CD: Nemesea - In Control

De allereerste met een platendeal van het Nederlandse initiatief Sellaband! En dan ook nog uit Nederland komen, een mooiere promo kun je je als band en organisatie niet wensen toch? Nemesea flikte het om als eerste met $50.000 van 'believers' over de eindstreep te komen. Deze believers zijn fans die de band steunen met een financiële bijdrage en dankzij hen kan Nemesea hun album In Control nu uitbrengen via Sellaband.

Engel
Nemesea werd in 2002 opgericht door zangeres Manda en gitarist HJ op het conservatorium in Groningen en draait dus al een aantal jaren mee. In 2003 werd 'Mana' uitgebracht en presteerde de band het in het voorprogramma van 'After Forever' te spelen. De kaarten zijn nu echter nogmaals geschud en laten een hele goede hand zien voor de band. Op 16 augustus staan ze zelf in Paradiso en het vijftal heeft met 'In Control' weer een steentje bijgedragen aan het gothic metal geluid in Nederland. De band heeft een iets commerciëler en hitgevoeliger geluid dan bijvoorbeeld After Forever, maar laat muzikaal niets te wensen over. Het debuut 'Mana' bevatte wel nog dat duistere gothic geluid. Op 'In Control' is dat wat meer op de achtergrond beland, waarschijnlijk mede door producer Tony Platt (AC/DC, Iron Maiden) en Ronald Prent (Rammstein, Lacuna Coil).
De stem van Manda Ophuis is als van een engel en ondanks dat enkele tracks wel eens iets Evanescence-achtigs ('Broken' qua titel en geluid bijvoorbeeld) hebben, zingt Manda Amy Lee er met gemak uit. Haar indrukwekkende bereik lijkt zonder veel moeite gehaald te worden, iets wat van Amy Lee (en zeker live) niet gezegd kan worden.

Breaks en bruggen
Opener 'No More' begint voortvarend, een donkere opening, break, engelenstem, duistere toetsen, riffjes en bang! Een melodieuze goth-hitsingle is geboren. Ook titeltrack 'In Control' creëert een mooie spanning maar bevat wel erg veel breaks en bruggetjes. 'Home' zorgt vervolgens voor een melancholische sfeer en de stem van Ophuis blijft ook hier de bindende factor. Op 'The Way I Feel' slaan de winnaars van de gouden en zilveren Sellabandplak de handen ineen. Cubworld en Nemesea verzorgen hier het eerst rustmoment van de plaat. Absoluut geen gothic metal meer en sommige genreliefhebbers zullen wel even hun schouders ophalen, maar het zij zo. Met 'Remember' beukt Nemesea er weer lustig op los en de plaat wordt in dezelfde stijl afgesloten als waarmee deze begon. Dat is misschien het enige nadeel aan het album. Eenzelfde trucjes van breaks, bruggetjes en sinistere synthgeluiden her en der refereren nogal eens aan elkaar. Hierdoor zal het album moeten groeien zodat de lagen langzaam wat uit elkaar getrokken worden. Desalniettemin, Nederland heeft er weer een potentie in de (toegankelijke) gothic metalscene bij!

Label Sellaband Datum: juni 2007 Waardering: