DVD: The Ghost Whisperer - The Complete First Season

Geesten, spoken, aardgebonden zielen: het hiernamaals is hot. Combineer dit met een niet onaantrekkelijke Hollywood-actrice en een wekelijks terugkerend format en je hebt een hit. The Ghost Whisperer was maanden een kijkcijferkanon op de donderdagavond van SBS. Het tweede seizoen is inmiddels alweer afgelopen en dus hoog tijd om het eerste seizoen op dvd in huis te halen.

'I See Dead People'
Jennifer Love Hewitt kruipt in The Ghost Whisperer in de huid van Melinda, een vrolijke meid die net verhuisd is naar het pittoreske plaatsje Grandview waar ze een antiekwinkel beheerd. Al sinds ze een klein meisje was, wist ze dat ze anders was dan de rest van haar klas. Zo zien we in de aflevering "Melinda's First Ghost" hoe ze voor gek staat als klein meisje, wanneer ze beweert tegenover de lerares haar pas overleden klasgenootje te zien. We volgen haar gedurende de rest van het seizoen bij het redden van aardgebonden zielen zitten. Zielen die niet verder kunnen naar de overzijde, vanwege onafgesloten persoonlijke zaken op aarde.

(Non)fictie
De serie is gebaseerd op de verhalen van mensen die dit in werkelijkheid ook doen. Mensen die beweren in werkelijkheid ook geesten te kunnen helpen. Of het allemaal ook werkelijk bestaat en/of mogelijk is, kunnen we hier beter in het midden laten. Maar dat de inventiviteit van de scenarioschrijvers steeds groter werd blijkt wel in de serie. Waar ze in het begin van het seizoen nog de zieltjes van kinderen redt, moet ze aan het einde van de reeks een heel vliegtuig vol dode passagiers van de verdoemenis redden. Dit soort plotwendingen moet je eigenlijk net als elke serie maar voor lief nemen. Het voelt erg onwerkelijk terwijl de serie stelt zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te willen blijven.

TVhit voor JLH
Wat je uiteindelijk na het zien van de serie vooral bijblijft is hoofdrolspeelster Jennifer Love Hewitt. Ondanks de vele films waar ze hiervoor in speelde, I Know What You Did Last Summer (1997), Heartbreakers (2000), Garfield (2004), kent men haar tegenwoordig toch voornamelijk van deze succesvolle serie. In de Verenigde Staten loopt inmiddels seizoen 5 alweer. Of het terecht is, kun je je afvragen. De serie zit technisch gezien goed in elkaar; zoals vrijwel elke Amerikaanse prime-time serie ontbeert er qua productie niets. Maar als je op narratief niveau kijkt naar de serie, dan valt het allemaal eigenlijk een beetje tegen. In elke aflevering wordt eigenlijk het voor Melinda zo bekende trucje herhaald in een iets andere vorm. Hierdoor is het een leuk concept voor eens in de week, maar is het eigenlijk niet aan te raden alles achter elkaar te kijken.

'Can You See Me?'
De dvdbox zit inhoudelijk prima in elkaar. Het gehele seizoen a 22 afleveringen vind je op in totaal zes schijfjes (twee schijfjes per dunne amarayverpakking), gebundeld in een kartonnen sleeve. Daarnaast zit er ook behind-the-scenes footage bij ('Can You See Me? The First Season of Ghost Whisperer featurette'), interviews met de cast, een docu over het plaatsje Grandview, een deleted scenes feature, en een blooper reel. Daarnaast voor de geïnteresseerde ook een mini-docu over de mensen en hun verhalen op wie de serie gebaseerd is. Voor de fans van Char zeker een must-see. Mocht je echter de ratio prefereren, dan kun je beter deze feature overslaan.

Inmiddels zit seizoen twee er alweer bijna aan te komen op dvd. Voor de fans van het genre is deze box in ieder geval een must-have. Nu is het wachten op de uitzendingen van seizoen drie.

Filmmaatschappij: Paramount Releasedatum: 16 mei 2007
Kijkwijzer: