Concert: Stone Sour in Tivoli

Corey Taylor schijnt wel van Nederland te houden. Althans, dat riep hij gisteren tijdens het concert dat 'zijn' band in Tivoli gaf. Taylor stond voor de tweede keer in één week met Stone Sour op de Nederlandse planken. Afgelopen weekend lieten ze Pinkpop zien dat Stone Sour geen bandje is dat alleen 'Bother' en 'Through Glass' ballads kan maken. Ze lieten de onbekenden met de band kennis maken met een heerlijke bak herrie waar de opgekropte energie van Taylor goed in past. Op Pinkpop moesten we het doen met een uurtje in de vroege middag, maar nu kon de band zijn gebruikelijke setlist afwerken en kon daar rustig anderhalf uur voor uit trekken.

Oranje muts
Met 'The Final Countdown' tune op de achtergrond en een donker podium betrad de band de planken die bekleed waren met een stuk vloerbedekking. Meteen ging het los met '30-30-150'. Taylor plant zijn voet stevig op de speaker, grijpt de microfoon in zijn vuist en zet het op een schreeuwen. Gitarist Shawn Economaki schudt zijn lange sik heen en weer terwijl Mayorga zijn drums als agressietherapie gebruikt. Voor velen die niet bekend zijn met de achtergrond van Taylor & co en de band alleen kennen van Spiderman-soundtracks en de hitsingle 'Through Glass' zou het misschien even schrikken zijn geweest. De mannen vervolgen overdonderend met 'Come What(ever) May' en nemen even wat gas terug met 'Take A Number'. Met 'Made of Scars' en 'Reborn' gaat de rocklocomotief weer hard door. Tussen de nummers door maakt Taylor veel contact met het publiek, het zijn weinig originele vragen maar hij is in ieder geval dankbaar en enthousiast. Ook trekt hij ineens een oranje muts over zijn oren en pakt een Nederlandse vlag versiert met het Stone Sour logo erbij, Stone Sour houdt van Nederland.

Op driekwart van de set verdwijnen Taylor's kompanen even van het podium en zet hij zelf achtereenvolgens 'Wicked Game' van Chris Isaak, 'Bother', 'Sweet Home Alabama' en 'Through Glass' in op akoestische gitaar. Dit moment van bezinning wordt snel de grond weer ingetrapt als de volledige band 'Blotter' uit de speakers laat galmen en het optreden later afsluit met het geliefde en energieke 'Get Inside'. Het publiek werd tevreden en sommigen zelfs bont en blauw achtergelaten in de zaal van Tivoli

Setlist
30-30-150
Come What(ever) May