Film: Still Life

De bouw van de prestigieuze Three Gorges Dam in China zorgde voor een noodgedwongen volksverhuizing van meer dan een miljoen mensen en het verlies van tientallen eeuwenoude dorpen en steden. Zo staat de historische stad Fengjie onder water, terwijl het nieuwe centrum nog niet klaar is. Regisseur Jia Zhang-Ke (The World) maakt met het subtiele drama Still Life (Sanxia haoren) een analyse van het huidige China. De transformatie van oud naar modern, en van het communisme naar een markteconomie betekenen een ingrijpende verandering voor de bevolking. Zhang-Ke schetst een beeld van de invloed ervan op een aantal individuen.

Op zoek naar liefde
De mijnwerker Han Sanming is naar Fengjie gekomen om zijn ex-vrouw, die hij al meer dan 16 jaar niet heeft gezien, terug te vinden. Tegelijkertijd is de verpleegster Shen Hong juist op zoek naar haar man om verhaal te halen waarom hij de afgelopen twee jaar nooit is thuisgekomen. Beiden zijn ze op zoek naar de liefde in een gedoemde stad. De voortdurende tegenstellingen staan overduidelijk centraal in Still Life, maar tot veel dynamiek leidt het echter niet.

De emotie ontbreekt
Want ook al ging de film er op het filmfestival van Venetië met de hoofdprijs (Gouden Leeuw) vandoor, het wordt nergens de emotionele zoektocht waarop gehoopt werd. De titel van de film is dan ook juist gekozen. Esthetisch zit het goed in elkaar, de schoonheid en de destructieve kracht van de rivier intrigeren, maar het komt nergens in beweging. Er gebeurt gewoonweg te weinig. Natuurlijk is de saaiheid en leegte een bewuste keuze, en dat heeft al veelvuldig goed uitgepakt, vooral in de Aziatische cinema. Helaas vergeten de onervaren acteurs een emotionele lading aan hun queeste mee te geven, waardoor het ook echt soms saai en langdradig wordt.

Gelukkig zijn er de mooie plaatjes, de realistische sfeer en de sterke soundtrack. Door het gebruik van digitale camera's voelt het aan als een documentaire, en de hitte en broeierigheid die het Chinese platteland kenmerken zijn in de zaal te voelen. Maar dat maakt het enkel een goed tijdsbeeld en een interessante kijk op de volksrepubliek, in plaats van ook een indrukwekkend drama.

Label: A-film Releasedatum: 21 juni 2007 Kijkwijzer: