DVD: Mooi Wark

Zelf zouden ze zich het liefst omschrijven als 'de nieuwe Normaal'. Een weinig bescheiden betiteling, maar ze willen er vooral mee verwijzen naar de sfeer tijdens hun optredens en hun regionale roots. Mooi Wark werd in 1992 opgericht en bestaat uit vier enthousiaste rockers, die hun muzikale avonturen nog combineren met hun reguliere baan. In de huidige samenstelling -de band wisselde vaak van leden- bestaat Mooi Wark uit Bert Koops (leadzang en gitaar), William Bossong (basgitaar), Arnold Kuik (gitaar) en Dennis Hendriks (drum). Hun wel en wee werd een tijdje gevolgd door een cameraploeg van TV Drenthe, die van de beelden de docusoap Mooi Wark - Bier, Patat en Rock & Roll maakte. De serie is sinds kort op dvd te verkrijgen.

Vaak zijn lokale omroepen een kweekvijver voor talent dat later te zien is op de nationale televisie. Zo is Wilfred Genee ooit begonnen bij de lokale omroep van Groningen en Sacha de Boer begon ooit bij AT5. Bij de provinciale omroep TV Drenthe nemen ze wat dat betreft geen enkel risico en laten ze programma's voornamelijk presenteren door mensen die totaal geen talent hebben. In de serie over Mooi Wark is dat niet anders, want presentatrice Siepeltrien Elly (Drents voor kletskous) weet niet alleen onnozele vragen te stellen, maar maakt veelal een mallotige indruk. Een blijvertje dus! Aan de andere kant past het wel bij de serie, want die zit volgepakt met knulligheden. Zo begint de eerste aflevering met een optreden van Mooi Wark op het Mega Piratenfestijn. Je zou denken dat de makers van de serie willen beginnen met iets spectaculairs, maar we krijgen een enthousiaste band te zien voor een verveelde zaal. Dat zet de toon voor de rest van de serie. Want wat krijg je te zien? Weinig interessante interviews met de bandleden, hun manager en zo nu en dan een verdwaalde fan. De serie leunt erg op de herhaling van informatie en er gebeurt eigenlijk verrekte weinig.

Mooi Wark mét presentatrice Siepeltrien Elly

Gelukkig duren de afleveringen maar 18 minuten (inclusief leader en aftiteling!) en bevat de release maar vier afleveringen. Mocht je de dvdspeler dan nog niet hebben uitgezet (misschien zijn de batterijen van je afstandsbediening leeg of ben je in slaap gevallen), dan heb je ook nog een aantal extra's. En juist daar bevindt zich het meest interessante van deze release: een aantal videoclips. Voor de fans zijn deze videoclips, en een special over een optreden dat de band in Reewijk had, waarschijnlijk het enige lichtpuntje aan de dvd, want de serie is zelfs voor doorgewinterde fans soms slaapverwekkend. Als je een serie maakt over een band als Mooi Wark, dan moet je de heren laten zien wanneer ze op hun best zijn: live op een dorpsfeest en niet geforceerd aan tafel.

De band Mooi Wark heeft een tijdje boven zijn stand geleefd door op te mogen treden in de voorprogramma's van onder andere Golden Earring, Rowwen Heze, De Dijk en hun voorbeeld Normaal. Tegenwoordig treedt de band nog regelmatig op tijdens muziekfestijnen, dorpsfeesten en een enkele braderie, maar ze zijn ver verwijderd van hun eigen stelling dat ze 'de nieuwe Normaal' zijn. Dat maakt Mooi Wark - Bier, Patat en Rock & Roll pijnlijk duidelijk.

Label: CNR Releasedatum: 20 april 2007 Kijkwijzer:
Waardering film: Waardering extra's: