DVD: Pick of Destiny

Waar draait het om in deze film? Eigenlijk om de droom van elke muzikant; beroemd worden en optreden voor een groot publiek. Dat is ook de droom van JB - Jack Black en KG - Kyle Gass. Beiden zijn rockers in hart en nieren, en vooral ook nooit echt volwassen geworden. Als ze elkaar tegenkomen besluiten ze uiteindelijk samen de rockformatie 'Tenacious D' op te richten met als doel de beste rockband aller tijden te worden.

Hilariteit
Zoals de inleiding al vermeldde, vormen JB en KG samen de rockband 'Tenacious D'. Zij hebben de droom om door te breken in de muziekwereld. Beiden zijn wat onconformistische types met elk zo zijn eigenaardigheden. Dit zorgt voor de nodige hilariteit. Ze botsen even vaak als dat ze het met elkaar eens zijn.

Om hun band succesvol te maken besluiten de heren een beroemd en magisch gitaarplectrum te stelen uit 'The Rock and Roll Hall of Fame', het heilige domein voor elke rockliefhebber. Dit magische plectrum moet ervoor zorgen dat zij meer geluk krijgen in de muziekwereld en zo helemaal binnen kunnen lopen. Het is hen namelijk opgevallen dat alle grootheden in de rockwereld van dit plectrum gebruik hebben gemaakt. Het stelen van 'The pick of destiny', zoals het plectrum heet, leidt tot een bizarre tocht dwars door het land. Het zorgt voor zware, hilarische en bizarre momenten in het leven van JB en KG. Het komt zelfs zover dat de twee uit elkaar gaan, waarmee de droom, om ooit 's werelds beste rockband te worden, uiteen lijkt te spatten. Zou alles toch nog goed komen?

Bekende namen
Jack Black heeft in andere films wel eens betere rollen neergezet. Wat hem echter niet te verwijten valt, is zijn gebrek aan enthousiasme, want dat is er niet. Als altijd gaat hij er wel vol voor en werkt zijn enthousiasme aanstekelijk.

In de film komen ook nog wat bekende namen langs: Tim Robbins, Meatloaf en Ben Stiller zorgen voor de nodige extra input. Ik moet bekennen dat de film dit soms wel nodig heeft. Het is een leuk thema, aardig uitgevoerd, maar diepgaand is het niet. Misschien moet je dat ook niet verwachten als je deze dvd in je speler stopt. Als je uitgaat van een middagje relaxen en even helemaal niet wilt nadenken, dan is The Pick of Destiny een goede optie. Zoek je meer diepgang, dan moet je iets anders kiezen. Mede door het enthousiasme van Black en de toevoeging van enkele bekende namen komt de film in het geheel nog op een gemiddelde drie sterren uit.

Extra's
De dvd kent de gebruikelijke extra's als 'audiocommentaar', 'the making of', 'trailers' en 'hoofdstukindeling'. Wat wel leuk is, is dat je in de extra's de mogelijkheid hebt om direct naar één van de songs te gaan via de optie 'Jump to a song'. Dit is voor een op muziek gebaseerde film wel zo handig en een onontbeerlijke optie.

Label: RCV Releasedatum: 13 juni 2007 Kijkwijzer:
Waardering dvd: - Waardering extra's: