CD: The Alternative Album Nr. 5

Tegenwoordig is het allemaal zo moeilijk niet meer om compilaties in elkaar te draaien. Vijftien of twintig jaar geleden moest je nog in de weer met dubbele cassettedecks. Met een potloodje de tape zover draaien zodat deze precies klaar stond op de juiste plek, stilte opnemen tussen de nummers, met de top 40 lijsten voor de radio zitten om het juiste nummer te pakken te krijgen zonder te veel DJ-geneuzel erbij. In de jaren negentig werd het al een stuk makkelijk door de CD-R. Eerst lekker op 2x of 4x speed je schijfje bakken via je pc. Toen de muziek eenmaal gedigitaliseerd was werd het helemaal kinderspel. CD's maken hoeft niet eens meer, gewoon op je iPod donderen die tracks en mixen maar. Toch blijven er compilatie-albums bestaan op cd. Naast de Megahits, 538-commerciepulp, coffeecorner loungeschijfjes en dancemixen komt er vanuit de alternatievere hoek ook wel eens wat uit. Met name de serie The Alternative Album is vaak een leuk bijeenraapsel van interessante bands. Inmiddels is het tijd voor nummer vijf.

Jonge honden
De eerste versie kwam uit in 2003 en in de jaren daarna zag je de serie steeds vaker in de 5 eurobakken verdwijnen bij de platenboer. Nummer 5 zal wel voor rond de 10 euro te koop gezet worden. Zijn deze compilatie-albums nog de moeite waard of is het verspilde moeite? EMI zorgt er meestal wel voor dat een aantal beginnende bandjes met de vaste paarden van stal worden gecombineerd. Dit is ook hier weer het geval. Radiohead, The Magic Numbers en Sigur Rós zijn enkelen van die vaste paarden. Supergrass en The Dandy Warhols stonden zelfs nog op compilatie-cd 1 van deze serie, maar slaan nu geen deuk meer in een pakje boter. Deze albums lijken voornamelijk gemaakt om de kleinere bandjes wat meer naamsbekendheid te geven. Wie de namen niet kent zal ze tenslotte ook niet downloaden of er een concertkaartje van kopen. Misschien dat de cd in dat opzicht nog wel slaagt. Het laat je kennismaken met de jonge honden van EMI. Neem nou namen als Shout Out Louds, Captain, Tiny Dancers, The Concretes en Love Is All. Lang niet iedereen zal deze namen bekend in de oren klinken.

Achilleshiel
Nu is dit ook meteen de achilleshiel van The Alternative Album serie. Mensen vertrouwen niet altijd op onbekend en vaak moet het onbekende ook weer in de modetrend van het moment passen op zo'n album. Op deze verzamelaar zien we ook aardig wat rammelrock terug die in het straatje past van de huidige (voornamelijk overheersend Britse) muziekinvasie. Zo komen de Shout Out Louds weliswaar uit Zweden het nummer is nogal á la The View. Captain is te liefelijk, Love Is All is iets te rommelig, Tiny Dancers mist passie en inspiratie en kunnen minder bekoren. Middelgrote namen als The Bees, We Are Scientists, Athlete en Doves trekken het niveau echter wel omhoog. Voor de kleine bandjes is het soms jammer, ze worden afgerekend op één nummer dat de platenmaatschappij hier uitzoekt. Hopelijk levert hun myspace in sommige gevallen nog een herkansing op. Deze cd is leuk om te hebben, maar meer eigenlijk ook niet. Neem de namen echter in je op, zoek op myspaces, neem gratis verzamelaars mee uit platenzaken, luister her en der eens wat volledige albums van de bands die je leuk vindt en schaf die aan. Dan komen deze albums toch nog tot hun recht.

Label EMI Datum: 30 april 2007 Waardering: