Film: Pirates of the Caribbean: At World's End

Pirates of the Caribbean: At World’s End is de tweede grote naam die dit seizoen in de bioscoop verschijnt. De voorgaande delen waren een groot succes over de hele wereld. Deel een was een verhaal op zichzelf, maar door het grote succes was het niet verwonderlijk dat er vrij snel nog twee delen werden aangekondigd. Deel twee voelde aan als een halve film, het is dus aan deel drie om de trilogie waardig af te sluiten en te voldoen aan de hoge verwachtingen. Met een speelduur van 168 minuten hebben ze er in ieder geval hun tijd voor genomen.

Het piratenleven
In At World’s End is het aan Will Turner (Orlando Bloom), Elizabeth Swann (Keira Knightley) en de uit de dood opgestane Barbossa (Geoffrey Rush) om Lord Cutler Beckett (Tom Hollander) tegen te houden. Lord Cutler Beckett heeft namelijk Davy Jones (Bill Nighy) en zijn schip de Vliegende Hollander in zijn macht, doordat James Norrington (Jack Davenport) hem het hart van Davy Jones heeft bezorgd. Om Beckett tegen te houden zullen ze de hulp in moet roepen van negen piratenleiders, die samen de beslissing kunnen nemen om het gevecht aan te gaan. Aangezien Jack Sparrow (Johnny Depp) een van deze negen piraten is, zullen ze hem eerst moeten zien bevrijden uit Davy Jones Locker. Hierbij schakelen ze de hulp in van piratenleider Sao Feng (Chow Yun-Fat), die over een kaart beschikt met daarop de route naar Davy Jones Locker.

Groot, groter, grootst
Het standaard recept voor een vervolgfilm is meestal "grootser en meer". At World’s End is hierop geen uitzondering, vrijwel alle personage lijken terug te komen uit de vorige films. Zelfs enkele kleine karakters zijn weer terug, al zijn deze er meestal voor de nodige grappen en grollen. Door de overdaad aan personages, die allemaal hun eigen verhaallijnen af te ronden hebben, verlopen sommige stukken erg snel en is er weinig ruimte voor diepgang. Het personage van Chow Yun-Fat mist daardoor de nodige diepgang en lijkt alleen in de film te zitten om het verhaal op weg te helpen en de mogelijkheid te geven tot het spectaculaire einde van de film. Zoals het piraten betaamt hebben ze allemaal zo hun eigen doel dat ze willen bereiken. Dit zorgt ervoor dat in de film de personages keer op keer bedrogen worden en het uiteindelijk moeilijk wordt om te zien wie er nou de waarheid spreekt. Aangezien de trilogie zichzelf altijd heeft geprofileerd als een avontuur vol actie en humor is dit niet erg. Het aanwezige verhaal heeft net genoeg diepgang om enige sympathie voor de personages op te brengen, al zal dit niet lukken zonder de voorgaande delen gezien te hebben.

Kanonnenvoer
Johnny Depp zet wederom een goede prestatie neer met zijn vertolking van Jack Sparrow. Dit keer nog gekker doordat hij opgesloten zat in Davy Jones Locker. Het terug laten komen van Geoffrey Rush is een uitstekende keuze, zijn vertolking van Barbossa is geweldig en zorgt ervoor dat Jack Sparrow niet het enige hoogtepunt op het acteergebied is. Orlando Bloom en Keira Knightly missen net dat beetje chemie wat nodig is om de romance overtuigend neer te zetten, al zijn ze wel in hun rollen gegroeid en is dit niet onoverkomelijk. Het personage Sao Feng lijkt er alleen maar als een plotdevice in te zitten en dat is jammer. Hierdoor worden de talenten van Chow Yun-Fat te weinig gebruikt. De komische side-kicks in de vorm van de twee sullige piraten doen precies wat ze moeten doen en zorgen voor de nodige humor, al worden ze dit keer naar de kroon gestoken door het aapje en de papagaai. De art-direction is wederom van een hoog niveau, de omgevingen zijn erg mooi en de makers hebben hun fantasie rijkelijk benut. Naast de Cariben worden dit keer ook Singapore, de woestijn en het poolgebied aangedaan. De gevechten tussen schepen zijn talrijk en alles eindigt met een zeer lang en groot gevecht aan het einde wat weergaloos in beeld wordt gebracht. Dit alles wordt wederom ondersteund door de prachtige muziek van Hans Zimmer.

De laatste zeeslag?
At the World’s End is een waardige afsluiter van de trilogie. Alle verhaallijnen worden op een bevredigende manier afgerond, al gaat dit soms op een gekunstelde manier. De gevechten zijn groots en spectaculair. De aankleding is prachtig en het acteerwerk is solide met enkele hoge uitschieters. De film geeft wat het beloofd en maakt de teleurstelling die velen voelden na deel twee goed. At World’s End geeft meteen de opzet voor een nieuw deel en met de juiste opzet zou dat helemaal geen straf zijn. Ook voor deze film geldt, net als zijn voorgangers, blijf nog even zitten tot na de aftiteling.

Label: Buena Vista International Releasedatum: 23 mei 2007
Kijkwijzer: Waardering: