DVD: Sliders - seizoen 1 en 2

Heb je je wel eens afgevraagd hoe de wereld er uit zou hebben gezien als vrouwen de baas waren geweest of we nu in een jungle hadden geleefd? In de serie Sliders zien we onze eigen Aarde in onze eigen tijd, maar dan in een andere dimensie. Een wereld van verschil, waarbij we een aantal dimensiereizigers volgen in de ene na de andere bizarre situatie.

Quinn Mallory (Jerry O'Connell) is een bijzonder intelligente fysicastudent die veel tijd besteedt aan wetenschappelijke experimenten. Quinn had eigenlijk als doel om een tijdmachine te ontwikkelen, maar heeft per ongeluk een machine ontwikkeld die mensen en objecten door kan sturen naar een parallelle dimensie. Als hij het apparaat aan zijn docent, professor Maximillian P. Arturo (John Rhys-Davies), en een medestudent, Wade Wells (Sabrina Lloyd), laat zien, besluiten ze naar een andere wereld te 'sliden', waarbij ze per ongeluk zanger Rembrandt (Cleavant Derricks) meenemen. Ze komen terecht in een wereld vol met ijs, waarbij de stad verlaten lijkt te zijn. Ze begrijpen al snel waarom iedereen hem gepeerd is, want er komt een flinke tornado hun kant op. Als ze met een soort afstandsbediening terug willen 'sliden' naar hun eigen dimensie, blijkt dat het terugvinden van de goede dimensie nog een hele opgave is. En omdat ze niet met het apparaat kunnen zappen zoals met een gewone afstandsbediening, zit er niets anders op dan in sommige dimensies een paar dagen door te brengen. Het brengt ze niet veel goeds, want ze belanden tussen tovenaars, insectenplagen en nog veel meer eigenaardige dimensies. Kunnen Quinn, Professor Arturo, Wade en Rembrandt ooit nog terug naar hun eigen wereld?

Het bijzondere aan de serie Sliders is dat het onderwerp van de serie zich zo bijzonder goed leent voor allerlei fantasievolle en creatieve scenarios. Het enige dat in elke aflevering vast staat zijn de vier hoofdrolspelers en dat deze slechts een beperkte tijd in de dimensie verkeren. Voor de rest is niets te gek en zien we hoe San Francisco een bolwerk van communisme is, Amerika in oorlog is met Australië en een dodelijke wespenplaag de stad belaagt. Telkens komen Quinn en consorten onder grote tijdsdruk te staan en moeten ze zich in rap tempo zien aan te passen aan de dimensie waarin ze verblijven. In het eerste seizoen is het verhaal op zich wel goed uitgewerkt, maar was er blijkbaar weinig financiële ruimte om het geheel vorm te geven. De 'special effects' zijn soms dramatisch slecht en de decors zijn ook niet altijd even sterk. Gelukkig staat het verhaal als een huis en zorgt het 'sliden' voor genoeg afwisseling. De schrijvers hebben zich erg uitgeleefd in het creëren van de verschillende werelden, waardoor je als kijker continu wordt verrast.

De eerste release van Sliders omvat gelijk het eerste en tweede seizoen in één verpakking. De set bestaat uit zes disks die per twee verpakt zijn in een zogenaamde 'slim keepcase'. De drie hoesjes worden vervolgens door een mooie kartonnen sleeve omvat. De beeld- en geluidskwaliteit zijn ruim voldoende voor een tv-serie van ongeveer tien jaar oud. Qua extra's is de release helaas een beetje teleurstellend. Naast een korte 'making of', waarbij er in ongeveer een kwartiertje door de cast wordt terug geblikt op het maken van de serie, bevat de box een overbodige fotogalerij met stills uit de serie. Jammer genoeg heeft Universal de afleveringen niet in de goede volgorde op de dvd's geplaatst, waardoor er een aflevering op de verkeerde disk is beland. Niet onoverkomelijk (in de afleveringen zijn de doorlopende verhaallijnen veelal ondergeschikt aan de verhaallijnen binnen een enkele episode) en begrijpelijk, want de serie werd destijds ook in die foute volgorde uitgezonden op televisie.

Sliders mag qua effecten dan wel een ietwat verouderde serie zijn, qua originaliteit en creativiteit zijn er weinig series die zo weten te boeien. Zelfs in de meest onwerkelijk ogende dimensies blijven de belevenissen van de vier spannend en de moeite waard om te volgen. Het is jammer dat de release het zonder boeiende extra's moet doen, maar de fans zal het weinig kunnen schelen, die wachten nu al op de release van het derde seizoen, in mei aanstaande.

Label: Universal Pictures Releasedatum: 15 maart 2007 Kijkwijzer:
Waardering serie: Waardering extra's: