DVD: See no Evil

Een groepje tieners is veroordeeld vanwege allerlei kleine vergrijpen en ze moeten allen een korte gevangenisstraf uitzitten. Ze krijgen een unieke mogelijkheid om hun straf in te korten. Voor elke drie dagen dat ze vrijwilligerswerk doen hoeven ze een maand minder in de gevangenis te zitten. Ze moeten aan de slag in een verlaten hotel waar normaal de daklozen hun nacht doorbrengen. Het hotel moet worden opgeknapt en onder leiding van een ouder vrouwtje moeten ze het hotel schoonmaken. Het blijkt echter dat de acht tieners niet alleen gezelschap hebben van hun begeleiding, maar dat er ook een maniak, Jacob Goodknight, in het hotel woont. Een maniak, twee meter groot, 180 kilo zwaar en met een metalen plaat in zijn hoofd, die volstrekt willekeurig lijkt te moorden en zijn slachtoffers ontdoet van hun ogen. Stuk voor stuk ontdekken de jonge criminelen dat ze hun leven niet zeker zijn in het verlaten hotel en willen ze maar al te graag weer terug de veilig cel in!

Het is maar goed dat See no Evil nergens pretendeert een film van hoog niveau te zijn. In alle facetten is namelijk duidelijk dat de film 'gewoon' een tienerslasher is. Dat wil niet zeggen dat er iets mis is met de kwaliteit, want op een aantal fronten is See no Evil namelijk behoorlijk geslaagd. Om te beginnen bij het schitterende decor: een verlaten hotel dat geheel in jaren dertig stijl is opgetrokken. Een wirwar aan kamers, een imposante lobby en eindeloze gangen vormen natuurlijk een perfecte locatie om een paar tieners in te laten verdwalen en over de kling te jagen. Voor de liefhebbers van het zogenaamde 'gore' gebeurt dat waarschijnlijk geheel naar wens. Ogen worden uitgekrabd, mensen aan haken opgehangen en als de moordenaar er zelf niet bij kan is er altijd wel een hongerige zwerfhond in de buurt die de klus afmaakt. Met de negentig minuten die See no Evil nodig heeft om het einde te bereiken is de film precies lang genoeg. Het verhaal verzandt nergens in onnodige gesprekken en de makers weten de karakters in relatief korte tijd behoorlijk te introduceren. Zelfs het einde is aardig uitgewerkt, iets dat binnen het genre vrij zeldzaam is, waarbij het allerlaatste shot geheel in de stijl van de film is.

We zijn er inmiddels aan gewend dat RCV zijn releases veelal niet voorziet van extra materiaal en ook bij See no Evil blijft de release steken bij alleen de film zelf. Gelukkig zijn zowel beeld als geluid goed, waarbij er zeker een compliment gemaakt mag worden over het weergeven van de donkere scènes. Normaal zie je bij dit soort films vrij weinig in donkere ruimtes, maar bij See no Evil ontgaat je als kijker vrij weinig.

See no Evil is een bovengemiddelde tienerslasher, waarbij er echt werk is gemaakt van belangrijke zaken als locatie en uitwerking. De acteerprestaties zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar dat is binnen het genre nou niet echt een verrassing. Gelukkig bezitten de hoofdpersonen de drie belangrijke eigenschappen voor een film als deze: hard kunnen schreeuwen, net niet hard genoeg kunnen rennen en hard kunnen doodgaan. See no Evil is voor de liefhebbers van het genre echt een aanrader, al hoef je het niet te doen voor de kale release.

Label: A-film Releasedatum: 22 maart 2007 Kijkwijzer: Waardering film: Waardering extra's: n.v.t.