Concert - Tom McRae in Tivoli

Hij stond twee jaar geleden al in Tivoli. Toen had hij net een nieuw album uitgebracht (All Maps Welcome). Met voltallige band zorgde hij toen voor een enerverende avond. Dinsdagavond jongstleden stond hij weer op dezelfde planken van het Utrechts poppodium. Ook weer naar aanleiding van een nieuw album, King of Cards. Ditmaal echter geen volledige band, maar enkel een bebaarde cellist en introverte toetsenist begeleidden Tom McRae door een avond vol ingetogen muziek.

"Dose me up"
Goedgemutst stapte de inmiddels 38-jarige zanger het podium op en greep één van zijn vijf gereedstaande gitaren. Geheel in het zwart gekleed stak hij na een korte aankondiging van wal met een nieuw nummer. For The Restless en Border Song zorgden daarna voor de nodige herkenningspunten aan het begin van de show. Het nieuwe materiaal werd goed ontvangen, maar toch keek men het meest uit naar de oudere juweeltjes zoals Boy With The Bubblegun, Bloodless en de ultieme meezinger End Of The World News ("So dose me up once is not enough, I can still see the ground"). De sfeer in de zaal was relaxt, maar miste hier en daar wat intensiteit, wat waarschijnlijk te wijten viel aan de afwezigheid van de hele band. Het geluid kwam met wat minder vaart op je af, iets wat bij de rustige nummers zorgt voor een heerlijk sereen geluid maar het hardere werk zou soms iets meer 'body' kunnen gebruiken.

Vrolijk
Desalniettemin zorgden McRae en kompanen voor een uitstekende avond. Hij bespeelde het publiek goed met zijn sarcastische grappen en maakte op de juiste momenten contact met de zaal. De gebruikelijke zwartgalligheid in de nummers werd zelfs enkele malen vervangen door opbeurende vrolijkheid. Iets wat hij zelf ook wel besefte, maar hij kon toch niet meer dan drie vrolijke nummers uit zich persen. De 21 tracks werden in ongeveer anderhalf uur zorgvuldig gepresenteerd en op wat haperende toetsen na ging alles prima. Gelukkig had hij nog een reservepiano op het podium staan, zodat dit probleempje snel opgelost was. Tom McRae kondigde aan dit jaar nogmaals terug te komen naar ons land, maar dan met de voltallige band. Eens kijken of we er dan nog intenser van kunnen genieten.

Locatie: Tivoli Datum: 8 mei 2007 Waardering:

Setlist:
Bright Lights?