat niet gedaan heeft. Waarom is het boek dan toch bagger?
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 10:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja, als je een boek laat reviewen door een Potter fan ga je een hoog cijfer krijgen. Lekker objectief.
Valt wel mee hoor, ik ben een "potter fan" en vond het boek erg meevallen. Ik and verwacht dat het een afmakertje was, vaak vallen de laatste delen iets tegen omdat het einde te verwachten was.
Dit deel is vanaf begin tot eind spannend, en zelfs karakter en events uit deel 1 komen in een keer terug.
Een absoluut topboek.
Een ding heb je natuurlijk gelijk in, niet potter fans lezen geen deel 7, maar zijn al afgehaakt bij deel 1 of zo
ArchEnemy, je een-na-laatste alinea mag ook wel in een spoiler tag
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 22:31 schreef Dennis_enzo het volgende:ArchEnemy, je een-na-laatste alinea mag ook wel in een spoiler tag
Oepz.

Kannem niet meer editten... (modje?)
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 22:40 schreef ArchEnemy het volgende:[..]
Oepz.

Kannem niet meer editten... (modje?)
Done.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:36 schreef Justevo het volgende:
[..]
Zo complex zal het wel niet zijn aangezien kinderen het ook moeten kunnen lezen en begrijpen. Dus dat zal allemaal wel meevallen.
Rowlings schrijfstijl is gedurenderwijs de boeken ook veranderd, boeken 1 2 en 3 ( 4 ) waren nog wel vermakelijk, sinds OOTP heeft het boek gewoon een heel andere wending genomen, de complexiteit van het verhaal wordt nog beredeneerd door vele mensen, lees maar eens wat artikelen op
www.dumbledoreisnotdead.com. Een kind van 10 kán dit soort complexiteit in mijn ogen ook nog niet snappen.
Lees chapter 35 maar eens, kun je zelf beoordelen of het boek complex in elkaar zit of niet.
quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 @ 10:45 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Ja, als je een boek laat reviewen door een Potter fan ga je een hoog cijfer krijgen. Lekker objectief.
Sorry hoor maar als het boek ruim 11 mil keer over de toonbank ging over de hele wereld dan zegt dat toch wel wat
Ik kan de hele reactie wel in spoilers gaan zitten typen, maar dat vind ik wat jammer. Ik ga net als de reviewer nergens specifiek op in, maar beter kun je deze reactie (net als de meeste reacties hierboven) niet lezen als je wacht op RvdD. Net als in de review verwijs ik wel naar algemene gebeurtenissen.
De eerste keer dat ik het boek las vond ik het 'wel aardig'. De tweede keer vond ik hem stukken, stukken beter. Kleine details die Rowling in de boeken weet te verwerken zijn echt fantastisch om te lezen. Daarom is het zo leuk om de boeken meerdere keren te lezen, elke keer ontdek je wel weer wat nieuws. En je kunt lekker discussiëren en nadenken over de boeken.
Nu ik interviews heb gezien en gelezen van ná DH ben ik zelfs de epiloog anders gaan zien. De epiloog is wat cheesy, maar er zit veel achter de epiloog.
Er zitten wat rustmomenten in, maar dat vind ik wel fijn voor de leesbaaheid. Waar in vorige boeken lessen zaten om rustmomenten te hebben, moest nu natuurlijk wat anders zijn,.
Wat me opviel waren de talloze verwijzingen naar WOII. Persoonlijk vond ik dit wel een leuke toevoeging.
Veel actie, veel achtergrond. Uiteindelijk vind ik het een geweldig boek en zal het een van mijn favorieten uit de serie worden.
Emomoment:
SPOILERDobby's dood.

Prachtig beschreven.
Oh en over de TT:
SPOILERIk vond de Deathly Hallows wel een leuke toevoeging aan het verhaal, ook al raakte het daardoor wat overvol. Vooral dat sprookje.

Een spectaculair begin, een iets te traag middenstuk en een grandioos einde. Ik had een gok gedaan op hoe het af zou lopen en kreeg wel gelijk, maar niet op de manier zoals ik had verwacht. En dat is de grote kunst, een einde verzinnenn dat niemand voorziet.
The Deathly Hallows zijn geen toevoeging, maar juist dé manier waarop het einde neer gezet wordt. Heb je het laatste gevecht wel goed gelezen?
* bovendien niet alleen het laatste gevecht, de Deathly Hallows hebben gewoon álles te maken met het laatste boek, en de manier waarop alles plaatsvind ( denk aan Dumbledore ) zéker geen overvolle toevoeging.
quote:Op maandag 13 augustus 2007 @ 11:34 schreef Sjurch het volgende:
The Deathly Hallows zijn geen toevoeging, maar juist dé manier waarop het einde neer gezet wordt. Heb je het laatste gevecht wel goed gelezen?
* bovendien niet alleen het laatste gevecht, de Deathly Hallows hebben gewoon álles te maken met het laatste boek, en de manier waarop alles plaatsvind ( denk aan Dumbledore ) zéker geen overvolle toevoeging.
Dan nog is het een toevoeging. Door alle uitleg die eromheen gegeven moet worden raakt het boek wat vol. Je hebt nu de DH én de Horcruxen. Ik vond het leuk hoor, daar niet van, en het was belangrijk voor het verhaal. Maar dat maakt nog niet dat het geen toevoeging is.
quote:Op maandag 13 augustus 2007 @ 14:00 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Dan nog is het een toevoeging. Door alle uitleg die eromheen gegeven moet worden raakt het boek wat vol. Je hebt nu de DH én de Horcruxen. Ik vond het leuk hoor, daar niet van, en het was belangrijk voor het verhaal. Maar dat maakt nog niet dat het geen toevoeging is.
Klopt, maar het was een nodige toevoeging voor het boek, anders was het gewoon horcrux hunting geweest. Bovendien geven de DH heel veel informatie over Dumbledore wat (voor mij) het boek niet te vol maakt maar juist precies goed, de diepgang achter de DH is geweldig, ik kan persoonlijk ook niet zien waarom jullie het daarom een vol boek vinden. Dat van de Horcruxen was toch al bekend, wat had je dan gewilt? zodat het niet overvol zou zijn? minder informatie over het verleden, etc, etc?
Ik heb dan ook gezegd dat ik het een leuke aanvulling vond.