Boek: Paul Torday - Vissen op zalm in Jemen

SubheaderFred Jones is een wetenschapper en weet alles van het waterleven af. Zo heeft hij net een indrukwekkend stuk geschreven over de waterjuffer. Als dan de vraag komt van een rijke Sjeik uit Jemen om de zalm te introduceren voor recreatieve doeleinden wordt hij door zijn manager gepusht, zeg maar gerust gechanteerd, om dit onmogelijke project te gaan bekijken. Omdat zijn vrouw onverwacht voor langere tijd in Geneve moet blijven, zij noemt hem steevast Alfred, heeft Dr. Jones tijd en toch ineens zin om het project op te pakken en een schets te maken van dit omvangrijke hobbyproject.

Paul Torday is geboren in 1946 en heeft nu pas zijn debuutroman geschreven. Zelf is hij een fervent zalmvisser. Hij woont niet ver van de rivier North Tyne dus die hobby kan hij geregeld uitoefenen. Hij woont samen met zijn tweede vrouw in Chipchase Castle, Northumberland wat in het noordoosten van Engeland ligt, vlak onder Schotland. In 2005 sloot hij de deal voor dit boek, wat in februari 2007 bijna overal tegelijkertijd uitgekomen is. Zijn tweede boek wordt verwacht in 2008. Zelf werkzaam geweest als Captain of Industry is hij ook vaak in het midden oosten geweest en die kennis heeft hij gecombineerd om zijn debuut te schrijven.

Het boek valt al snel op door hoe het is geschreven. De lezer wordt verrast met een serie e-mails, stukken uit het persoonlijke dagboek van Fred en interviews. Het is soms een beetje verwarrend, maar houdt absoluut de vaart in dit komische verhaal. Je krijgt al heel snel inzicht in een aantal verborgen agenda's en door de start weet je al in welke hoek Fred geplaatst gaat worden. Maar het blijft een leuk verhaal om te lezen. Paul Torday heeft een aantal treffende punten kunnen strikken, wat mede komt door zijn werkervaring als Captain of Industry. Naast de opwachting van Al Quaida in het boek, "het is namelijk geen islamitisch project", moeten ook de politiek en de bureaucratie het redelijk verduren in dit verhaal. De wisselende vertelmethodes maken het een beetje lastig om dit boek te plaatsen, maar het zit vol met heerlijke humor en leest lekker weg.

Uitgever: Uitgeverij Arena ISBN: 9069748193 Pagina's: 352